Re: Lærlingeplass i Trondheim?
Som baade Gilera og Rune nevner over her, saa er det viktig aa skille mellom fagbrev/yrkesopplaeringsnemnda og flytekniker/Part147.
Det finnes baade flyteknikere uten fagbrev, og fagarbeidere uten tekniker sertifkat - og de med begge deler (slik som meg

).
F. eks. hvis du oensker aa jobbe paa TRD, er gjerne ikke det noe problem - men du ender gjerne kun opp med flyteknikersertifikat ettersom f. eks. Helitrans gjerne ikke har et godkjent opplegg for fagarbeidere med yrkesopplaeringsnemnda.
Paa den annen side kan du ogsaa komme inn i en bedrift hvor du faar praksisen til fagbrev, men ikke til aa kunne ta ut et Part 66 sertifikat.
Valget du egentlig maa ta, er aa finne ut hva du oensker - altsaa fagbrev, teknikersertifkat eller begge deler.
a) Vil du ha fagbrev maa du til en godkjent bedrift fra yrkesopplaeringsnenmda.
b) Vil du ha teknikersertikat maa du til en Part 145 godkjent bedrift.
c) Vil du ha begge deler, maa bedriften ha begge disse godkjenningene (f. eks. som SAS paa OSL hvor jeg var laerling.)
Det er ingenting som sier at du maa det ene eller det andre, det er i grunnen opp til deg hvilke papirer du oensker og hvilken bedrift som er interessert i aa ansette deg.
F. eks. var det en jeg gikk i klasse med som begynte i Coast Air og tok ut Part 66 papirer der, dog fikk han ikke fagbrev siden de ikke hadde den godkjenningen.
Du kan sannsynligvis gjoere det samme hos f. eks. Helitrans i TRD.