LH438 FRA-DFW div to KEF 27MAR22

B747-8

ScanFlyer Crusty
Medlem
Det ser ut som Lufthansa LH438 FRA-DFW (A340-300) måtte stoppe på KEF. Det er en 24 år gammel maskin (Feb 1998).

De sies at den måtte lande på grunn av røyk i kabinen.

Re: Lufthansa FRA-DFW Diverted to KEF 27.03.22

Det er vel liten sjanse for at den går til Dallas i dag. De måtte vel tømme hele flyet.

Ser ut som at de sender en A330 til KEF for å ta passasjerene tilbake til Frankfurt. LH439 står som kansellert.

Tilbake til Frankfurt. Stakkars passasjerer.
Kan ikke den A330 som de sender fly KEF-DFW?

Jo, den kan fly FRA-DFW for den saks skyld, men det er sikkert en eller annen årsak til at de velger den løsningen

Sikkert ikke mer pax enn at de får med alle i morgen.

Er det i noen systemer man kan se status eller hva som er feil på det flyet A340 D-AIGN.
Eller er alt hemmelig til Lufthansa sier noe i media?

Er det i noen systemer man kan se status eller hva som er feil på det flyet A340 D-AIGN.
Eller er alt hemmelig til Lufthansa sier noe i media?

For mindre hendelser er du generelt prisgitt det selskapet er villig til å oppgi.

Redningen er på vei ...

Attachments

• 277461014_10158377586726036_6541102851646939496_n.jpg
    277461014_10158377586726036_6541102851646939496_n.jpg
    95.5 KB · Views: 411

Stakkars ??? Smoke in Cabin er en alvorlig situasjon (hint SR 111) her landet man trygt - ingen skadet. WTF mer oensker man seg ?? Mer Champagne ?? Tror at forventningene i forbindelse med en meget alvorlig situasjon er helt ute av vater. :old:old

Redningsbalja fra Frankfurt landa på Keflavik klokka ti på elleve i går kveld. Men kom seg ikke avgårde igjen fra KEF før klokka halv to i natt og dermed ankomst i Frankfurt igjen klokka halv sju i morges.

Og direkte videre til DFW…? Mye flyving for penga ….

De ble formodentlig sendt avgårde med dagens LH438? Den gikk klokka 11 og passerer vel nå omtrent der de diverta til KEF i går.

Kan jo gjøre seg noen tanker om de operasjonelle vurderingene til selskapet. Jeg hadde sannsynligvis foretrukket noen timers søvn i en seng på Island. Men det var kanskje ikke tilgjengelig?

Og stjernekjerra som diverta til KEF i går er på vei tilbake til Frankfurt nu.

Last edited:
Det ser ut som D-AIGN A340-300 skal til FRA i dag.

I går skrev Islandske aviser følgende.

Lufthansa fly måtte nødlande på grunn av røyk om bord.
Isavias informasjonsrepresentant, Guðjón Helgason, sier at i henhold til fargekoden er anropet merket med rødt.
Brannvesenet var derfor med stor beredskap på Keflavík lufthavn.

https://www.visir.is/g/20222240658d/flug-vel-lent-i-kefla-vik-vegna-reyks-um-bord

Og i går kveld sier de noe annet og vil ikke oppgi årsak.

Lufthansas fly ba om nødlanding på Keflavík lufthavn.
"Det var noe melding om varme eller røyk i flyet, og piloten og flyselskapet bestemte seg for å lande i Keflavík" sier Guðjón, men flyet var på vei til USA fra Tyskland.

https://www.mbl.is/frettir/innlent/2022/03/27/samhaefingarmidstod_virkjud_vegna_naudlendingar/

Jeg syns dette høres veldig rart ut. Og hvis man ser på bildet så ble flyet svingt til KEF i siste minutt.

13C37C7C075C2CAD5F7274C590660E88E00F9C0F85CA8A205572A753BCF82BF3_713x0.jpg

Nu stod der vel en -340 crew klar i DFW, som skulle flyve D-DAIGN retur. Spørgsmålet er,
om de i stedet kunne have fløjet en -330 retur til FRA? ( en -340 type rated pilot har fortalt
mig, at de to typer er meget ens, hvad cockpittet angår, men så enkelt er det næppe……)

Last edited:
Jeg formulerte meg kanskje ikke helt riktig.

Var litt frustrert over det Morgunblaðið skriver, veldig rar avlutning av setningen.
"Det var noe melding om varme eller røyk i flyet, og piloten og flyselskapet bestemte seg for å lande i Keflavík sier Guðjón, men flyet var på vei til USA fra Tyskland."

Så Keflavík flyplass trekker tilbake det de sa på formiddagen, og så vil de ikke fortelle hva som er feil. Så det virker som Keflavík flyplass har fått munnkurv av Lufthansa.

Bildet som jeg la ved, så ser du som de plutselig bestemmer seg for å svinge til KEF. Så det er noe som har skjedd om bord.
Og nå i dag skal de bruke D-AIGN (A340-300) flyet igjen. Så jeg har mistanke om at det er noe mystisk med den "nødlandingen" på KEF.

Ingenting mystisk så vidt jeg kan se. Anbefaler å ta en titt på denne linken hos The Aviation Herald:

https://avherald.com/h?article=4f6a0310&opt=0

A Lufthansa A340-300, registration D-AIGN performing flight LH-438 from Frankfurt/Main (Germany) to Dallas Ft. Worth,TX (USA), was enroute at FL330 about 350nm southsouthwest of Keflavik (Iceland) when the crew decided to divert to Keflavik due to smoke on board. The aircraft descended to FL300 initially and landed safely on Keflavik's runway 01 about 80 minutes later.

At D-AIGN skal tilbake i lufta tyder på at de har sjekket maskinen og rettet eventuelle feil og at den er klarert for tjeneste igjen.

Back