Laminere flykart (ICAO/M517)

enzv-sola

ScanFlyer Blue
Hei, jeg er sikkert en av de få som ikke klarer å påføre kontaktpapir på flykartene mine. Uansett hvor mange ganger jeg prøver blir kartene fulle av luftbobler ++. Nå gir jeg opp. Er det noen som vet om noen som kan gjøre denne jobben for meg? Trykkerier? Andre firmaer? Bor i Stavanger området...
Eventuelt hvor mye dette ville koste?

Thank you :)

Hei, jeg er sikkert en av de få som ikke klarer å påføre kontaktpapir på flykartene mine. Uansett hvor mange ganger jeg prøver blir kartene fulle av luftbobler ++. Nå gir jeg opp. Er det noen som vet om noen som kan gjøre denne jobben for meg? Trykkerier? Andre firmaer? Bor i Stavanger området...

Er vel bare å ringe allkopi eller et annet selskap...

vi snakker nok om M kartene i 1:250 000 skala:) Har du ingen mor eller kone som kan hjelpe, om det er noen i denne verden som ordner slik, så er det kvinnfolk... Ellers kan jeg nok hjelpe til en dag jeg er i SFK huset..

Hehe, ja de er nok litt større enn A3 format, hadde de vært så enkle å tatt med på tur! Allkopi, god ide, thank you! Det kom jeg faktisk ikke på.

=)

1. Kjøp kontaktpapir.
2. Ta i bruk gulvet, gjerne et laminatgulv el.lignende, og pass på at brødsmulene er kostet vekk.
3. Legg ned kartet på gulvet, med kartsiden opp. Kan med fordel faktisk tape det fast til gulvet i hjørnene, så du er sikker på at det blir liggende i ro.
4. Klipp av passende lengde på kontaktpapiret, og løsne det litt i øverste kant (et par cm).
5. Start med å dra av beskyttelsespapiret i underkant med 20 cm i første omgang, dette burde du klare uten at det blir bobler el.lign.
6. Bruk kjevle til å rulle litt på det du har lagt.
7. Dra av nye 20-30 cm av kontaktpapiret, og gjenta fra punkt 6.

Har nesten brukt metoden til bamseh i mange år. Hemmeligheten er å ha kartet stramt hele tiden. Bruker ikke kjevle, men en kraftig linjal. Er enklere synes jeg. Kontaktpapiret er som regel smalere en kartet, legger en overlapp på 2-3 cm. Bretter også 2-3 cm rundt kanten av kartet.
Men det viktigeste av alt, bruk MATT kontaktpapir. Da virker de vannløselig tusjene mye bedre og kartet er like lett å lese.

Last edited:
Hva med å droppe hele lamineringen og heller ta fargekopier? Dessuten er vfr-kart forbruksvare og kanskje det har kommet en oppdatering når det er slitt ut? :)

Enig med sistnevnte. Så store kart i laminat er uhåndterlig i cockpit og vanskelig å brette. Jeg synes det er bedre å ha kartene som de er, brette dem sånn jeg at jeg har det aktuelle området fremme og heller bytte dem ut når de er utslitt (det varer ganske lenge hvis man etter en stund forsterker brettene med gjennomsiktig tape - og det hindrer ikke brettingen).

Men smaken er jo som baken .... :)

Jeg bruker også STARSHIP 2 sin metode a la fargekopi.. det vet han alt om :)
Men jeg laminerer som regel uansett, holder bedre synes jeg (tåler litt regn også...). Har ikke noe problemer med bretting av kart må jeg innrømme, bare man bruker 1 minutt i forkant av flyturen (før man kommer i flyet..) på å brette kartet intelligent, er mye gjort.

Back