Kommer SAS besöka KLM och ta efter?
Först lite förutsättningar för min thread
-Jag är inte expert så det är observationer från en amatör som jag räknar med kommer bli korrigerade av klokare människor här
-Jag önskar att SAS överlever och blir en stark spelare
-Min ”hemma flygplats” är CPH så jag hoppas att den stärks och blir den centrala hubben i SAS nätverk
Min observation går ut på KLM, Swissair och SAS
När man ser på tex KLMs operationer så är det en väldigt fokuserad strategi där varje flygplan har en roll. Varje morgon 06:00-06:30 startar det upp feed i hela Europa, samtidigt kommer det in LH från världen. De som kom in med LH byter till vändande feed ut i Europa och de som kom in med feed på morgonen byter till LH som går ut från AMS på förmiddagen. Kristalklart, nästan fascinerande att se på flightradar. Som en klocka. Inget om Hurgadha/Kreta/Las Palmas eller ideer om att man kan köra ett sidospår från tex EIN till LHR. Allt är fokuserat på en ting och feed är 100% beroende av LH och LH är 100% beroende av feed. Innan kl 14:00 så har nästan 70% av all alla LH operationer lämnat AMS. Det närliggande resultatet antar jag är att de tjänar pengar, medan en mer sekundär/”pinsam” konsekvenserna är att Sverige och Norge (som jag antar anses vara SAS hemmamarknad) är bättre kopplade til AMS än CPH…
Om man ser på Swissair med mindre LH operationer än KLM så har de samlat 50% av alla LH operationer mellan 12:00-13:30, och en mindre våg på kvällen. Jag antar att på det sättet så maximerar de sin feed, minimerar transfertiden och får en attraktiv produkt. De har sett på sina förutsättningar och arbetat fram en strategi/produkt som styr alla beslut
Och min observation om SAS. Det verkar som om att man inte har ett mål eller en stategi. LH operationerna är spritt ut på dagen vilket jag antar gör det svårt att planera/maximera feed. Allt verkar planerat individuellt per linje, nästan ad-hoc… ”vi kör LAX på morgonen…det blir en bra produkt för man landar vid en god tidspunkt i USA...Visserligen kör vi PVG på kvällen men..." Om det bara finns en feed vem vill komma in kl 9 på morgonen om PVG är först på kvällen? Eller omvänt riskerar man missa några med den tidiga avången till LAX? Jag har svårare att se att man behandlar LH/feed som ett paket och en produkt/strategi som styr alla beslut… Konsekvensen menar jag ar att både LH samt feed får inte den PAX som de ”förtjänar” och SAS tjänar inte de pengar som de kunde. Allt för många priortieringar kämpar om uppmärksamheten. Själv blev jag riktig glad när jag såg att SAS ökar stort på BER, antagligen med feed i baktankarna, men med vilka LH avgångar skall den feeden koordinera med? LAX på morgonen, SFO mitt på dagen eller PVG på kvällen?
Jag är klar att så enkelt är det inte, man får inte slots gratis, SAS har inte så mycket LH så en avgång kan göra mycket, samt flygplanen skall vara i luften så mycket som möjligt. Men kommer SAS folket åka på studietur till Amsterdam så vi kommer att se en ändrad strategi/fokus?
Eller har jag fått allt fel....?
Först lite förutsättningar för min thread
-Jag är inte expert så det är observationer från en amatör som jag räknar med kommer bli korrigerade av klokare människor här

-Jag önskar att SAS överlever och blir en stark spelare
-Min ”hemma flygplats” är CPH så jag hoppas att den stärks och blir den centrala hubben i SAS nätverk
Min observation går ut på KLM, Swissair och SAS
När man ser på tex KLMs operationer så är det en väldigt fokuserad strategi där varje flygplan har en roll. Varje morgon 06:00-06:30 startar det upp feed i hela Europa, samtidigt kommer det in LH från världen. De som kom in med LH byter till vändande feed ut i Europa och de som kom in med feed på morgonen byter till LH som går ut från AMS på förmiddagen. Kristalklart, nästan fascinerande att se på flightradar. Som en klocka. Inget om Hurgadha/Kreta/Las Palmas eller ideer om att man kan köra ett sidospår från tex EIN till LHR. Allt är fokuserat på en ting och feed är 100% beroende av LH och LH är 100% beroende av feed. Innan kl 14:00 så har nästan 70% av all alla LH operationer lämnat AMS. Det närliggande resultatet antar jag är att de tjänar pengar, medan en mer sekundär/”pinsam” konsekvenserna är att Sverige och Norge (som jag antar anses vara SAS hemmamarknad) är bättre kopplade til AMS än CPH…
Om man ser på Swissair med mindre LH operationer än KLM så har de samlat 50% av alla LH operationer mellan 12:00-13:30, och en mindre våg på kvällen. Jag antar att på det sättet så maximerar de sin feed, minimerar transfertiden och får en attraktiv produkt. De har sett på sina förutsättningar och arbetat fram en strategi/produkt som styr alla beslut
Och min observation om SAS. Det verkar som om att man inte har ett mål eller en stategi. LH operationerna är spritt ut på dagen vilket jag antar gör det svårt att planera/maximera feed. Allt verkar planerat individuellt per linje, nästan ad-hoc… ”vi kör LAX på morgonen…det blir en bra produkt för man landar vid en god tidspunkt i USA...Visserligen kör vi PVG på kvällen men..." Om det bara finns en feed vem vill komma in kl 9 på morgonen om PVG är först på kvällen? Eller omvänt riskerar man missa några med den tidiga avången till LAX? Jag har svårare att se att man behandlar LH/feed som ett paket och en produkt/strategi som styr alla beslut… Konsekvensen menar jag ar att både LH samt feed får inte den PAX som de ”förtjänar” och SAS tjänar inte de pengar som de kunde. Allt för många priortieringar kämpar om uppmärksamheten. Själv blev jag riktig glad när jag såg att SAS ökar stort på BER, antagligen med feed i baktankarna, men med vilka LH avgångar skall den feeden koordinera med? LAX på morgonen, SFO mitt på dagen eller PVG på kvällen?
Jag är klar att så enkelt är det inte, man får inte slots gratis, SAS har inte så mycket LH så en avgång kan göra mycket, samt flygplanen skall vara i luften så mycket som möjligt. Men kommer SAS folket åka på studietur till Amsterdam så vi kommer att se en ändrad strategi/fokus?
Eller har jag fått allt fel....?