"Landingslys"?

perpåhøvik

Newcomer
Medlem
Hei. Når jeg nå endelig fikk "mannet" meg opp til å registrere meg her på "Flyprat" så kommer også mitt første spørsmål som jeg har lurt på i mange år.
I "nesehjulet" på alle(?) passasjerfly ihvertfall sitter det etpar ganske heftige lyskastere. (jobbet på Fornebu i noen år, og lurte på dette da også, men nå spør jeg: Hva slag lamper, spenning, wattstyrke etc. linse, ja alt om disse da de jo sees "flere mil" unna, selv i dagslys? Takker på forhånd, Per.
 
Det er normalt en Sealed beam lampe, 110 volt 2000 watt i luften og 1000 watt på jorden, (ingen køling)
/T
 
A sealed beam is a type of unitized lamp with a parabolic reflector, one or more filaments, and a glass or polycarbonate lens all permanently attached together and sealed. Originally introduced for road vehicle headlamp service, sealed beams have since been applied elsewhere. Halogen sealed beam lamps have an inbuilt halogen lamp with the filaments contained in a quartz or hard glass envelope.

Sealed beams are parabolic aluminized reflector or "PAR" lamps. Round PAR lamp diameter is expressed in eighths of an inch, so a PAR56 lamp, for example, is 56/8" (i.e., 7 inches) in diameter. Other popular sizes are PAR30, PAR36, PAR38, PAR46, and PAR64. Rectangular PAR lamp size is expressed in millimeters, so a PAR200×142 is 200 mm wide and 142 mm tall.

Sealed beams are available in a variety of nominal voltage ratings, most commonly 6, 12, 24, 28, 120, and 230 V. The actual operating voltage may differ from the nominal rated voltage; for example, "12 volt" sealed beam headlamps are meant for use in automobiles with typical line voltage of 13.5 to 14.2 with the engine running.

Aircraft landing lights, which are also used in open-air concerts and for stage lighting,[citation needed] are sealed beams that have a very narrow beam spread.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sealed_beam
 
Last edited by a moderator:
Hva er en "sealed beam lampe"?
From Wikipedia, the free encyclopedia
"A sealed beam is a type of unitized lamp with a parabolic reflector, one or more filaments, and a glass or polycarbonate lens all permanently attached together and sealed. Originally introduced for road vehicle headlamp service, sealed beams have since been applied elsewhere"
/T
 
Med andre ord, en "lykt" med innebygd glødetråd. Når den ryker skiftes hele lykten.

Samme type brukes på motorfly.
Har veldig kort levetid, typisk 5 - 10 timer. En del som har motorfly skifter til LED lys. Har en levetid på flere tusen timer.

Hvor lenge varer en slik lampe på store fly?
 
Med andre ord, en "lykt" med innebygd glødetråd. Når den ryker skiftes hele lykten.

Samme type brukes på motorfly.
Har veldig kort levetid, typisk 5 - 10 timer. En del som har motorfly skifter til LED lys. Har en levetid på flere tusen timer.

Hvor lenge varer en slik lampe på store fly?

Usikker på timeantall. Men husket at disse ble byttet ganske ofte ja. Spesielt taxe lyset foran :)
 
Usikker på timeantall. Men husket at disse ble byttet ganske ofte ja. Spesielt taxe lyset foran :)

Ja, lamper med glødetråd mister jo også levetid pga. rystelser når de står på så ikke overraskende om nesehjulslampen ryker oftest.
 
Det er normalt en Sealed beam lampe, 110 volt 2000 watt i luften og 1000 watt på jorden, (ingen køling)
/T
Hva slags fly har dette?

For øvrig: 737:
4x landingslys (2 i vingeroten, 2 under buken) 28V 650W
2x Runway Turnoff Lights i vingeroten, 28V 250W
1x Taxi light på nose gear, 28V 250W (eventuelt 450W for halogen med part nr. Q4554)
Alt er Sealed Beam.

Men Boeing har nylig i produksjonen av 737 gått over til LED-arrays i vingeroten som erstatter alt sammen. Og det lyser som fy....
 
Back
Top