• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Litt uvanlig rute?

safir

ScanFlyer Blue
Har akkurat nå fulgt SK 944 fra ORD til CPH. Vanligvis har jeg ruten "rett over hodet" her i Stavanger, men i dag kom det inn over Stord, inn i landet, ut ved Brevik og fulgte svenskekysten sørover. Siden luftrommet over Sør Norge var nokså tomt lurer jeg på hvorfor denne ruten ble fulgt ?.
 
Re: Litt uvanlig rute ??

SAS har et automatisert system som lager flightplan. Av og til filer de denne ruten. Pilotene og ATC skjønner ikke hvorfor.. pilotene maser da gjerne om mere direkte (gjerne mot TNO). Problemet er at de da kommer inn anderledes enn planlagt i dansk luftrom og det aksepteres ikke uten videre.. Er man tidlig ute kan det sendes en endring av flightplan, men ofte er det ikke tid til det og det ender opp med at de må fly rundt dansk luft til de er nede ved Gøteborg..

Men det er sjelden noen god logikk i at et fly over Sola skal fly via Svergie Kastrup. Men vi ser av og til at de flyr vi Sverige fra Flesland.
 
Er det tatt hensyn til kostnad ved utgifter til det enkelte land som gjør at de vil holde seg lenger i ett land enn ett annet for spare avgifter? men vil tro at drivstoff er adskilligig dyrere :confused:
 
Back
Top