Linjeflygs B737

sk931

ScanFlyer Rusty
Da SAS overtog Linjeflyg fulgte jo en del B737 med,
Hvor mange og hvilke nåede at blive malet i SAS Farver
Hilsen
ole
 
På flightsim-sidene til Stellan Hilmerby (velg "FLEET") listes det opp ni fly som hadde Linjeflyg-navn først, nemlig:

SE-DNA, SE-DNB, SE-DNC, SE-DNO, SE-DNE, SE-DNF, SE-DNG, SE-DNH, SE-DNI (levert 1990-1991).

I tillegg ble det levert tre fly i 1992-1994, som tydeligvis bare ble solgt videre.
 
Dessa 737-500 blev målade i SAS färger: SE-DNA/DNB/DND/DNF/DNG/DNH/DNK. Dessutom levererades SE-DNL direkt från Boeing i SAS färger. SE-DNC/DNE flögs till England i februari resp. mars 1993 för lease till British Midland och var aldrig i SAS färger. SE-DNI returnerades från LOT till SAS men var aldrig i SAS färger innan den flögs till England och lease till British Midland. Ytterligare tre (SE-DNM/DNN/DNO) 737-500 var beställda men levererades aldrig. På Hilmerbys sida är det fel , den maskin han har som -DNO var i verkligheten -DND och den SE-DNM som finns på hans lista levererades som en -600.
 
Originally posted by RolfL

Dessa 737-500 blev målade i SAS färger: SE-DNA/DNB/DND/DNF/DNG/DNH/DNK. Dessutom levererades SE-DNL direkt från Boeing i SAS färger. SE-DNC/DNE flögs till England i februari resp. mars 1993 för lease till British Midland och var aldrig i SAS färger. SE-DNI returnerades från LOT till SAS men var aldrig i SAS färger innan den flögs till England och lease till British Midland. Ytterligare tre (SE-DNM/DNN/DNO) 737-500 var beställda men levererades aldrig. På Hilmerbys sida är det fel , den maskin han har som -DNO var i verkligheten -DND och den SE-DNM som finns på hans lista levererades som en -600.
Tak Rolf
Som altid et præcist svar. Det sætter jeg stor pris på...
Det er altid rart at vide hvilke slides jeg så skal gå efter og det SEDNG...
JEg har den men den er ikke den bedste kvalitet
Hilsen
ole
 
Current status of the B735-fleet:

OY-MMD -> N832AC stored (Indonesia?)
SE-DLA -> PK-MDQ stored@DJJ
SE-DNA -> G-THOC scrapped@BOH
SE-DNB -> VP-BXM stored@SIP
SE-DNC -> N475EL instructional@BOH
SE-DND -> N409RS scrapped@BOH
SE-DNE -> N732KA Kaiser Air (active)
SE-DNF -> VP-BYV scrapped@QLA
SE-DNG -> VP-BVU scrapped@QLA
SE-DNH -> 9H-YES AirX Charter (active)
SE-DNI -> EX-37501 Kyrgyzstan Aircompany (active)
 
Nej, OY-MMD hyrdes från Maersk i ett initialt skede innan -500 kom , flögs med Maersk/Linjeflyg mixed cockpit crew , SE-DLA hyrdes från England , flögs med Linjeflyg crew.
 
Last edited:
Sen var ju Falcon Airs SE-DPA/DPB/DPC också i Linjeflygs trafik på dagtid. Antar att det var Falcon som opererade dem?
 
Ja och nej ! De flögs av Linjeflyg/SAS piloter på dagtid och av Falcon-piloter på nattpostflygningarna.
 
Ser på videoen at hvertall ett av flyene var malt i Linjeflygs farger.

Alla tre , SE-DPA/DPB/DPC , hade LIN-målning men flög också i en mixed colour scheme: Falcon titles och LIN tail logo. Flög för Linjeflyg/SAS c:a 1992-1995. Som pilot var det en ganska behaglig tillvaro då vi slapp alla sena och nattflygningar. Normalt lämnades respektive maskin över till Falcon Air på kvällen i MMX, LLA eller UME där de byggdes om till cargoversion , Falcon flög dem på nätterna och lämnades åter till LIN/SAS på morgonen/förmiddagen för flygningar med passagerare.
 
Last edited:
Alla tre , SE-DPA/DPB/DPC , hade LIN-målning.

Så dem på FBU innimellom for BU - kan ikke huske å ha sett noen i LIN-bemaling. Dette er DPC i mars 1998.

SE-DPC.jpg
 
Alla tre levererades till Falcon Air i full Linjeflyg målning. Jag är inte helt säker på att maskinerna flög för Linjeflyg under 1992, möjligen att det då var Falcon cockpit crew, min första notering i mina flygdagböcker är SE-DPB 1 september 1993. Linjeflyg > SAS inträffade ju 1 januari 1993 men maskinerna fortsatte att flyga i Linjeflygs målning fram till andra halvan av 1993 då de fick Falcon Aviation titles men behöll LIN tail logo, bifogar några bilder som kanske kan vara av intresse.
Foto 1 SE-DPA 9 maj 1993 , foto 2 SE-DPB 25 juni 1992 , foto 3 SE-DPB 9 maj 1993 , foto 4 SE-DPB augusti 1993 , foto 5 N34AW (>SE-DPC) 26 mars 1992 , foto 6 SE-DPC 19 juni 1993 , alla bilderna tagna av Tommy Lakmaker på Arlanda utom N34AW som fotograferades av Lars-Åke Holst på Malmö-Sturup efter leverans 26 mars 1992.
 

Attachments

  • SE-DPA 93-05-09.JPG
    SE-DPA 93-05-09.JPG
    170.1 KB · Views: 117
  • SE-DPB 92-06-25.JPG
    SE-DPB 92-06-25.JPG
    150 KB · Views: 115
  • SE-DPB 93-05-09.JPG
    SE-DPB 93-05-09.JPG
    131.6 KB · Views: 117
  • SE-DPB 93-08.JPG
    SE-DPB 93-08.JPG
    129.3 KB · Views: 117
  • N34AW 92-03-26.JPG
    N34AW 92-03-26.JPG
    171.5 KB · Views: 116
  • SE-DPC 93-06-19.JPG
    SE-DPC 93-06-19.JPG
    206.8 KB · Views: 32
Last edited:
Back
Top