lei av focker

Ikke sleng dritt om Dash´en!!!:)

Det som imponerer litt med Fokkern er jo cockpiten og ikke minst motorsystemene som vel ikke kan bli mer jet og fortsat beholde propellene. Her er jo ikke Dash´en spesielt fancy synes jeg.

Originally posted by Tommy777
Jeg vil påstå at en CRJ/CRJ700/E170 vil lønne seg bedre..

Forundrer meg at seks CRJ200ER nå skrapes i Walnut Ridge (N620BR-N625BR mindre enn 10 år gamle ex. Atlantic Coast Airlines/Independence Air), siden de er så lønnsomme ^_^

Originally posted by F35Landing
motorsystemene som vel ikke kan bli mer jet og fortsat beholde propellene. Her er jo ikke Dash´en spesielt fancy synes jeg.

Du får komme deg på Q400 ;)

Originally posted by G-COLE

-Mine beste flyturer har vært i Fokker 50 ! Den aller beste var nok "melkeruten" som gikk fra TRD til BGO med NAS. Med de små turene mellom hvert stoppested , den fantastiske utsikten av Norges vakre kyst i klart fint vær....... -Ahhh ! -Nydelig.

-Synd de ikke produseres lengre,-for en bedre arbeidshest har vel ikke vært her i Norge.

Si meg.. Har du ikke engang Hørt om Twin Otter eller???

...eller blander du kortene nå? :rolleyes:

Originally posted by Turbofan

Originally posted by Trety

Jeg kan også se for meg at opinionen ser på propell som gammeldags når de blir presentert med å skulle fly F50, for rent utseendemessig ser den ikke akkurat fryktelig moderne ut...

Nei du har jo et poeng der. F-50 har jo lånt det meste av designet til F-27'en.
Og friendshipen kom vel en gang på 50 tallet?

Er nå 737 så mye mer moderne i designet? Dash 80 som er grunnlaget for Boeings jetdesign fram til 747 kom ut av hangaren 14. mai 1954. Friendshipen fløy første gang 24 november 1955. Hvorfor etterfølgeren til den så mye mindre moderne enn avkommet til den andre skjønner jeg ikke - spesielt ikke når du tenker på at første 737 fløy 9. april 1967 og er sikkert eldre enn foreldrene til noen av forumdeltakerne... Fokker 50 kom ikke før 28 desember 1985 - alstå 18 år senere

Så hvem som er mest :old er helt klart diskutabelt. Airbus har vel hatt de nyeste designene og nå kommer Boeing etter siden de ikke kan skvise mer ut av gammelt metall.

Originally posted by G-COLE

(...)

-Synd de ikke produseres lengre,-for en bedre arbeidshest har vel ikke vært her i Norge.
Men alt har en ende,- også for Fokker 50......

*host, host*

737-505 er vel et arbeidsjern som overgår dette, f.eks.

*Host*host*host*

Dette er nå jaggu meg et eeeenda større arbeidsjern spør du meg, enn både Focker'n ^_^ og 737-505'en :rolleyes:

DENNE !!

:clap :devot: :clap

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by Turbofan

Originally posted by Trety

Jeg kan også se for meg at opinionen ser på propell som gammeldags når de blir presentert med å skulle fly F50, for rent utseendemessig ser den ikke akkurat fryktelig moderne ut...

Nei du har jo et poeng der. F-50 har jo lånt det meste av designet til F-27'en.
Og friendshipen kom vel en gang på 50 tallet?

Er nå 737 så mye mer moderne i designet? Dash 80 som er grunnlaget for Boeings jetdesign fram til 747 kom ut av hangaren 14. mai 1954. Friendshipen fløy første gang 24 november 1955. Hvorfor etterfølgeren til den så mye mindre moderne enn avkommet til den andre skjønner jeg ikke - spesielt ikke når du tenker på at første 737 fløy 9. april 1967 og er sikkert eldre enn foreldrene til noen av forumdeltakerne... Fokker 50 kom ikke før 28 desember 1985 - alstå 18 år senere

Så hvem som er mest :old er helt klart diskutabelt. Airbus har vel hatt de nyeste designene og nå kommer Boeing etter siden de ikke kan skvise mer ut av gammelt metall.

Nåja, griser har gått rundt på jorden i flere tusen år, at de først fikk vinger på 60-tallet er en annen sak:p

Originally posted by LN-KGL

Jeg vil påstå at en CRJ/CRJ700/E170 vil lønne seg bedre..

Forundrer meg at seks CRJ200ER nå skrapes i Walnut Ridge (N620BR-N625BR mindre enn 10 år gamle ex. Atlantic Coast Airlines/Independence Air), siden de er så lønnsomme ^_^

Ja, Fokker fabrikken gikk jo like bra som Independece Air. :p

Nostalgi til side, det er vel relativt få som reiser mye som liker å "meet the Focker", mest fordi disse skipene ikke akkurat oser av kvalitet. Sjansen for at en DH8 går når den skal er jo mye større enn at Fokkeren gjør akkurat det samme.

8-300 er vel tingen. Men jeg ser ingen problemer med å sette inn en 50 seter CRJ. Bedre komfort og helt grei økonomi. Fokkeren er ikke SÅ billig i drift.... Jeg vil påstå at en CRJ/CRJ700/E170 vil lønne seg bedre..
Er det andre enn meg som ikke er så veldig begeistret over CRJ'ene? Har flydd både 200- og 700-versjonene til Horizon og United, og må si jeg liker meg bedre på Q400'en til Widerøe (når de funker som de skal).

Originally posted by Preben Iversen

jeg flyr ikke så mye. men når jeg flyr fokker 50, som jeg da har gjort, bråker det ganske mye i forhold til jet. pluss jeg syntes at jet er et mye bedre virkemiddel i lufta.

jeg liker jet bedre enn propell!

Mvh preben

Nå er jo ikke 73'7en helt lydløs heller da! Faktisk vil jeg si det støyer mer i enn 737, enn i en Q300 eller Q400, hvor ANWS systemet virker som det skal!

Originally posted by gixer

8-300 er vel tingen. Men jeg ser ingen problemer med å sette inn en 50 seter CRJ. Bedre komfort og helt grei økonomi. Fokkeren er ikke SÅ billig i drift.... Jeg vil påstå at en CRJ/CRJ700/E170 vil lønne seg bedre..
Er det andre enn meg som ikke er så veldig begeistret over CRJ'ene? Har flydd både 200- og 700-versjonene til Horizon og United, og må si jeg liker meg bedre på Q400'en til Widerøe (når de funker som de skal).

Jeg er enig, personlig foretrekker jeg Horizons Q400. Har ogsaa tilbragt mye tid i CRJ'ene til Horizon og Q400 er langt aa foretrekke....det ser ut som at Horizon ogsaa gjoer....de gjorde vel om en del av opsjonene paa CRJ til ordre paa Q400

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by gixer

Jeg er enig, personlig foretrekker jeg Horizons Q400. Har ogsaa tilbragt mye tid i CRJ'ene til Horizon og Q400 er langt aa foretrekke....det ser ut som at Horizon ogsaa gjoer....de gjorde vel om en del av opsjonene paa CRJ til ordre paa Q400

Q400 er fine fly, men jeg vil kanskje si at jeg foretrekker CRJ700 og CRJ900 (som jeg fikk testet for første gang i forrige uke med LH til MUC). Preferansene har ikke så mye med komfort å gjøre for mitt vedkommende, fordi jeg tror dette er bortimot like bra i begge/alle disse flytypene, men CRJ ser mye tøffere ut.....:smile2 CRJ200 er litt vel trangt og med irriterende lave vinduer. Det som jeg var litt misfornøyd med på 900-varianten var at vinduene var plassert slik at man ikke kunne sitte normalt i setet og se ut (man måtte bøye seg frem...).

Nostalgi til side, det er vel relativt få som reiser mye som liker å "meet the Focker", mest fordi disse skipene ikke akkurat oser av kvalitet. Sjansen for at en DH8 går når den skal er jo mye større enn at Fokkeren gjør akkurat det samme.

Her har du vel noe statistikk og vise til går jeg ut i fra? Hva er det som gjør at Fokkeren "ikke akkurat oser av kvalitet"? Det er vel en relativt subjektiv uttalelse du kommer med der. Hva som er best av Fokker 50 og Dash 8 er vanskelig å måle spør du meg, jeg har reist mye med begge flytyper. Når det gjelder støy, komfort og "opplevd kvalitet" synes jeg Fokkeren trekker det lengste strået. Men jeg vet jo bedre enn som så at Dash 8 uten tvil er en meget god flymaskin som passer godt til de forhold den opererer under her i Norge.

Ser man alle årene som Fokker 50 har operert i Norge, og spesiellt langs den værharde kysten av Vestlandet og Nord-Norge kan man ikke si annet enn at dette er en meget bra maskin som har passet godt til denne type flyvning. Det samme kan man uten tvil også si om Dash 8.

Problemene med Fokker 50 den siste tiden skyldes i stor grad at man sliter med å få tak i reservedeler slik jeg har forstått det. Det er jo selvsagt beklagelig og gjør ikke saken noe bedre for de som står og venter på et fly som ikke kommer eller går. Så man kan jo spørre seg hvor lenge SAS Braathens kan holde på slik hvis de ikke greier å opprettholde regulariteten. Men for denne type operasjoner tror jeg nok ikke Dash 8 i seg selv egner seg noe bedre enn Fokker 50. Spørsmålet er vel heller om de som syter og klager over Fokker 50 ønsker seg SAS Braathens på sin flyplass eller Widerøe?

Hvis pilotene i SAS Commuter får velge,så er den soleklare favoritten Fokker 50,ikke Q400.Soleklar forskjell i kvalitet,brukervennlighet og økonomi. Og de har fløyet begge flytypene de fleste pilotene.

Fokker har vel en smule mer omfattende historie en Independence Air:question:
Leste forøvrig en bok for ikke så lenge siden. Der ble det hevdet at om ikke fabrikken hadde gått konkurs, så hadde de utvilsomt fått flere nye ordre på Fokker 50.

Originally posted by ENGM RAMP

*Host*host*host*

Dette er nå jaggu meg et eeeenda større arbeidsjern spør du meg, enn både Focker'n ^_^ og 737-505'en :rolleyes:

DENNE !!

:clap :devot: :clap

-Men Rampen da....
Visst var Twin Otter et arbeidsjern den også,- men så har vel da Fokker 27/50 overtatt ....

Før og nå vet du... haha ;)

Back