• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kun passasjerer gjennom security også i Norge

Re: Kun passasjerer gjennom security også i Norge

EU gjør dette kun for å forenkle sitt eget byråkrati, hva har dette med flysikkerhet å gjøre? Alle må passere sikkerhetskontrollen uansett. Hva slags ID påkreves, nedre aldersgrense for pålagt ID og ikke minst køsituasjonen i sikkerhetskontrollen? Make my day.

Vel, hvis man da kan gjøre som i Tyskland og droppe ID-kontroll ved boarding så er det jo en fordel

Dette betyr vel i så fall at f.eks. ventende på reisende på Vigra ikke har tilgang til noe som ligner på kiosk en gang? All servering er jo lagt innenfor sikkerhetskontrollen.

Vel, hvis man da kan gjøre som i Tyskland og droppe ID-kontroll ved boarding så er det jo en fordel

Det er vel selskapene som er juridisk ansvarlige for ID-kontroll av egne pax på destinasjoner hvor det påkrevd, og ikke security?

Dokumentsjekk av visum/gyldig pass og reisedokumenter er neppe noe "mine selskap" kommer til å la gå selvom "security'en" ivaretas av vekterpersonell.

Men hvordan skal dette løses rent praktisk med oss som ofte reiser billettløst da?

Men hvordan skal dette løses rent praktisk med oss som ofte reiser billettløst da?

Det ordner man med en kortleser - slik de bruker det i f.eks. København - og det skal sies at den slettes ikke alltid klarer å ta billetten min fra CC'et.

Det ordner man med en kortleser - slik de bruker det i f.eks. København - og det skal sies at den slettes ikke alltid klarer å ta billetten min fra CC'et.

I CPH har jeg 66% failure rate på akkurat det der (2 av 3), med påfølgende tur ned til skranke for å be om BC.
Funket finfint i Fast Track når jeg var på vei hjem etter DO og Malmö-helg i November, ellers nada.

Ikke glem at de har gjort det foer .. dessuten gjoeres det paa alle andre flyplasser .. det burde vaere mulig aa faa til -selv for OSL .. ;)

Rent sikkerhetsmessig og statistisk så er det fornuftig å begrense adgangen til sikker sone. Jo flere man slipper inn jo mer uønsket kan man risikere å få inn der, og motsatt.

Etter 9/11 begynte de fleste å begrense adgangen (der det før var åpent), men Norge gikk motsatt vei :8:

Dette funker andre steder, så bør man få det til her hjemme også.

Men det slo meg - man blir da ikke legsjekket ved *security* ute i Europa heller?

Herregud. Håper det blir unntak for foreldre som ønsker å følge barna sine. Det må da være mulig at foreldre som ønsker å følge barna til gaten får et kort el. som de viser og scanner osv. for så å levere det tilbake etter barna er avlevert ved gate. Kan da umulig være vanskelig på en eller annen måte å holde oversikt over hvem i terminalen som følger en sønn/datter til flyet?!

Det staar klart i artikkelen at man fortsatt kan foelge barn som reiser alene og andre som trenger assistanse ut ....

Det staar klart i artikkelen at man fortsatt kan foelge barn som reiser alene og andre som trenger assistanse ut ....

Jeg antar det er tilbake til "gamle dager" hvor check-in fyller ut et lite skjema/"lapp" som såkalt ledsagerbevis - da det i Europa vel ikke er noen liste ledsagere må sjekkes opp mot, slik som jeg har forstått det fungerer i USA - hvor det vel må utstedes et dummy-boardingpass?

... slik som jeg har forstått det fungerer i USA - hvor det vel må utstedes et dummy-boardingpass?

Dette stemmer ja!

Forøvrig så ser jeg egentlig ikke noe problem med denne ordningen, rent bortsett fra praktisk løsning og køer dette kanskje vil medføre.

Nå er det ikke snakk om noe stort antall mennesker ....

Så lenge det ikke er krav om at navnet skal sjekkes mot sperrelister, er det mer enn nok med en papirlapp fra operatøren ... ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig.

Nå er det ikke snakk om noe stort antall mennesker ....

Så lenge det ikke er krav om at navnet skal sjekkes mot sperrelister, er det mer enn nok med en papirlapp fra operatøren ... ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig.
Nettopp - jeg tror blokkene med disse lappene fortsatt finnes rundtom i skapene bak innsjekksskrankene på OSL fra sist man hadde et slikt system...

Back