LN-DYZ uten APU?(!)

LN-AND

ScanFlyer Blue
Fløy DK994 i dag med LN-DYZ fra BLL-OSL (https://www.flightradar24.com/data/flights/dy994#11874474).

Sinnsykt varmt i kabinen ved boarding. Flyvertinnen melder så rett før boarding var ferdig at "vi er klar over at det er veldig varmt i kabinen, men dette flyet har ikke den lille motoren i halen, så vi må starte en av motorene ved gaten før vi kan få ned temperaturen".

Ok tenkte jeg, det kunne jo være plausibelt at de måtte bruke en generator eller liknende ved gaten for å starte den ene motoren først. Likevel starter de push-back og ikke før de har pushet godt ut starter engine 1. Det samsvarer vel ikke med at de ikke har APU.

Jeg mistenker at det kun var en dårlig unnskyldning for å spare fuel og at de ikke vil starte APU før de absolutt må. Uten APU ville de jo ikke kun fått starte på engine 1 uten ekstern generator vel? Hva er policy hos Norwegian på dette med APU og AC ved gaten?
 
Men hvordan kan de få start på motorene uten APU etter de har pushet? Er det en mobil ekstern generator?

En del low cost og amerikanske selskaper venter vel i det lengste med å starte APU, derfor min mistenksomhet.
 
Men hvordan kan de få start på motorene uten APU etter de har pushet? Er det en mobil ekstern generator?

En del low cost og amerikanske selskaper venter vel i det lengste med å starte APU, derfor min mistenksomhet.

Hvilke amerikanske selskaper ? Jeg flyr 2-4 ganger i uken her på vestkysten og kan ikke huske noen gang de siste årene at APU ikke har vært i gang, normalt behagelig temperatur ved boarding til flight level (og det hender at det er varmt nok i SFO eller LAX
 
Hvilke amerikanske selskaper ? Jeg flyr 2-4 ganger i uken her på vestkysten og kan ikke huske noen gang de siste årene at APU ikke har vært i gang, normalt behagelig temperatur ved boarding til flight level (og det hender at det er varmt nok i SFO eller LAX

Meget irrelevant hvor ofte du flyr.

Saken er den at fly er avhengig av APU eller bakkestrøm for å ha strøm og AC. For motorstart uten bakkestrøm behøves luftstarter.
 
En ting jeg observerte med DYZ i dag, var at etter de fikk i gang den ene motoren etter push var ferdig, spoolet de den opp ganske heftig. Kan det være for å få mer luftstrøm til å starte engine 2?

Ja, selv om heftig vil være å overdrive normalt sett.
 
Meget irrelevant hvor ofte du flyr.

Saken er den at fly er avhengig av APU eller bakkestrøm for å ha strøm og AC. For motorstart uten bakkestrøm behøves luftstarter.

Jeg spurte om amerikanske selskaper«venter i det lengste» en påstand som ikke stemmer med hva jeg opplever.
 
Kan bekrefte at både DYZ og DYA, ikke har fungerende APU. Så begge flyene trenger en så kalt ASU (air starter unit) ved start av motoren. Man starter motor 1 ved gate, ved hjelp av ASU. Så pusher man ut flyet, så starter motor 2 ved å spole opp motor 1.
 
Last edited:
Man starter opp en av motorene ved gate ved hjelp av luft fra "bakken". Normalt startes motor 1, men det kan også være nr 2. Så kobles strøm og luft fra, man skyver HELT tilbake, gir på thrust på den motoren som går, og starter den andre.

Helt normal prosedyre.
 
Back
Top