Leppa fra Irland skal bestille 300 nye fly

Skal han begynne å fly "shuttle" mellom Rygge og Sandefjord?
 
Lurer på hva de har kuttet ut denne gangen for å spare penger? Forrige gangen var det vel recline i stolene og windowshade som røk. Vi har jo hørt rykte om at han ønsker å kaste ut toalettene. Hva annet kan han kvitte seg med?

- Vinduer
- overbins
- teppe på gulvet
- setetrekk
- lys og lufttilgang over setet

Flere gode forslag?

BF:cool2
 
-Seterygg blir borte. Muligens bare en krakk
-Redningsvester blir skiftet ut med en badering til 10 kr
-Kun en motor
-Bort med halvparten av hjulene
-Ingen viduer
-PFD blir erstattet med et klistemerke. Mye enklere å forholde seg til ettersom informasjonen ikke endres, og selvfølgelig mye billigere
-Overhead panelet fjernes. Viser seg at det er for mange knapper og brytere som sjelden brukes
 
-Overhead panelet fjernes. Viser seg at det er for mange knapper og brytere som sjelden brukes

Alternativt: Viser seg at det er for mange knapper og brytere som ofte brukes og som krever mye vedlikehold
 
OK .. det holder ...

Dette er 2001 all over again. Boeing er nå så desperate etter ordrer at de igjen har gitt MoL en kjempedeal. Dette er fly som hovedsaklig vil bli brukt til utskifting av dagens flåte. Ryanair selger sine brukte fly til samme pris eller bedre enn de fikk dem nye, så det lønner seg for dem å ha høy turnaround av flåten.
 
Dette var spennende nytt, og en positiv nyhet i en bransje som ellers er full av negative nyheter for tiden.

MOL har jo tidligere sagt at han venter på en nedgangstid for å handle fly. Da trykker andre på stopp knappen, og lar være å bestille, eller i værste fall kansellerer ordre. Det samme skjedde i 2001, etter terror angrepene i USA. Da var Ryanair raskt på banen med en kjempeordre hos Boeing.

Airbus nevnes også. Skal de gå fra å ha over 200 fly av samme type til å ha to eller flere forskjellige nå tro? Og blir det langdistanse? Den som venter får se.

Ikke overraskende kommer stort sett alle her med fjåsete kommentarer, istede for å være glade for en god nyhet i dagens marked.
 
Ryanair pleier å selge flyene sine før første eller andre D-sjekk, som er svært kostbar. Og som nevnt de selger ofte i oppgangstidene og kjøper i nedgangstidene.
 
Dette var spennende nytt, og en positiv nyhet i en bransje som ellers er full av negative nyheter for tiden.

I og med at han utnytter de dårlige tidene til å tyne fabrikanten, stiller jeg et lite spørsmålstegn om hvor positivt dette er ...

Men så lenge Ryanair blir kvitt de 'gamle' maskinene sine, er de sikret gode finansielle tider. De kan til og med selge dem under markedspris i dårlige tider og fortsatt gjøre en god deal.
 
Ikke positivt? tror ikke man skal undervurdere flyprodusentene, de gjør nok ikke slike handler hvis det ikke har noe for seg. Tror alt pepperet her mot Ryanair er stort sett jantelov. MOL er jo genial.
Jeg får bare mer og mer lyst til å prøve dem.
 
At Ryanair mangler stollommer og window-shades i flyene må da være en urban myte?
De gangene jeg har reist med selskapet har det vært både stollommer, window-shades og like mange toaletter som hos andre selskaper.
Så hva er det egentlig folk gnåler om?
 
I og med at han utnytter de dårlige tidene til å tyne fabrikanten, stiller jeg et lite spørsmålstegn om hvor positivt dette er ...

Hehehehe, ja du kan spøke du :lol:
Du tror vel ikke andre flyselskap gir mer enn det de ønsker for flyene? ALLE flyselskap forhandler så godt de kan når det skal handles inn fly og annet. Ingen gir mer enn de må.
Og når Boeing sjefen kaller dette årets deal, mener han nok ikke årets dårligste deal. Eller hva tror du?


IMM
 
Jeg ser helt klart en dobbel bunn her .. ;)

Dette er en deal som garanterer at Boeing holder båndet igang og at folk beholder jobbene, så selvfølgelig er det positive elementer. På den annen side tilfører Ryanair bruktmarkedet et stort antall 'nesten nye' fly, hvorav Boeing i mange tilfeller trolig kunne solgt nye maskiner til disse kundene.

Helt klart en deal for Boeing hvor de er 'damned if they do and damned if they don't.'
 
Back
Top