Live rapport - endelig til DC?

Fortsatt ganske billig utenfor de største byene. Kronekursen hjelper dere selvsagt ikke, men en svart kaffe på Starbuck$ er vel ca $3. Da har nok 7/11 tatt betaling for hellig melk i kaffen. Jeg betalte vel $1.50 for veldig god kaffe på en stor truckstop på interstaten forrige helg. Fikk både hamburger og chicken sandwich for $6, på Wendy’s.

Sorry - feil skrevet av meg. Kaffen var på restaurant ikke 7-11:D
 
Never stop Exploring ! Utvilsomt har Paris mye mer å by på enn Portland Oregon, men selv etter halve livet (så langt) i Europa og andre halvparten her i USA, er jeg veldig langt fra «been there done that» hverken her i USA eller i Europa. Begge verdensdeler har masse å by på (og noen av oss må fly litt mer fjongt enn SAS Klus for å nå frem til Europeiske byer også ;))

Absolutt en Espresso i Napoli er fantastisk, men det er også South by Southwest i Austin også. Dette er jo på mange måter er fly entusiast forum, så at flyreisen og opplevelsene ombord, fjonge eller ikke, står i fokus er heller ikke så rart, vi er forskjellige - noen av oss stortrives i Venice California og Venezia.

Jeg vet bare en ting, jeg er absolutt ikke ferdig med noen ting, til det er jeg alltfor ung (er yngre enn LN-MOW);)
Er kjekkere å reise rundt i land hvor kollektivtransport ikke er så ghetto og en ikke er avhengig av leiebil eller fly.. Der henger USA virkelig langt bak alle andre vestlige land. Men som sagt, hver sin smak
 
Er kjekkere å reise rundt i land hvor kollektivtransport ikke er så ghetto og en ikke er avhengig av leiebil eller fly.. Der henger USA virkelig langt bak alle andre vestlige land. Men som sagt, hver sin smak

En kan jo også reise for å holde seg oppdatert og følge med i utviklingen rundt om verden. F.eks. når jeg kommer hjem på tirsdag til Seattle Ghettoèn - fra SEATAC som ligger 21.5 km fra Sentrum (Flesland (ikke Ghetto) ligger vel 19 km fra sentrum) har jeg tilbud om Light-rail hvert 7 minutt, reisen tar 30-35 minutter meget komfortabelt med Siemens S700 «tog». Det koster litt under NOK 30.00.

Bergen har vel høyhastiget´s trikk (noe må jo være betydelig bedre siden Bergen ikke er Ghetto mens vi er).

Hvis jeg var avhengig av rullestol kunne jeg når jeg reiste på mandag fra Bainbridge til Kolbotn fint ha klart meg uten hjelp fra huset vårt ned til bussholdeplassen - alle lokal bussene har rullestol rampe som virker ! (Når jeg pendlet til AWS før pandemien var det 2 rullestoler med 06:26 bussen fra Fletcher Bay) - fergen er også tilrettelagt for rullestolbrukere (og selv med en heis (ut av 5 ombord) er ute av drift sendes det e-post varsel). Fra fergen til Light Rail går det helt greit med rullestol og Light Rail er lav gulv - null problem. Flyselskaper har tatt rullestolbrukere alvorlig siden jeg satt å trøkka billetter på Fornebu (og helt sikkert før min tid) så uansett reiserute ville jeg lett ankomme OSL.

Flytoget (orginalen) er lite tilrette lagt, mens VY (om med vil jfr. NRK reportasjen om Lillestrøm - Drammen og hvorfor VY mener de må kjøre fra Rullestol brukere) men la oss si at det var konduktører som var villige til å yte ekstra service (I USA er dette lov pålagt med alvorlige bøter ved brudd) så jeg kom meg fra OSL til OSLO S, så etter Desember 2022 har VY og vennene deres lagt lista noe høyere for rullestol brukere - 69 settene på L2 er ikke akkurat lav gulv og den rampa som finnes ombord er langt i fra elegant eller på noen som helst bruker vennlig !

Men la oss igjen tenke tanken at en kom seg ombord L2 på vei til Kolbotn, hvor min far praktisk talt bor på stasjonen - om han stod på Kolbotn Stasjon når L2 i retning Ski ankom, ville jeg kunne vinke til han, men ikke gå av toget (rulle av toget) fordi platformen fra Oslo kun har en meget meget bratt trapp, noe den alltid har hatt. Så jeg ville måtte dra videre sydover til Myrvoll hvor jeg kunne vente på L2 mot Oslo og ta dette toget tilbake til Kolbotn, hvor det i retning Oslo er mulig å være rullestol bruker.

Utvilsomt finnes det dårlige / elendige kollektiv muligheter i USA, men det er også et området det har vært solide investeringer i, selv har jeg fra 2005 inntil pandemien reist 100% kollektivt (ok i et år 2018 var 737-900ER mitt mest benyttete kollektivt transport middel).

Vi får neppe høyhastighets tog, vi har endel strekninger med «Norsk Høyhastighet - 200-225 Km/t) men Italia - Frankrike varianter tviler jeg at vi ser, det er et prosjekt i California mellom Los Angeles og Bakersfield (tanken var å bygge til San Francisco) dette pga at vi har minimalt muligheter for ekspropriasjon - «right away» må kjøpes til markedspris - noe som i praksis forhindrer de fleste prosjekter.

Et annet lite paradoks var at Ruter# i Oslo - kom til oss i Ghetto`n i Seattle og studerte vår Orca Card løsning tilbake i 2007-2008. Så mye er galt, men den som reiser oppdager at ikke er så galt allikevel. Reis og lær noe nytt.
 
En kan jo også reise for å holde seg oppdatert og følge med i utviklingen rundt om verden. F.eks. når jeg kommer hjem på tirsdag til Seattle Ghettoèn - fra SEATAC som ligger 21.5 km fra Sentrum (Flesland (ikke Ghetto) ligger vel 19 km fra sentrum) har jeg tilbud om Light-rail hvert 7 minutt, reisen tar 30-35 minutter meget komfortabelt med Siemens S700 «tog». Det koster litt under NOK 30.00.

Bergen har vel høyhastiget´s trikk (noe må jo være betydelig bedre siden Bergen ikke er Ghetto mens vi er).

Hvis jeg var avhengig av rullestol kunne jeg når jeg reiste på mandag fra Bainbridge til Kolbotn fint ha klart meg uten hjelp fra huset vårt ned til bussholdeplassen - alle lokal bussene har rullestol rampe som virker ! (Når jeg pendlet til AWS før pandemien var det 2 rullestoler med 06:26 bussen fra Fletcher Bay) - fergen er også tilrettelagt for rullestolbrukere (og selv med en heis (ut av 5 ombord) er ute av drift sendes det e-post varsel). Fra fergen til Light Rail går det helt greit med rullestol og Light Rail er lav gulv - null problem. Flyselskaper har tatt rullestolbrukere alvorlig siden jeg satt å trøkka billetter på Fornebu (og helt sikkert før min tid) så uansett reiserute ville jeg lett ankomme OSL.

Flytoget (orginalen) er lite tilrette lagt, mens VY (om med vil jfr. NRK reportasjen om Lillestrøm - Drammen og hvorfor VY mener de må kjøre fra Rullestol brukere) men la oss si at det var konduktører som var villige til å yte ekstra service (I USA er dette lov pålagt med alvorlige bøter ved brudd) så jeg kom meg fra OSL til OSLO S, så etter Desember 2022 har VY og vennene deres lagt lista noe høyere for rullestol brukere - 69 settene på L2 er ikke akkurat lav gulv og den rampa som finnes ombord er langt i fra elegant eller på noen som helst bruker vennlig !

Men la oss igjen tenke tanken at en kom seg ombord L2 på vei til Kolbotn, hvor min far praktisk talt bor på stasjonen - om han stod på Kolbotn Stasjon når L2 i retning Ski ankom, ville jeg kunne vinke til han, men ikke gå av toget (rulle av toget) fordi platformen fra Oslo kun har en meget meget bratt trapp, noe den alltid har hatt. Så jeg ville måtte dra videre sydover til Myrvoll hvor jeg kunne vente på L2 mot Oslo og ta dette toget tilbake til Kolbotn, hvor det i retning Oslo er mulig å være rullestol bruker.

Utvilsomt finnes det dårlige / elendige kollektiv muligheter i USA, men det er også et området det har vært solide investeringer i, selv har jeg fra 2005 inntil pandemien reist 100% kollektivt (ok i et år 2018 var 737-900ER mitt mest benyttete kollektivt transport middel).

Vi får neppe høyhastighets tog, vi har endel strekninger med «Norsk Høyhastighet - 200-225 Km/t) men Italia - Frankrike varianter tviler jeg at vi ser, det er et prosjekt i California mellom Los Angeles og Bakersfield (tanken var å bygge til San Francisco) dette pga at vi har minimalt muligheter for ekspropriasjon - «right away» må kjøpes til markedspris - noe som i praksis forhindrer de fleste prosjekter.

Et annet lite paradoks var at Ruter# i Oslo - kom til oss i Ghetto`n i Seattle og studerte vår Orca Card løsning tilbake i 2007-2008. Så mye er galt, men den som reiser oppdager at ikke er så galt allikevel. Reis og lær noe nytt.

Jeg tenker dette som så mye annet i USA varierer fra by til by. Selv sent på kveldinga følte jeg meg ikke noe utrygg på trikken i Seattle (tok den fra SEA).

BARTen i San Francisco derimot er det mye rart etter mørkets frembrudd.
 
Er kjekkere å reise rundt i land hvor kollektivtransport ikke er så ghetto og en ikke er avhengig av leiebil eller fly.. Der henger USA virkelig langt bak alle andre vestlige land. Men som sagt, hver sin smak

Nå finnes det jo ganske bra Uber/Lyft muligheter de aller fleste steder da. Men heldigvis er som vanlig smaken delt og jeg personlig bruker ikke tid av ferien på kollektivt ua sett hvor jeg er - det et u-Ghetto det.

Uansett så synes jeg korte turer på nye steder er et langt bedre alternativ til å være hjemme. ;)
 
"Et annet lite paradoks var at Ruter# i Oslo - kom til oss i Ghetto`n i Seattle og studerte vår Orca Card løsning tilbake i 2007-2008. Så mye er galt, men den som reiser oppdager at ikke er så galt allikevel. Reis og lær noe nytt."
Orca er vel ikke originalen, ble ikke den til i Shanghai eller Hong Kong ? Og Londons Oyster er likt. Men Oslo Sporveier liker å reise langt, en gang dro de til Brasil for å se på trikker, og et av styre-medlemmene, hadde flyskrekk, så han og kona tok båt.
__________________
 
Back
Top