Kypros, Hvor bo og hva se?

jameson82

Flysitter
På impuls ble det flybilletter til Kypros på meg å frøkna da det var det eneste syden målet i påsken som ikke kosta skjorta. Blir en skikkelig melkerute med flere stopp men det får gå.

Men noen som har noen tips på hvor man bør bo? Synes Larnaca virker inntresant pga nærheten til flyplassen da ankoms å avgangs tid er meget ugunstige og Ayia Napa frister mindre da party ikke er pri #1.
Noen som har noen erfaringer?

Larnaca er litt kjedelig. Jeg ville gått for Aiya Napa eller Fig Tree Bay. Mer å finne på, og finere strender.

Larnaca er litt kjedelig. Jeg ville gått for Aiya Napa eller Fig Tree Bay. Mer å finne på, og finere strender.
Er vel litt kaldt å bade i havet i begynnelsen av april? Veit du omtrent hva det koster med taxi ifra Larnaca flyplass til Aiya Napa/Fig tree? Flyet lander og tar av på natta så buss er vel neppe tilgjengelig.

Spørs hvor mye viking du er da ;)
Middelhavet i begynnelsen av april er helt greit å bade i :)

Var i Ayia Napa med familien rundt 2005 en gang. Utenom høysesongen er ikke partyfaktoren like høy i Ayia Napa, og byen er til og med levelig for voksne og familier da ;) Strendene der har det klareste, blåeste vannet jeg har sett i Europa. Lang avstand mellom strendene og sentrum er derimot en ulempe.

Vi leide bil to av dagene og kjørte en del rundt i fjellene, bl.a. innom landsbyer hvor turister sjelden finner veien samt enkelte "kulturrettede" attraksjoner. Flere steder i fjellene så vi dessuten minner fra borgerkrigen i form av skilt fulle av kulehull langs veien. Famagusta ble betraktet fra gresk-kypriotisk side pga. dyr forsikring for å ta bilen over grensa til Nord-Kypros. Vi besøkte også hovedstaden Lefkosia/Nicosia hvor vi fikk tatt en oss en tur over til den nordlige delen. Syns faktisk den tyrkiske delen av byen framsto renere enn den gresk-kypriotiske. Ellers mange militære vakter å se i nabolagene ved grensa.

Øya bindes sammen av et moderne nettverk av motorveier, så det er fint å kjøre mellom byer. Man må dog så klart fikse å kjøre på venstre side :p Mer variabel veistandard i fjellene.

Var på Kypros i sommer i perioden 30 juni - 8 juli. Var i Fig Tree Bay og det var mye å gjøre der, men skal nok ikke tilbake. Det var IKKE det rette stedet for tre 18åringer ( alle er nå 19 ). Neste gang blir det nok storby eller et bedre sted

Vi bodde på Napa Mermaid Hotel and Suites i påsken i fjor. Veldig bra hotell med gangavstand til sentrum langs stranda eller langs veien. Noen OK grotter like ved på grensen mot den Tyrkiske delen.

Vil også anbefale å leie bil, hvis du klarer å kjøre på feil side av veien. :) Vi var på Kypros for 5-7 år siden og gjorde som en annen her, leide bil og dro opp i fjellene. Bl.a. er det flere klostre der oppe, men mange er stengt for besøkende. Hotellet kan kanskje hjelpe dere å finne et som er åpent?

Xxx.

Back