Levering av SAS' første DC-9-21

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Levering av SAS' første DC-9-21

Leveringsflight av SAS' første DC-9-21 OY-KGD Ubbe Viking fant sted 11-12 desember 1968, fra Long Beach til Fornebu med diverse notabiliteter ombord.

Bildene kommer fra Wikipedia Commons - ser ut som at de opprinnelig kommer fra SAS.

Ubbe1.jpg

På Long Beach før avgang

Ubbe2.jpg

Pushback

Ubbe3.jpg

After being airborne for about 2 hours "Ubbe " is flying over the Rio Grande and Santa Fé just as Bent Eskesen serves lunch to Asker Pedersen, Wilhelm Wilhemsen and Eskil Larsson.

Ubbe8.jpg

Asker Pedersen at the combined navigation/communcation apparatus.

Ubbe4.jpg

The sun peeks into the naearly empty cabin over Akraberg, south of the Faroe Islands.

Ubbe9.jpg

Bent Esksen spices the sirloin steaks served for lunch over Hopedale and toward Greenland

Ubbe5.jpg

"Ike" Wernaer YULLP bids welcome to Montreal as Egon Eriksson hands over a bundle of documents.

Ubbe6.jpg

Air members of the crew from the left Captain Helge Höye, Captain Egon Erikssson, test flight engineer Eskil Larsson, co-pilot Wilhelm Wilhemsen and purser Bent Eskesen is welcomed by Fornebu maintenance base manager Finn Andvig OSLTG and region Norway manger Kai Sötorp OSLDA

Ubbe7.jpg

På Fornebu.

Re: Levering av SAS' første DC-9-21.

Herlig bildeserie, Andreas

Jeg vet jeg har truffet Finn Andvig mens jeg fortsatt var svært ung, for far var i samme Rotaryklubb som han var, og de ble invitert til omvisning på Koksa, og da fikk jeg bli med :)

Og innføringen av DC-9-21 på FBU våren 1969 falt jo sammen med leveringen av de første F.28 til BU, og det var nok til å vekke en 10 åring ;)

Herlige billeder, tak til Andreas!
At flyve 9-21 var lige som at køre i en sportsvogn! Man fik et spark
i rumpen, og lige pludselig var man oppe i marchhøjde:fly

Jeg har en god bekjent som nå flyr som kaptein på 737 og startet sin karriere i SAS som styrmann på DC-9. Hadde de en lett -21 hendte det de klatret fra trykkabinen, dvs luftpumpene klarte ikke å holde følge med klatrehastigheten.Den (-21) brukte ganske nøyaktig 2,5 ganger så mye fuel pr passasjer som en 737-800, men som han sier: Det var det verdt!

De ble jo ganske lenge i SAS de DC9-21, jeg fløy en gang med en som var levert i 1969, og den ene flyvertinnen var født etterat denne maskinen kom til SAS. På midten av 90-tallet må det ha vært.

Back