• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kostnaden av en flight

Jeg har fått med meg at flybransjen er veldig konkurranseutsatt, men at det er så ille har jeg vanskelig for å tro??? Men dette er vel kun flybiletten, de tjener vel på salg av mat og drikke? Slik som Ryanair?
 
Doug Parker uttalte under SMD2 at uten bagasjegebyr hadde US ikke kunne levert overskudd
 
Delta rapporterte for noen kvartaler siden at de tjente ca 50 dollar per flight i snitt. Stramme marginer, ja ....
 
Dette stemmer med min erfaring av moderne flyselskap. Her har vi jo:

a) bare belastet YQ for de første radene, typisk å glemme noen gebyrer i ny og ne.

b) service foregår alltid på andre rader enn hvor jeg sitter, jeg liker rad 2-3, her er det jo bare service lengre bak, siden det er på de radene de ansatte får betalt.

c) selskapene eier jo bare deler av moderne fly selv, noen har leaset motorerer, har leaseback på hele flyet, i dette tilfellet velger man å eie noen seterader midt i flyet.

d) tydelig går mye inntekter bort i at det skal være med alt for mange sånne flygende James Bond-typer, og typisk sånne programmer fra myndighetene, så sitter de for langt unna cockpit-døren til å gjøre noe nytte.

e) at det bare er et par seter langt bak, der jeg aldri sitter, som er vedlikehold er jeg enig med, det stemmer med at jeg pleier å ha minst en pute som ikke funker helt, og et bord som ramler ned ved takeoff.

f) typisk flyselskap, det ene setet som de tjener penger på, 26F, er det plassert en haug med andre folk rundt for å plage stakkaren som holder selskapet flytende, og kjenner vi revenue management rett, så har de vel glemt å selge setet som kun C-klasse og blokkere setet ved siden av.

Typisk flyselskap, alt sammen! ;)

-A
 
Last edited:
Det dette viser er vel ikke direkte per flight relatert, men en illustrasjon som viser at de har en margin på 1%.
 
Det er vel ikke noe fasitsvar på dette men, hvilke flyvninger er det som tradisjonelt gir best revenue? Er det short haul eller er det long haul?
 
Det er vel ikke noe fasitsvar på dette men, hvilke flyvninger er det som tradisjonelt gir best revenue? Er det short haul eller er det long haul?

Det er vel varierende fra selskap til selskap og strukturen de har. Jeg vil tro at hovedstadstriangeleet og OSL-[BGO|SVG|TRD] nok er veldig innbringende, mens for SQ feks vil du se at steder som HKG, ICN og LAX drar inn godt med gryn.

-A
 
IATA varslet vel at de forventet en margin på 0,2% i år i bestefall... Og folk syns det fortsatt er dyrt å fly..
 
IATA varslet vel at de forventet en margin på 0,2% i år i bestefall... Og folk syns det fortsatt er dyrt å fly..

For det første tror jeg ikke folk generelt synes det er dyrt å fly. For det andre er reduserte marginer en naturlig konsekvens av økt konkurranse. Konkurranse flytter ofte "gevinsten" fra selskapene til kundene (i form av reduserte priser). Vanlig markedsmekanisme sørger for at de selskapene som ikke evner å konkurrere lønnsomt med de nye prisene forsvinner fra markedet over en viss tid, noe som igjen kan bringe prisene noe opp. Overetablering i et marked er ikke et ukjent fenomen.
 
Back
Top