Lavprisflyselskap som melder "mayday"

Re: Lavpris flyselskap som melder "mayday"

Det er nok heller fabrikanten som bør værre bekymret ... ser heller ikke koblingen mot LCC .. ingen selskaper vil ha mer oppmerksomhet rundt slike ting enn nødvendig.

Re: Lavpris flyselskap som melder "mayday"

Det som står i Die Welt, er at det var sannsynligvis de-icing glykol som hadde kommer inn i drivverket før avgang i Wien. Dette første til at giftig gass kom inn i cock-pit, og at airconditioningsystemet er bygget slik at cockpit får luft drevet fra venstre motor, mens cabin fra høyre motor, derfor merket ikke pax noe til denne gassen.
Det finnes på internett til og med en klubb for slike som har opplevd lignende tilstander ombord, Aerotoxic association. I 2010 gjorde et norsk institutt i samarbeid med kjemisk institutt på Blindern en undersøkelse omkring slike gasser ombord i fly, og ut i fra den undersøkelsen, så er det visstnok ikke så uvanlig. Tidligere har jeg bare hørt om Avro-maskinene som hadde slike 'problemer'.

Deicer fluid kan være en synder. Spesielt hvis APU går under deicing, dette har skjedd før.

Surfet litt på nettet:
"If gaseous form of propylene glycol in inhaled, there may be breathing difficulty; in certain cases oxygen supplementation may be necessary."

Har også skjedd i "Høyprisselskap".

Masse flott røyk evt ja. men at de blir så dårlige tyder på noe annet.
Forøvrig skjedde dette under innflygning, ikke rett etter de-icing.

Deicerfluid legger seg i ductene fra APU til resten av bleed air systemet, og kan komme ut i luften under flyging. På Boeing vil det være cockpit som får det fordi ductingen er slik laget. Hvordan Airbusser er laget vet jeg ikke.

Kapteinen hadde opplevd hvordan de-ice fluid i systemet arter seg før og mente dette var noe annet og luktet "brent og elektrisk".

Noen som kan fortelle meg hvorfor denne hendelsen blir koblet opp mot lavpris begrepet?
Meget tabloid overskrift trådstarter har valgt.

Hører nesten hjemme på førstesiden hos VG

Noen som kan fortelle meg hvorfor denne hendelsen blir koblet opp mot lavpris begrepet?
Meget tabloid overskrift trådstarter har valgt.

Hører nesten hjemme på førstesiden hos VG

Kanskje fordi artikkeln refererer til Germanwing, som er et lavprisselskap? Men jeg er også klar over at dette ikke er en unik hendelse. Som nevnt ovenfor har Avro opplevd flere hendelser som ligner på dette. Også vårt hjemlige Widerøe har hatt en episode på Kirkenes for en del år tilbake. Der var det riktignok ikke pilotene som ble rammet men en cabinbesetning.

Vidar

Back