Lite NOTAM-spørsmål på BGO

Northrider

FlyKirurg
Lite NOTAM-spørsmål på BGO

REF AIP SUP 17/08. TWY Y CLSD BETWEEN TWY F AND TWY G. TFC SOUTHBOUND
ON TWY Y SHALL TAXI VIA TWY F, W AND G TO HOLDING POINT RWY 35.

Hvordan skal noe som helst av trafikk klare å komme seg inn til gate når all taxiway inn til selve terminalen og apron er stengt?

Ifølge AIP-kartene for BGO, er det ikke mulig å takse via F(Den går inn til GA-området og SAS Teknisk-hangaren), og W står ikke oppført engang. Taxiway G er jo helt på andre siden av terminalen igjen.

Jeg skjønner ikke noe av dette, kan noen hjelpe?:p

AIP Aerodrome-chart:
http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENBR/EN_AD_2_ENBR_2-1_en.pdf
 
Re: Lite NOTAM-spørsmål på BGO

Sjekk AIP SUP 17/08 så ser du at TWY på BGO har endret navn....

Mvh,
 
Re: Lite NOTAM-spørsmål på BGO

Så spør jeg fordi jeg ikke vet bedre

På AIP på IPPC står det at "Current API" er oppdatert 15 Jan. Hvorfor ligger det da gamle kart der?
 
Re: Lite NOTAM-spørsmål på BGO

Svaret er litt sammensatt, men det har med regler rundt ferdigstillelse og publisering av en AIP å gjøre. Gjeldende ble gyldig 15JAN, men den ble gjort ferdig og publisert lenge før. Den felleseuropeiske databasen EAD setter krav om at de skal ha nye data minst 70 dager før de blir effektive, og det er ikke lov å endre AIP etter at den er overført til EAD.

Mer om dette her.

Mvh,
 
Re: Lite NOTAM-spørsmål på BGO

Er det ikke lov å opprette midlertidige kart for et område når en endring er såpass kraftig?
Dette må jo lage ganske mye oppstyr når masse skal endres og ingen har charts for det.
 
Back
Top