• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kun passasjerer gjennom security også i Norge

Re: Kun passasjerer gjennom security også i Norge

En ting er de som reiser bilettløst med en form for kreditt- eller annet kort som trekkes gjennom en leser. Men hva med de som "viser fingern"? (SAS)

En ting er de som reiser bilettløst med en form for kreditt- eller annet kort som trekkes gjennom en leser. Men hva med de som "viser fingern"? (SAS)
De må vel vise fingeren en gang til?

De må vel vise fingeren en gang til?

Vil ikke de som også viser fingeren ha en billett "liggende" på et kort. Når jeg sjekker inn og bruker fingeren, så henter jeg alltid frem reservasjonen ved innsjekk ved hjelp av bonus- eller kredittkortet mitt

Du behøver ikke ha med kortet/FOID'en i billetten for å benytte finger-ID - men de fleste vil vel ha "en billett" liggende på kortene sine også.

Jeg lurer på en ting. Det står "avgangshallen" i artikkelen. Betyr det at folk må vise billett i de store svingdørene på OSL, eller mener man lenger inn på flyplassen?

Alle steder jeg leser om "avgangshall" snakker man jo om området der man sjekker inn - altså før sikkerhetskontrollen.

image.jpg

Bildeteksten til dette bildet er: Oversiktsbilde over avgangshallen.

Begrepsforvirring. De mener foran security.

Skille er mellom rød og hvit sone, altså Critical Secured Restricted Area (CSRA), som er ETTER sikkerhetskontrollen. Betegnelsen "avgangshall" blir som du sier, for uspesifisert men er sikkert godt dokumentert innad.

Dette betyr vel i så fall at f.eks. ventende på reisende på Vigra ikke har tilgang til noe som ligner på kiosk en gang? All servering er jo lagt innenfor sikkerhetskontrollen.

Ja, dette stemmer også.
Kiosken lå utenfor security før, men så ble den flyttet innenfor for å øke salget..
Så jeg tror nok kanskje at de kommer til å åpne en liten kiosk e.l. utenfor også.

Og da har NRK Møre og Romsdal fått med seg saken:

Pensjonist Lars Bjørn Fjærli får snart ikke lenger spise potetball på kafeen til flyplassen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.6979434

Det betyr jo færre inntekter for kafeen og et dårligere tilbud for Vigra-folket. Men først og fremst er jo dette kjedelig for de som skal sende eller hente folk. Ved forsinkelser kan jo det bli mange timer å vente. Og fortsatt er det mange i distriktet som er avhengige av ferger, så de har gjerne litt tid å slå ihjel.

Skille er mellom rød og hvit sone, altså Critical Secured Restricted Area (CSRA), som er ETTER sikkerhetskontrollen. Betegnelsen "avgangshall" blir som du sier, for uspesifisert men er sikkert godt dokumentert innad.

"Transithall" er vel egentlig den riktige betegnelsen for CSRA innenfor sikkerhetskontrollen?

Du behøver ikke ha med kortet/FOID'en i billetten for å benytte finger-ID - men de fleste vil vel ha "en billett" liggende på kortene sine også.

Og de som ikke har en Foid inn i bookingen, og som sjekker inn pr sms hos SAS får alt nå en liten påminnelse om å huske ombordstigningskort i svar SMS´n

Back