Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

LN-TIB

ScanFlyer Gold
Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Samferdselsdepartementet har i dag publisert det nye avgiftsregulativet for 2011 for Avinor under tittelen "Ingen realvekst i lufthamnavgiftene for 2011"

Det er gjort vesenlige omlegginger i avgiftsregulativet og for selskaper med mindre fly innebærer dette kraftige økninger.

En gjennomgang viser at Widerøe med utgangspunkt i Dash 8-100 vil få en årlig økning på 1300 pr. avgang i 2011 sammenlignet med 2010. I tillegg kommer en økning på 2 kr pr passasjer.

Nå er jeg usikker på antall avganger hos Widerøe, men med vil tro at dette vil utgjøre betydelig antall millioner på årsbasis.

Forøvrig kan det nevnes at ennå mindre fly av feks typen Jetstream J-32 vil få en økning på nesten 1700 kroner pr avgang og på høyde med Dash 8.
 
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Widerøe har ca 380 avganger daglig, men det er mange mjølkeruter, og det er ikke sikkert alle avgangene vil telles med sånn sett. Ser også at andre avgifter går ned, og det står også skrevet: "Alt i alt vil ikkje flyselskapa få auke i avgiftene.". Så utslaget vil kanskje ikke bli så ekstremt som 1300,- pr. avgang når alt kommer til alt.
 
Last edited:
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

"Alt i alt vil ikkje flyselskapa få auke i avgiftene.".

Dette skyldes at departementet ser alle selskaper som ett. Jo større MTOW jo mer reduksjon i forhold til 2010 slik jeg tolker dokumentene som er lagt ut. Bakgrunnen for dette er at de har innført Terminal Navigation Charge fra 2010 som er en fast sum uavhengig av vekt og pax.

Min beregning under tar utgangspunkt i Dash 8-100 og 30% rabatt på startavgift som gjelder for de fleste ruter den trafikkerer. Om du mener FOT rutene når du sikter til "mjølkeruter" så mener jeg bestemt at de er underlagt samme avgiftsregulativ som kommersielle flygninger.


 

Attachments

  • beregning.jpg
    beregning.jpg
    15.5 KB · Views: 908
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Det som kanskje er mest interessant er siste avsnitt og rabatten på 80% på startavgiften som blir gjeldene for fly på over 150 tonn.
 
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Er det noen med detaljinnsikt her som kan forklare hvordan dette nå er. Skjønner etterhvert at det har vært betalt en annen type avgift som nå er innbakt i TNC fra 2011. Hva er dette og hvordan blir den beregnet?
 
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Dette skyldes at departementet ser alle selskaper som ett. Jo større MTOW jo mer reduksjon i forhold til 2010 slik jeg tolker dokumentene som er lagt ut. Bakgrunnen for dette er at de har innført Terminal Navigation Charge fra 2010 som er en fast sum uavhengig av vekt og pax.
Det er feil. TNC øker med flyets vekt.
 
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Er det noen med detaljinnsikt her som kan forklare hvordan dette nå er. Skjønner etterhvert at det har vært betalt en annen type avgift som nå er innbakt i TNC fra 2011. Hva er dette og hvordan blir den beregnet?
Etter pålegg fra EU har man innført TNC-avgiften. Den er trukket ut av startavgiften, som er redusert fra kr 96 til kr 69 per tonn MTOW. TNC-avgiften skal være kostnadsrelatert.

Jeg har ikke det nye takstregulativet foran meg, men mener at forslaget var slik:

TNC = (MTOW/50) opphøyd i 0,9 ganger 1912
Eksponenten (0,9) og satsen (1912) kan varieres etter de faktiske kostnadene.
 
Last edited:
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Okey. Da skjønner jeg mere her. Den sto som en avgift på 1912 flatt i dokumentene uten henvisning til formelen. Takk for avklaring.
 
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Det er jo slik at EU/Eurocontrol har blitt strengere med at underveisavgiften skal dekke kostnadene til å drive underveistjenesten(svenskene må øke underveisavgiften med 14% i 2011). De ulike tjenestene(avgiftene) deles opp slik at man om noen få år vil konkurranseutsette tjenestene, målet er lavere avgifter.

Man kan se hva tårntjeneste koster ved å se på TNC, kanskje noen andre enn Avinor driver tårnet på feks Torp om 5 år?? Noen mindre tårn i Sverige tas over av et privat selskap om ikke lenge, det blir spennende å følge utviklingen. Jeg tipper innflygningskontroll blir registrert som egen avgift etter hvert..
 
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Jeg har laget en ny beregning basert på 27 pax pr tur samt ny info om TNC. Ut i fra det er jo økningen marginal?! For en tur/retur til Skagen, som Nrk har besøk, vil økningen netto være på 34 kr. Det vil si 63 øre pr pax. Det er vel ikke all verden. Forutsetter da at WF ikke har rabatter ut over 30% i dag på startavgifter på kortbane.
 

Attachments

  • beregning2.jpg
    beregning2.jpg
    40.3 KB · Views: 205
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Det varierer fra rute til rute, ettersom f.eks. Bodø har fått nedsatt avgiftene. Uten at jeg har satt meg så grundig inn i det, så er det vel rutene som går imellom kortbaneplassene som får svi mest.
 
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Jeg har laget en ny beregning basert på 27 pax pr tur samt ny info om TNC. Ut i fra det er jo økningen marginal?! For en tur/retur til Skagen, som Nrk har besøk, vil økningen netto være på 34 kr. Det vil si 63 øre pr pax. Det er vel ikke all verden. Forutsetter da at WF ikke har rabatter ut over 30% i dag på startavgifter på kortbane.

Jeg gjorde det samme regnestykket for Widerøes ruter på OSL, og fant også at summen av avgiftene reduseres fra 2010 til 2011. Hovedårsaken er at de første 6 tonn MTOW nå blir fritatt for startavgift. For små fly som Widerøes får det relativt stor betydning. Passasjeravgiften er fortsatt lavere innenlands enn til utlandet, og med en kabinfaktor på rundt 60 % har denne avgiften mindre betydning enn for f.eks. Norwegian. I tillegg nyter Widerøe godt av at sikkerhetsavgiften er lik i hele landet. Hvis sikkerhetsavgiften skulle vært kostnadsrelatert på hver lufthavn, ville den ha vært flere hundre kroner på mange av lufthavnene Widerøe trafikkerer. Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor Widerøe klager.
 
Last edited:
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor Widerøe klager.

Som det står i Nordlys ....

– Rabatten blir langt på vei fjernet, noe som påfører flyselskapene flere millioner kroner i merutgifter i Finnmark. De store flyplassene i Sør-Norge vil ikke merke endringene, i og med at de betaler full pris fra før. For oss innebærer det at flygingene mellom Tromsø og Finnmark blir 8 til 10 prosent dyrere å gjennomføre fra årsskiftet, sier Sletten.

http://www.nordlys.no/nyheter/article5389041.ece
 
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Ettersom kryssubsidiering er ulovlig, er det nå slik at hver rute står på egne ben ... Derfor blir 'hele rutenettet' irrelevant. Problemet oppstår på de rutene hvor avgiftene stiger så mye at reisevolumet synker. Det er jo ikke så at man velter seg i passasjerer på en del av disse rutene.
 
Last edited:
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Ettersom kryssubsidiering er ulovlig, er det nå slik at hver rute står på egne ben ... Derfor blir 'hele rutenettet' irrelevant. Problemet oppstår på de rutene hvor avgiftene stiger så mye at reisevolumet synker. Det er jo ikke så at man velter seg i passasjerer på en del av disse rutene.
Og hvor mye mener du at avgiftene stiger per passasjer på disse rutene?
 
Jeg mener ingenting, men iflg beregninger som det vises til høyere opp, blir det 8-10% dyrere å operere rutene mellom Tromsø og Finnmark. Følgelig må jo prisene opp tilsvarende og med et så stort tillegg risikerer man å miste passasjerer. Og mister man pax, må tilbudet reduseres... Og da er man inne i en ond sirkel.
 
Re: Kraftig økninger i luftfartsavgifter for Widerøe i 2011

Hvordan de likevel kan mene at en rute blir 8-10% dyrere å produsere er likevel en gåte. Som vist tidligere så blir økningen med 70% belegg på 144 kr pr vei til Hammerfest. Dette er vel ca 10% av 1600 kr. Jeg nekter å tro at det koster 1600 i produksjonskostnad. Enten er det noe annet særfordeler WF har på Finnmark som ikke fremkommer, eller så er dette ren propaganda. Derfor er jeg enig med Toffen om at det kunne vært greit å fått sett "tallene bak tallene"
 
Last edited:
Back
Top