Kraftig nedgang for Molde

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Regner med dette skyldes Ormen Lange, som jo er inne i sluttfasen av anleggsvirksomheten nå. Hyggelig at AES øker. Nå bør DY komme...

http://www.rbnett.no/article/20070912/LOKALNYTT/70912005/1008

Verdt å nevne er det også at Kristiansund (+10,6) er blitt større en Molde for første gang på veldig lenge. Både når det gjelder totalt antall passasjerer og antall bevegelser.

Gratulerer til Kvernberget på den, men ser man nok en gang på rene terminalpassasjerer for fly (som skaper sammenligningsgrunnlag mot de fleste vanlige lufthavner) viser nesten 32.000 pax, mot KSUs 25.500.

August 2006 var dessuten en spesielt god måned for Årø. Når frafallet av charter nå er borte, vises utslaget godt. Fallet blir nok markert lavere fra neste måned.

...Og for all del. Om denne tråden ikke låses, blir det kaos. Synd å si det...

Molde kommer nok til å ta over Kristiansund innen rimelig kort tid har en fugl hvisket inn i øret mitt. Vil nok tenkes at SAS kommer til å sette inn F50 på hver eneste KSU-OSL-flygning fremover på grunn av dårlig belegg.

Det sier også sitt når Ving kutter ut KSU på grunn av syden-impotente nordmøringer.

Jeg vil tro at neste steg i denne saken er å kutte i driften på Vigra og KSU for å gjøre Molde til Møre&Romsdal`s nye Gardermoen! Tenk dere 10-12 daglige avganger med SAS og DY til Oslo, 737 til Bergen&Trondheim samt at Ryanair kommer på besøk noen ganger i uka!

Originally posted by andeik

Molde kommer nok til å ta over Kristiansund innen rimelig kort tid har en fugl hvisket inn i øret mitt. Vil nok tenkes at SAS kommer til å sette inn F50 på hver eneste KSU-OSL-flygning fremover på grunn av dårlig belegg.

Det sier også sitt når Ving kutter ut KSU på grunn av syden-impotente nordmøringer.

Jeg vil tro at neste steg i denne saken er å kutte i driften på Vigra og KSU for å gjøre Molde til Møre&Romsdal`s nye Gardermoen!

He he, det er deilig at noen tar det med godt humør! :wink

Jeg vil tro at neste steg i denne saken er å kutte i driften på Vigra og KSU for å gjøre Molde til Møre&Romsdal`s nye Gardermoen! Tenk dere 10-12 daglige avganger med SAS og DY til Oslo, 737 til Bergen&Trondheim samt at Ryanair kommer på besøk noen ganger i uka!

Molde er også ute fra Vings program desverre.. Ålesund ligger vel inne for neste år da. Når det er sagt er det bare tull at både KSU og MOL skal ha samme charterdestinasjon uansett retning man velger å snu dette..

Originally posted by fkrlf

Molde er også ute fra Vings program desverre.. Ålesund ligger vel inne for neste år da. Når det er sagt er det bare tull at både KSU og MOL skal ha samme charterdestinasjon uansett retning man velger å snu dette..

Får du holde drittkjeften lukket om du ikke vet hva du snakker om!

Ving bekreftet mandag overfor Romsdals Budstikke at Molde er med, MEN at de ikke har bekreftet hvilket selskap som skal fly. My Travels fly skal ikke gå ned, men innleide.

Det er imidlertid klart at en eller to dest. går fra Molde.

Denne tråden kan vel ha lett for å tippe over i en KSU vs MOL tråd men:

1. SAS har uttalt at de øsnker å sette inn fler 737 avganger på KSU-OSL fra neste høst, altså IKKE å degradere alle avgangene til F50.

2. Intil Ving lanserer på sine egne sider at de ønsker å fly fra Molde neste år, er jeg ikke helt sikker på om jeg vil tro det enda. Dessuten har nesten alle avganger fra KB både til Mallorca, Bulgaria og Kreta vært så og si stappfulle, og det har vært mye vanskeligere å få fatt i biletter fra KB enn fra ML. Så om ikke noen kan slå i bordet med noen konkrete tall som beviser at salget fra KB har gått dårlig, nekter jeg å tro på dette om dårlig bellegg :old

3. Hvorfor skal IKKE helikopterpax bli telt med i statistikken på KB? Kvernberget er en lufthavn med heliport, og molde er en lufthavn uten heliport. Teller ikke disse passasjererne med bare for at de fraktes med maskiner med rotor istedet for propell/jet?

4. Nå håper jeg virkelig charterselskapene tar til vettet dette året, og setter inn FORSKJELLIGE destinasjoner fra disse to lufthavnene, istedet for å ha to sett med KLIN LIKE destinasjoner fra to flyplasser som ligger en times kjøretur unna hverandre. Dette gjelder begge veiene :old

5. Noen som vet om Reiselederen kommer tilbake med Romania-reiser med Tarom neste år?

Så kom dette med "terminalpassasjerer" igjen da.... BOMBE!

Luere på hva helikopterpassasjerer egentlig sorterer under? Baggasje..??

Originally posted by rampen

For guds skyld, steng denne tråden...her kommer det til å bli mye usakelig fremmover hvis tråden får stå åpen:old :old :exclamati :exclamati

I'm ikke lenge så får vi et system der folk kan drive en form for selvjustis, jeg regner med det blir ganske så effektivt...

-A

Jeg har et lite spørsmål jeg har lurt på en god stund nå, lell om det er sjangs for at dette vil starte en KSU vs MOL tråd:

har oppfattet det slik at mange mener helikopterpassasjerer på Kristiansund lufthavn ikke bør telles med når statistikken slippes. Jeg har gjentatte ganger spurt dette spørsmålet, men gjør det igjen - Hvorfor? hvorfor skal passasjerer som fraktes med helikopter komme i en eller annen statistikk sånn på siden av resten av passasjerene? Er ikke de som fraktes med helikoptre liksom ikke "fullverdige" pax bare fordi at farkosten drives av en rotor i stedet for propell/jet? (Det heter nemlig "passasjerstatstikk" og ikke "statistikk som utelukkende skal vise passasjertall fraktet over en viss flyplass med sivile luftfartøy uten LN-O** registrering")

En annen ting jeg lurer litt på er dette med chartere - Hvert eneste år, nesten uten untak får KSU og MOL de samme charterdestinasjonene, og har gjerne avgang til disse destinasjonene samme dag. Hvordan i all verden kan det være lønnsomt å drive med to sett klin like charterprogram fra to flyplasser som ligger en times kjøretur unna hverandre? Hvorfor i all verden skal det ikke være mulig og dele dette opp litt, slik at MOL får noen, og KSU får noen andre. (Og ja, jeg er klar over at KSU og MOL har forskjellige destinasjoner oppsatt for 2008, men med en destinasjon fra hver flyplass så skal det godtgjøres å få et likt sett nok en gang)

Dro vel denne litt OT nå, men jeg måtte bare få sagt det :rolleyes:

Helikopterpax på KB sorterer under "baggasje" eller annet ræl, 'fly1980';)

Eller er det med tilfredshet jeg fortsatt konstaterer at den som først ba om at tråden skulle stenges, er samme person som startet rabalderet....

"Molde ta over Kvernberget"....., ja, akkurat...., og nå snør det i he*****:p

Fly180: Skal prøve å holde dette på et rimelig saklig nivå.

Da august-tallene kom raste det inn kommentarer på RBnett knytte til tallene. Bl.a. at tallene for Kvernberget er uavhengig av oljenæringen - noe den vitterlig umulig er mtp. offshore-trafikk og offshore-arbeidere som skal videre med fly (telles jo da som fire pax på en tur/retur).

Når det videre kommer kommentarer om at det blir Fokkere på Årø, knyttet til økt offshore-trafikk på Kvernberget blir bare fjernt. Så klart offshore-trafikken er pax, men blir som å blande zalo og salmiakk. Miksen blir ikke den aller beste.

Det er rimelig å diskutere trafikkgrunnlaget på flyplassene ut fra totale tall, men å krangle om hvorvidt DY teoretisk sett burde komme til MOL eller KSU basert på pax som er irrelevant for belegget på ruten mellom den aktuelle byen og Oslo, Bergen etc. blir bare tåpelig.

Moldes veldig gode tider er over, men virker som folk ikke husker at SAS faktisk har trafikkert flyplassen i ganske mange år før det tåpelige Ormen-navnet var funnet opp i folks minne. SAS hadde vel også tidligere 5 x 737 til MOL på hverdager, noe de fortsatt har og de valgte vel å ikke trappe kraftig opp under byggeperioden for å slippe kraftige kutt (og dermed kunne skvise forretningskundene hardere).

Hvordan scenarioet ville sett ut for Kvernberget om heliporten ble flyttet til Trondheim, har jeg liten kompetanse til å svare på. Kanskje er belegget stort nok til å opprettholde dagens ruteplan, trolig med tap av "olje-rutene" til Stavanger, Kristiansand, Haugesund og Aberdeen.

At Molde legges ned til fordel for Kvernberget er neppe et scenario veldig mange tror på - til tross for at mange argumenterer om det. At Årøs standard nå begynner å nå langt forbi Kvernberget er en ting, men folk ville ikke godtatt det.

Og gjentar gjerne Avinors tall:

Molde: 34 837 flypax
Kristiansund: 33 057 flypax (6 885 helipax)

Jada, Trash2000 - MOL er en noe større flyplass en KSU, og heliporten står for en betydelig del av trafikken på KB. Men det jeg mener er at mange sier at helipax som går over KB ikke burde regnes med i statistikken på grunn av ditt og datt blir bare for dumt. Det er akkurat det samme som å si at alle charterne som gikk under utbyggingen av Ormen Lange ikke skulle bli regnet med i MOLs passasjerstatstikk, siden dette ikke var vanlige flygninger.

Ser det pleier å stå mange innlegg under artikler om KSU og MOL både i TK og RB, og mye av dette er reinspikka vås. MOL har et større passasjergrunnlag til OSL en KSU, og har dermed større kapasitet. KSU har igjen et noe mindre grunnlag en MOL, og har dermed noe mindre kapasitet. Og dette har da ingenting å gjøre med konspirasjon og greier og greier - Bare et tilbud som skal mette markedet. men nå er det sånn at det begynner å bli kapasitetproblemer på flygninger til OSL, og det vil være nødvendig om kort tid å sette inn større fly ;)

Tror neppe noen av flyplassene vil li nedlagt med det første. Men jeg synes kanskje det kunne ha gått an å samarbeidet litt mer flyplassene imellom, slik at vi her i regionen kunne fått et skikkelig flytilbud. Noen destinasjoner fra MOL og noen destinasjoner fra KSU (og dette gjeder især charter).

Og jeg har sagt det før, men sier det gladlig igjen - KSU er en flyplass med en heliport, og har dermed et visst antall helikopterbevegelser. MOL er en flyplass uten heliport, og har dermed ikke helikopterflygninger til vanlig. Men selv om det er en forskjell mellom disse to, så er det ingen grunn til at passasjerene helikoptertrafikken bringer med seg ikke skal regnes med i statistikken.

Ang. standard - MOL har i det siste blitt modernisert, utbygget og slike ting. KSU har ikke kommet så langt med det enda, men det blir. Nytt flyplasshotell, ny felles terminal for helikpter og fly, forlenget rullebane, ny adkomstvei, nytt driftsbygg med mer viser bare at det er behov for to flyplasser her i fylket. Det eneste som er må være at det skulle vært mulig å samarbeidet litt tettere :rolleyes:

(Og jada, jeg er flink til å lire av meg forskjellige ting (som kanskje ikke bør nevnes her i sin fullhet) ang. MOL også, men skal også prøve og holde meg saklig ;) )

Last edited:
Vi er nok enig i mye, men på ett punkt skurrer det kraftig.

En pendler som bruker heliporten på KSU registreres fire ganger, mens en charterpendler til Molde registreres to. Begge personene er brukere av lufthavnen, og det gir dermed et feil bilde av hvor mange som faktisk reiser over flyplassen.

Å sammenligne totale tall på flyplasser med ulik trafikk kan ikke brukes for å se hvilke potensial forskjellige ruter har, og det er nok det noen har reagert på rundt tallene.

Back