Heisann Eivind!
Naa har du stilt et ganske generelt spoersmaal og jeg vet ikke hvor mye detaljer du er ute etter? I KRF sitt innlegg kan du se en god beskrivelse av hvordan understellet virker fra et flight deck perpsektiv, men det viser ikke den mekanikse og hydraulikske delen av understellet.
B777, ikke ulik mange andre fly, har en main landing gear retract actuator, som er er et stort hydraulisk stempel som sitter montert ved siden av understell leggen. Denne er primaert det som faar understellet til aa komme opp og demper fallet naar understellet felles ut. I tillegg til dette saa har hovedunderstellet en drag brace og en side brace og hver av disse har en downlock actuator, i tillegg til et over-center fjaer belastet system, slik at understellet kan laases ved manual extension. Til slutt, siden B777 har et bogey hjul system, sitter det en truck positioner actuator nede ved bogeyen.
For aa holde understellet oppe naar det er infelt sitter det en uplock actuator som holder understellet paa plass. Til slutt, siden de fleste flyene har doerer over understellet har de en door actuator og door lock actuator.
Saa kommer det store spoersmaalet hvordan allt dette virker? Paa B777, som de fleste flyene, er landing gear retract og extension styrt av forskjellige hydrauliske sequence ventiler. Eter at du tar av og loefter understell lever i flight deck som KRF beskriver, starter en hel del systemer med at foerst saa aapner door lock actuator slik at doerene kan aapnes. Deretter vil door actuator aapne doerene slik at understellet kan trekkes inn. Siden dette flyet har en bogey beam maa denne sitte vinkelrett i forhold til understelet slik at hjulene passer in i hjulbroennen og dette gjoeres ved hjelp av truck positioner actuator. Neste saa maa baade drag brace og side brace lock actuator loeses slik at disse linkene kan foldes opp. Samtidig som dette skjer vil trykket i retract actuator begynne aa bygges opp slik at understellet vil starte aa komme opp. Naar understellet er helt oppe vil uplock actuator laase understellet og deretter vil doeren begynne aa lukkes igjen ved hjelp av door actuator. Doerene vil til slutt holdes lukket med en door lock actuator.
Naar understellet skal felles ut igen starter den samme skevensen, men i motsatt rekkefoelge og som nevt saa styres denne logikken primaert av hydrauliske sequnece ventiler.
BTW: Paa B787 fungerer understell logikken paa mye av den samme maaten, men her bruker de kun proximity sensorer og ikke sequence ventiler og logikken for allt dette ligger i common core systemet.
Anyway, jeg vet ikke om du trenger enda mere detaljer, men send meg en PM om saa.
Dag