Lander flyene i medvind eller motvind ??

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Hva er normalt ??

Når man lander fra 19L (Gardermoen) og går opp på 19 R, hvordan er vindforholdnene ?? Når man lander 01R og går opp på 19R hvordan er vindforholdene ??

Landing på 01L er vel bare for småfly ??

Regner med at Metrologen på forumet kan lage litt info for oss andre ??

Hva betyr 01 (L-R skjønner jeg venstre/høyre) er det snakk om grader - 1 grad og 19 grader i dette tilelle på osl ???

Jan

01 og 19 betyr 10 og 190 grader

Og det er definitivt ikke bare småfly som lander på 01L, med mindre du anser alt av fly som en mindre enn A 380 som småfly:p

Originally posted by Someone

Og det er definitivt ikke bare småfly som lander på 01L, med mindre du anser alt av fly som en mindre enn A 380 som småfly:p

hehe, ok 10 og 190 grader -

Landing på 01 L er vel syd fra på gml banen ved GA ?? - Jeg mener det sjelden det er å se at de store lander der eller er det bare jeg som ikke følger godt nok med :D

Nå på vinteren så får man ikke spotte på (se spotterguide plane-spotter.com) på pos H-G (01R-19L) langs gjerde på motsatt side enn flyplassen eller nede ved sentralvarmeanlegget eller på Volden ved museumet. Jeg liker å stå på vollen, men har bare opplevd at de tar av mot 19R eller lander fra 19R - aldri sett at de lander eller atr av 01L -mulig at jeg ikke er på osl nok.

Jan

Originally posted by Thomas

Hvis 01 betyr 10 grader, hvorfor er den 016 på OSL?
Hvis 19 betyr 190 grader, hvorfor er den 196 på OSL?

:)

Fordi de rundes av til ett tall fra 01 til 36 og viser aldri nøyaktig:p

Men hvorfor ikke de kalles 02 og 20 som faktisk er de nærmeste hele tier må du spørre noen andre om

Originally posted by ATC-flyradar

Hva er normalt ??

Når man lander fra 19L (Gardermoen) og går opp på 19 R, hvordan er vindforholdnene ?? Når man lander 01R og går opp på 19R hvordan er vindforholdene ??

Regner med at Metrologen på forumet kan lage litt info for oss andre ??

Hva betyr 01 (L-R skjønner jeg venstre/høyre) er det snakk om grader - 1 grad og 19 grader i dette tilelle på osl ???

Jan

De lander og tar av mot vinden. Det er iallefall regelen. Men klart..litt halevind ved landing gjør vel ikke så mye på en lang bane.

De fleste fly har en maksgrense for halevind, som regel 10 eller 15 knop såvidt jeg vet.

Men hvorfor ikke de kalles 02 og 20 som faktisk er de nærmeste hele tier må du spørre noen andre om

Ingen baner som heter 02 og 20 fordi det er de eneste to retningene som lett kan forveksles ved avgangs- landingsklarering.

Som regel ønsker man motvind både på avgang og landing, men utfra vær eller trafikale hensyn kan også tailwind opptil en viss grense tillates (flytypeavhengig).

Og apropos fly og vind, her blåser det rimelig friskt nå og etter: "radar contact passing 2300 ft " fra tårnet hadde F-50 piloten følgende kommentar : "Ja og akkurat der passerte vi terskelen".

Mange flyplasser som har Rwy 02/20. Bare på bokstaven A har vi f.eks Ajaccio på Korsika og Alghero på Sardinia. Men det er som du sier F35Landing lettere å forveksle...

www.forum.scanair.no/..............

Er mye bedre enn google, kvasir osv - takk til alle bidragsytere her på forumet - her spør vi og vi får svar(flere svar) og takk for det.

CK - ditt forum anbefalles på det sterkeste :clap :clap

Jan

Noen som vet reglene for RWY designators her til lands? Er jo ikke tilferdig at vi ikke har feks. 02 og 20 her til lands. Mener å husker at Framnes også skulle vært 02 og 20 men at dette ikke ble tillatt.

Originally posted by ATC-flyradar
(...)
(...)

Jan

Du er ikke helt på jordet her heller, skjønner du (selv om Someone prøver å si noe annet... ;) )

Ved sydlig vind er normal rulebane for landing 19R og for avgang 19L.

Ved nordlig vind er normal rullebane for landing 01R og for avgang 01L. Men 01R er laaaaangt unna GA-terminalen, og derfor pleier ATC ofte å tillate de flyene som skal til GA-terminalen å lande på 01L om man klare å flette dem inn mellom avgangene. Det samme gjelder de flyene som parkerer helt ytterst på inenriksterminalen. Derfor vil man nok som oftest se at det er "små" fly som får lov til å lande på 01L ved nordlig vindretning.

Maksimal halevindskomponent er 10 KT for alle fly. Så vidt jeg vet er dette uten unntak. (Men jeg kan jo alltids ta feil, og dette er vel det rette forumet for å få korrigert dette... :))

En av årsakene til dette er NEW PANS OPS design criteria (de kriteriene som er definert når man designer innflygningsprosedyrer). Missed Approach-prosedyrene er designet med en 10 knop maksimum halevindskomponent, som gir en sikker terrengklarering ved avbrutt innflygning.

Originally posted by F35Landing
Noen som vet reglene for RWY designators her til lands? Er jo ikke tilferdig at vi ikke har feks. 02 og 20 her til lands. Mener å husker at Framnes også skulle vært 02 og 20 men at dette ikke ble tillatt.
BSL E 3-2 § 12-2 sier følgende:
(2) Banenummer skal bestå av to tall, som skal angi nærmeste hele 10 ° for senterlinjens magnetiske kompassretning i innflygingsretningen. For kompassretninger mindre enn 95 ° skal første tall være 0. Dersom rullebanens nummer i følge ovenstående blir 02/20 eller 13/31, skal de erstattes av den nærmeste kombinasjonen; 01/19 eller 03/21, respektive 12/30 eller 14/32.

Man finner flere land som ikke bryr seg om dette. Jeg klarer ikke å finne noe om dette i ICAO Annex 14 for eksempel.

Liten digresjon: FAA bryr seg (selvsagt?) heller ikke om noen av delene LN-ATC siterer.

Fortsatt uvant å lese tilbake "cleared to land one left". Det man lærer først sitter dypt i ryggmargen.. :old

Originally posted by Nick Figaretto

Maksimal halevindskomponent er 10 KT for alle fly. Så vidt jeg vet er dette uten unntak. (Men jeg kan jo alltids ta feil, og dette er vel det rette forumet for å få korrigert dette... :))

Vi har fortsatt 20 knop maks halevind for både avgang og landing på Dashen. Det gjelder både 300 og Q400. Er ihvertfall det den er sertifisert for, så da bruker vi det også :)

Originally posted by CFM

Originally posted by Nick Figaretto

Vi har fortsatt 20 knop maks halevind for både avgang og landing på Dashen. Det gjelder både 300 og Q400. Er ihvertfall det den er sertifisert for, så da bruker vi det også :)

Da er det bare én ting å si: Jøss...

I stand corrected.

Det er jo ikke vanskelig å gjette seg til hvor ofte det kunne blitt problemer om man hadde fastholdt retningen på OSL, og hatt de 2 parallelle rullebanene 02L/20R og 02R/20L......

btw: så lenge det var én lang rullebane på GEN, var det bane 01/19 .

Back