• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lavtflygende F16-fly skremte Oslo-folk (SudCaravelle)

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Last edited:
Nok et eksempel på hvor godt og fredelig vi har det i Norge.

I forrige uke ble det slått stort opp i Adressa at et Hercules-fly hadde trent på lavtflygning over Trondheim.

Flere personer opplevde lavtflyvningen fra et Hercules militærfly som dramatisk da det passerte Trondheim i svært lav høyde ved 14-tiden torsdag.

-Jeg fikk en litt sånn «11.september»-følelse

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1722578.ece

Er det mangel på kunnskap hos Ola Nordmann? Eller er forsvaret for lite synlige?

Jeg stemmer for at man skal ha daglige flyvninger over storbyene for at folk skal bli vant til å se fly :)

Jeg er vokst opp i fjordene på Vestlandet og ser ikke hva man skal bli så skremt over.

Nygjerrig, ja. Men skremt? Folk må være veldig lettskremt. Eneste gangen jeg har luft på hva i alle dager som virkelig skjer er når vi hadde halve den norske marinen, kontinuerlig Orion og annet over hodet vårt i 1983 for å finne en russisk ubåt.

-A

Problemet er at folk leser for mye nyheter, og i tillegg tror at Norge er verdens navle.
Alle som bor i Trondheim skulle være godt vant til både P3, C130, Foxtrot en-seks og hva annet det måtte være. Dette har vi da sett over byen i alle mulige i høyder i alle de år. Det er ikke så langt fra Trondheim til Brekstad....

Dette er rett og slett sutring og syting av noen Osloborgere. De fikk viljen sin, nemlig å komme i media. Makan til sludder og vås politiet må ta tak i enkelte ganger. Beste medisinen er å la F16 dundre over byen med full etterbrenner enda lavere enn det de gjorde her, gjerne hver enda dag til Gunda og Ola-Ola ikke hever øyenbryna fra respatexbordet mens de gumler småkakene sine.

De fleste her i Oslo-området har siden april også blitt godt vant med flyene på innflyning til Gardermoen mye høyere oppe og dermed også mindre støy. Så at innflyvningen til OSL gikk som vanlig, mens F-16 gjennomførte sin sirkling under dem.

De fleste her i Oslo-området har siden april også blitt godt vant med flyene på innflyning til Gardermoen mye høyere oppe og dermed også mindre støy. Så at innflyvningen til OSL gikk som vanlig, mens F-16 gjennomførte sin sirkling under dem.

Det gikk ikke akkurat upåaktet hen det heller Mister Kurt. Mumle Gåseegg klagde sin nød når flyene seilte inn over byen. Må jo nesten sette høreapparatet på full spiker for å catche at det er noe som beveger seg der oppe.

Edit: Når det nye innflyvningsmønsteret ble satt i drift.

Last edited:
Cato, jeg slapp å benytte hørselshjelp her fra Storo (selv trikken ble overdøvet). Sannelig lurte seg F-16enen seg under tåkedekket, og det har ligget lavt her i dag.

De/vi "syter" jo ikke... Men noen skvatt og noen ble i følge avisene skremt. Dette er vel fordi man sjeldent har jagerfly over Oslo på godt og vondt.

Det hjelper ikke med Tena Lady Cato for å komme seg hurtigst mulig ut på balkongen - dessuten kunne jeg tenkt meg å bruke nalen på tåka :)

Med bosted 200m fra Blindern så hørtes dette godt, følte de fløy rundt kvartalet her den tiden det stod på.
Nå er ikke jeg så veldig lettskremt og når man har en av norges mest trafikerte gater 50m unna og norges største sykehus 300m opp i gata, så er man vant til støy, så mye at jeg ikke reagerte da det brandt på andre siden av den lille gata jeg bor i for en måned siden. Ble bare litt sjokkert da jeg så ut 30 min senere og det stod 5 brannbiler, polit og ambulanser rett utenfor døra. Jeg reagerte heller ikke da jeg hørte et drønn her i juli, ikke før det kom meldinger om bombe i grubbegaten. Senere den kvelden var det mye støy fra helikoptre, da alt som kommer sydfra går 150m over hustaket mit. Med denne hendelsen friskt i minne var det litt uhyggelig det hele. Jeg har derimot fått med meg at Astrofestivalen er i dag og hadde forberedt meg på fyrverkeriet som pleier å avslutte dagen, dette føltes som om alt smalt rett over hustaket det også.

Jeg har ikke reagert på flystøy siden det kom en VC-25 over byen for snart 2 år siden

Blir litt paranoia når folk får "11. september-følelser", bare fordi forsvarets fly driver med lavtflygning.. Blir jo som å si at man tror noen er blitt drept når man ser politets kjøretøyer med blålys :p

Jeg stod på Astrofestivalen (hvor jeg hatt mitt opplegg med å gå på glødende kull i "aille år", og stod og så etter dem. :-) Ble derfor ikke skremt, men duverden hvor de bråkte!

Back