• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Litt OT - Fotoutstyr

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Denne tråden hører vel litt under FOTO-delen, men siden det frekventerer flest folk her, så velger jeg å legge den her......

Stikker på ferie om et par uker og vurderer å kjøpe med meg ei linse eller to til kameraet. Men er litt usikker på tollregler.

Pr. definisjon er Gibraltar definert som Britisk Koloni og kommer derav ikke innforbi EU's fire regler, bla regelen om fri flyt av varer.

Har vært i kontakt med Tollvesenet her på berget og de sier bare at jeg må fortolle varene inn i Norge ved å betale 25% moms. Greit nok. Men det er bare 1 ledd, ikke 2.

Er det noen som kjenner til reglene om innførsel til EU (Spania), tollerene på grensa er ganske Gestapo-aktig, ikke no tyttebærpoliti der i gården! ;)

Må jeg betale avgift til den Spanke Stat eller kan jeg få et "transitt"-papir ala' det en for når en f.eks innfører en bil fra Tyskland til Norge?

Alle tips mottas med takk

Originally posted by Leorim

Originally posted by sirpjalle

Det er jo å ta en spansk en på grensen..... Bokstavelig talt.:p

Er vel sånn de fleste gjør det , med mindre DU har for mye penger ?

Mmmmmm. Kan aldri få nok penger vet du....;)

Kast orginal embalasjen og pakk det nye sammen med det gamle og da blir du ikke tatt selv om du blir tatt inn til kontroll. Jeg ser ingen vits med å ta seg bryet med å tolle det inn.

Skal snevre det inn. Nei, er ikke så gira på å fortolle det, men aberet her er at utstyret event vil bli kjøpt uten moms og andre skatter og avgifter og så blitt tatt inn i EU (spania) og videre til Norge etterpå....

Det er regelen forholdet UK (Gibraltar) og Spania jeg tenker på. Men jeg skal peke og bruke fingerspråk og vise et Norsk pass (de kan jo ikke engelsk de karene), så skal det nok gå til......:-p

Originally posted by Leorim

Drit i regler davel
Kjøp utstyret og få det med deg hjem:colgate:
Det virker som om du VIL betale avgifter

Neida, men hvis du noensinne har møtt en spansk toller på grensa mellom Gibraltar og Spanie, så skal du ikke kødde med de. Der må du ha millimeter-presisjon.

Tollerene sugde tak i nakken min, og det var opp med pringelsbokser, kikket mellom skivene i matboksen til ungene for å se hva de hadde på skiven, opp i barnevogna og kikker under madrassen og vekket minsten, kikket oppi bleia for å se. Og ellers åpnet det som kunne åpnes og litt til....

Bare for å gjøre livet surt.....;)

Vil helst slippe det.....

Tollerene sugde tak i nakken min, og det var opp med pringelsbokser, kikket mellom skivene i matboksen til ungene for å se hva de hadde på skiven, opp i barnevogna og kikker under madrassen og vekket minsten, kikket oppi bleia for å se. Og ellers åpnet det som kunne åpnes og litt til....

Høres mer ut som du trenger anbefalinger av steder å dra til enn oppramsing av tollregler?

-A

Originally posted by ph-ndr

Høres mer ut som du trenger anbefalinger av steder å dra til enn oppramsing av tollregler?

-A

Det er tollreglene jeg vil ha tak i, intet mer og intet mindre. That's it egentlig. Og til GIB skal jeg, har et lite flymotiv som jeg må ha.......

Men spiller det noen rolle hva man tar med seg på ferie inn til ett land?
Du kommer fra Gibraltar på ferie og inn til Spania på ferie og skal ta med deg objektivene tilbake til Norge.

Jeg fortoller aldri fotoutstyret mitt når jeg reiser på ferie til andre land.
Men har papirer fra tollvesenet i Norge på at jeg hadde det med ut av landet for å unngå problemer ved hjemreise.

Ble litt nysgjerrig på lover og regler nå, men jeg tror at så lenge du er på ferie i ett land så har det ikke noe å si om du har med deg objektiver kjøpt på feriereisen.
Muligens så må du fylle ut papirer ved ankomst Spania på at du har x antall objektiver, og så må du vise ved avreise fra Spania at du fremdeles har med deg objektivene ut av landet.

Og jeg må understreke at dette er noe jeg tror, det er vel forskjellige regler fra land til land.

Er det mye å spare på å kjøpe objektiver i Gibraltar? Tenkte på i forhold til garanti og eventuelle problemer kontra det å kjøpe det i Norge.

Kjøpte et kamera fra Hong Kong for et par år siden. Kineseren som handla for meg, pakket det inn som gave, og sendte det med FedEx. Jeg sparte 10000,- (EOS 5D kostet 30000,- i Norge da). Kameraet kom på døra 3 dager etter det var sendt fra HK. Fikk aldri noe tilleggsbrev fra Tollen! Garantien gjaldt dog ikke i Norge (internsajonal garanti gjelder ikke i Norge- kun Europeisk) men dette er vel ikke et problem om det kjøpes i Europa. Kanskje denne fremgangsmåten er mulig!

Kjøpte noe småplukk i England litt senere, et renseverktøy til brikka som kostet 1000,- på Fotovideo. Brukte tollreglene på dette, da selgeren insisterte. Ble sendt på utførsel med UPS. Fikk brev fra tollen i etterkant, og når toll og avgifter var betalt, ble det faktisk noen kroner dyrere enn på Fotovideo. Jeg slapp reiseutgiften til/fra Oslo da, men var det verdt bryet?

Moralen er: skal du spare noen kroner- omgå reglene!

Originally posted by SE-DYD

Kjøpte et kamera fra Hong Kong for et par år siden. Kineseren som handla for meg, pakket det inn som gave, og sendte det med FedEx. Jeg sparte 10000,- (EOS 5D kostet 30000,- i Norge da). Kameraet kom på døra 3 dager etter det var sendt fra HK. Fikk aldri noe tilleggsbrev fra Tollen! Garantien gjaldt dog ikke i Norge (internsajonal garanti gjelder ikke i Norge- kun Europeisk) men dette er vel ikke et problem om det kjøpes i Europa. Kanskje denne fremgangsmåten er mulig!

Du får håpe ikke for mange som jobber i Tollvesenet leser ditt innlegg.....snart har du nok en faktura i posten på fortolling :)

Jeg var i Gibraltar for 3 uker siden og kjörte dit i bil som var leid i Spania og det var ingen som sjekket oss eller noen andre biler som kjörte der, det var jo en röd og grönn sone akkurat som hjemme, men alle kjörte på grönn. Selv hadde jeg kjöpt nytt kamera för reisen dit så det var ikke aktuellt å kjöpe noe, men det jeg så på av elektronikk syntes jeg ikke var så billig der.

Her er reglene ihvertfall for innførelse til EU. Det var vel det du lurte på. Ellers er du jo i transit med hva du enn har/skal kjøpt da.

http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/travellers/enter_eu/index_en.htm

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by SE-DYD

Du får håpe ikke for mange som jobber i Tollvesenet leser ditt innlegg.....snart har du nok en faktura i posten på fortolling :)

eller enda verre: Noen fra FedEx.. :rolleyes:

Tollvesenet vet jo egentlig ikke mer om pakka til SE-DYD enn det tollavdelingen på FedEx har lagt inn i sine systemer.. Står det der at det er et kamera til en tusenlapp, så blir det fortollet inn som det, og det er det tollvesenet får greie på.. Hvor mye kostet det egentlig, sa du?

Tullregler i Sverige gör undantag för saker man har använt under resan. Om jag köpte objektiv till min kamera skulle jag se till att jag fotgraferade några bilder med det och sedan var det använt...
Det här undantaget användes ofta tidigare just för fotoutrustning och annan bärbar elektronik. Det var dock svårt att hävda att en dator (desktop) var reseutrustning...

Back