Lista Flyplass - hvilke muligheter er det der?

RavenRiley

Newcomer
Som sikkert mange av dere vet er det en tvist rundt Lista flyplass... eiere som ikke vil investere i flyplassen slik at den blir klar for rutetrafikk... Men se bort i fra alt dette, hvilket potensial ligger det i denne flyplassen?

Hvis man tenker at Lister-regionen, alle innen en halvtimes kjøring, har en befolkning på 40 000. (Flekkefjord, Kvinesdal, Farsund, Lyngdal) I tillegg er det ca 2,5 t Stavanger og 1,5 time til Kristiansand... så da dekker man sør-Rogaland + Vest-Agder..

Lista Flyplass er også en privat flyplass med stort areal, dvs det må vel ligge gode muligheter for rimelige p-plasser kort- og langtid.

Så da undres jeg om folket på forumet her har noen meninger angående om det er potensial for noen ruter fra denne flyplassen som ligger i dvale. Min første tanke går på charter evt Ryanair. Nå reiser jo folk villig til Torp fra lange avstander for å få seg en billig tur til utlandet. Er det noe som kunne vært interessant?

Hadde vært morsomt med betrakninger fra folket her inne, fyr løs!

Lista hadde vel en av landets lengste rullebaner eller ?

Fløy derfra endel ganger når jeg var i militæret der hehe !

Wikipedia oppgir at Lista fortsatt har IATA-kode "FAN". Er det noen som vet om denne fortsatt er gyldig/reservert?

Hvis man tenker at Lister-regionen, alle innen en halvtimes kjøring, har en befolkning på 40 000. (Flekkefjord, Kvinesdal, Farsund, Lyngdal) I tillegg er det ca 2,5 t Stavanger og 1,5 time til Kristiansand... så da dekker man sør-Rogaland + Vest-Agder..

Siden du nevner Ryanair og Torp, så kan man jo ta en røff sammenligning:

Ca. antall mennesker innen diverse kjøretider fra Torp:
- 0:30: 200.000+
- 1:00: 500.000+
- 1:30: 1 mill.+
- 2:30: 1,75 mill.+

Der tror jeg du finner den største forskjellen mellom Lista og Torp...

Endelig - legg den ned! KRS er like i nærheten, og det er ikke langt til SVG heller. Vi har nok av flyplasser uten trafikkgrunnlag (SKE, VDB, NTD og en haug nordover). Flyplasser er bra, men ikke til en hver pris

Last edited:
Endelig - legg den ned! KRS er like i nærheten, og det er ikke langt til SVG heller. Vi har nok av flyplasser uten trafikkgrunnlag (SKE, VDB, NTD og en haug nordover). Flyplasser er bra, men ikke til en hver pris

Håper du mener ruteflyging. Flere av disse plassene brukes mye til klubbflyging, seilflyging osv osv.

Det vil vi ha !

Som sikkert mange av dere vet er det en tvist rundt Lista flyplass... eiere som ikke vil investere i flyplassen slik at den blir klar for rutetrafikk... Men se bort i fra alt dette, hvilket potensial ligger det i denne flyplassen?

Lista Flyplass er også en privat flyplass med stort areal, dvs det må vel ligge gode muligheter for rimelige p-plasser kort- og langtid.

Så da undres jeg om folket på forumet her har noen meninger angående om det er potensial for noen ruter fra denne flyplassen som ligger i dvale. Min første tanke går på charter evt Ryanair. Nå reiser jo folk villig til Torp fra lange avstander for å få seg en billig tur til utlandet. Er det noe som kunne vært interessant?

Hadde vært morsomt med betrakninger fra folket her inne, fyr løs!

Drar frem denne gode gamle tråden ifm evt Cargo Flyplass for sørøstlandet.
Det blir for langt til Sola og for langt til Gardermoen som har et stort Cargoelement fra de store bedriftene som produserer deler, og har behov fet profft opplegg på aircargo på service og reservedeler for ettermarkedet.

Lista ligger ca 10 mil fra Kristiansand, Arendal/Froland ca 8 så det blir hipp som happ.
Lista har 2900m stripe og Gullknapp ca 1100m så det er klar seier til Lista, selv med behov for noe oppgradering på stripa.

Mye selskaper i nedslagsområdet som ville benyttet Aircargo på Lista hvis tilbudet hadde eksistert. Her burde Lister Regionen se muligheter og ta kontakt med NODE!

Å bygge ut en flyplass på Lista eller Froland for å ta unna frakt høres for meg helt tullete ut. KRS fungerer til det den skal.

Ser dere for dere B747F fly direkte til SIN, siden dere mener at det trengs 3000m rullebane? Jeg ser for meg at et fraktbehov fint kan bli dekket av en ATR freighter version, til nød en 737 frakter. Og da kun til AMS elller FRA. Og da har KRS god nok rullebane. Så da er det bare en cargohall som gjenstår, og det bør gå ann å bygge på KRS.

Dessuten så kommer det jo opp en diskusjon annehvert år om ikke forsvaret skal legge ned på KRS. Gjør de det, så kan vel noen av dems lokaler brukes til cargo hall....

Å bygge ut en flyplass på Lista eller Froland for å ta unna frakt høres for meg helt tullete ut. KRS fungerer til det den skal.

Er det ikke nettopp pga. plassproblemer på KRS at cargo kjøres til AMS med bil?

Det er vel mangel på Cargo hall som er problemet, og det er der plass til. Vel er der mye fjell rundt, men en cargohall er det plass til.... Etter hva jeg har forstått så er det det NODE bedriftene har bedt om av Avinor....

Da har vel de fleste flyplasser her i landet plassproblemer. Uten å vite alt, men går bil fra SVG og med cargo ( aircargo that is ), og sikkert fra en god del andre og

Det er vel mangel på Cargo hall som er problemet, og det er der plass til. Vel er der mye fjell rundt, men en cargohall er det plass til.... Etter hva jeg har forstått så er det det NODE bedriftene har bedt om av Avinor....

Men hvem skal frakte varene? De vanlige flyene til AMS har vel for liten kapasitet, og KLM ønsker foreløpig ikke å sette inn større fly.

"– Vi vet ikke når det blir lønnsomt for oss å bruke store fraktfly. Nå starter vi først med vogntog. Utviklingen vil vise når vi kan utvide vår service.
Det sier Norden-direktør i Air France-KLM Cargo, Robert Kunen, til NRK."
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8105480

Angående cargo hall så skal jo Flynonstop bygge hangar, da bør vel Node få bygge Cargo hall, hvis det er plass.

Men hvem skal frakte varene? De vanlige flyene til AMS har vel for liten kapasitet, og KLM ønsker foreløpig ikke å sette inn større fly.

"– Vi vet ikke når det blir lønnsomt for oss å bruke store fraktfly. Nå starter vi først med vogntog. Utviklingen vil vise når vi kan utvide vår service.
Det sier Norden-direktør i Air France-KLM Cargo, Robert Kunen, til NRK."
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8105480

Angående cargo hall så skal jo Flynonstop bygge hangar, da bør vel Node få bygge Cargo hall, hvis det er plass.

Jojo, enig der. Det underbygger bare poenget mitt om at en egen cargo flyplass er helt på trynet.....

Back