Knuts romjulsquiz

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Og knapt var julematen fortært og pakkene pakket opp før det klinkes til med litt hjernetrim for romjulen!

Problemet er å finne spørsmål som ikke altfor enkelt kan googles eller som alle øyeblikkelig vet svaret på. Et annet problem er å huske hva det er spurt om i tidligere quizer, og søkefunksjonen på forumet ser ut til å ha tatt juleferie..?

Nuvel, jeg har rasket sammen noen oppgaver og som vanlig regner jeg med at det kan bli litt debatt rundt noen av spørsmålene og at det kan bli lærerikt for oss alle, inkludert meg selv. Noen av spørsmålene er vanskelig å formulere, skulle det være tvilstilfeller får vi ta det etter hvert som de dukker opp.

1: Hvilken flytype, og med hvilken hastighet, er verdens raskeste registrerte stempelmotorfly? Her snakker vi om absolutt registrert toppfart i stup, langt over vanlige parametre for flytypen. Dog likevel innenfor nogenlunde kontrollerte former.

2: Hvilken flytype var verdens raskeste firemotors fly med stempelmotorer? Her snakker vi om normal oppgitt topphastighet.
(Og det er ikke samme flytype som i spørsmål 1)

3: Hvilken flytype var først over 1000 km/t?

4: Chuck Yeager og Bell X1 var først gjennom lydmuren, men det var bare fordi et annet supersonisk prosjekt ble brått stoppet halvannet år før. Hadde dette prosjektet fått fortsette seks-åtte måneder lenger ville vi sannsynligvis hatt en annen mann og et annet fly først gjennom lydmuren. Pilot og flytype?

5: Hva har Norilsk og Novosibirsk med Concorde å gjøre?

6: Da Concorde i sin tid ble lansert var det hele 17 flyselskaper som bestilte den, deriblant PanAm, TWA, Lufthansa, Qantas og JAL. Som vi vet var det til slutt bare Air France og B.A. som tok den i bruk. Men på slutten av 1970-tallet var det ett flyselskap som faktisk var på nære nippet til å kjøpe et par stykker. Dette var ikke et av de selskapene som opprinnelig hadde vært interessert. Hvilket flyselskap var det som nesten kjøpte Concorde?

7: Hva er det største supersoniske flyet som flyr i dag?

8: Verdens største propelldrevne fly som fremdeles flyr?

9: Verdens raskeste propelldrevne passasjerfly?

10: Hvilket flyselskap har operert jetfly sammenhengende over lengst tid?

Jeg kan ikke svaret på ett eneste spørsmål, og kommer ikke til å nedverdige meg til Google. Derimot gleder jeg meg til svarene fra kunnskapsbasen Flyprat.
Meget hyggelig initiativ fra KnutW :)

Spennende spørsmål, men er nok ganske blank. Prøver meg på tre svar.

2. Tupolev Tu-95

6. Singapore Airlines

8. Antonov An-70

Sent from my iPhone using Tapatalk

4. Denne leste jeg om i "Aeroplane" i høst: Miles M.52 var et engelsk supersonisk prosjekt som av noe uklare grunner ble stoppet av regjeringen i februar 1946. Hadde prosjektet fått fortsette er det sannsynlig at engelskmennene hadde vært først. Legendariske Eric "Winkle" Brown ville vært pilot. God jul!

Takk for mange fine spørsmål!

10: British Airways (hvis vi regner BEA og BOAC som ett og samme selskap)? Alternativt tar jeg en råsjans på SAS!

3. Kan det muligvis bli noen diskusjoner rundt. Det har jo vært flere påstander rundt temaet. Husker å ha lest at en Me 163 Komet skal ha klart det så tidlig som 1941.

Ref. 8, så flyr det vel Antonov An-22 fortsatt. Synes ikke det er så lenge siden jeg så en sist.

Last edited:
1: I stuptester med Spitfire registrerte man Mach 0.92. Piloten var Sqdn Ldr Tony Martindale. Det er det raskeste jeg har hørt om.

6: Braniff. De hadde så vidt jeg kan huske en periode et fly på "utlån" fra BA for ruteprøving. Mener at det til og med helt eller delvis fikk Braniff-farger.

7: Tu-160 Blackjack

9: Tu-114?

Last edited:
God respons og mange gode svar så langt. Jeg drøyer litt med å gi svarene, så det er bare å komme med flere forsøk.

1 Jeg støtter forslaget på Spitfire i stup

2 Kan det være DC-7C ?

6 Tror også det var Braniff

7 Tupolev 160

8 Antonov 22

9 Tror også det er Tupolev 114

10 Aeroflot

Akkurat det med Spitfire i stup er vel høyst omstridt, men det var en som landet uten propell og med bøyde vinger, men det var vel uansett etter Me163?

1) Offisielt er det vel en Bearcat som har rekorden for høyeste hastighet. Ellers har vel P-51D Mustang også en tilsvarende over lang bane - om jeg husker rett.

2) Jeg leste en gang ei bok som het World's Fastest Multi-Engine Piston Aircraft: Republic's XR-12 Rainbow & the Hughes XF-11 så jeg holder en knapp på XR-12.

3) Enig med CFM og piloten het Heini et-eller-annet

4) Jeg leste samme artikkel som Cloudmaster og tror også på Miles M.52 - og det er helt i tråd med at britene var hell-bent på å ødelegge sin flyindustri og gi den til amerikanerne.

5) Denne var lur. Jeg har lyst til å si ingenting, men det er noe med en chartertur som plager meg litt...

6) Var ikke det British Caledonian?

7) Hva mener du med størst? Tupolev Tu-160 er vel den tyngste og sannsynligvis den største.

8) Antonov An-22

9) Det kan ikke være annet enn Tupolev Tu-114 med topphastighet på nærmere 900 km/h

10) Aeroflot tett fulgt av České aerolinie.

Naar det gjelder 6 er ikke sikker par om det var Braniff - som vel opererte Concorde i en periode JFK/WAS - DFW (som en fortsettelse av LHR-JFK BA) eller om det faktisk var Singapore Airlines som vel ogsaa hadde en Concorde i egne farger ?

5. Først tenkte jeg at det kunne være en forbindelse pga. noen råvarer ifm. produksjon av deler, men det er mulig det var som i tankene som evt. enroute stopp for flighter østover. Men så langt kom det vel aldri?

5. Kan det være planlagte stopp for refuelling som AF hadde i planene for en transsibirsk rute til Tokyo for Concorde en gang i tiden? Mener jeg leste noe slikt en gang.

Akkurat det med Spitfire i stup er vel høyst omstridt, men det var en som landet uten propell og med bøyde vinger, men det var vel uansett etter Me163?

Her var det vel snakk om fly med stempelmotor, og da utgår Komet :)

1) Offisielt er det vel en Bearcat som har rekorden for høyeste hastighet. Ellers har vel P-51D Mustang også en tilsvarende over lang bane - om jeg husker rett.
.

Reno-raceren Voodoo satt ny rekord tidligere i år på 538 mph tror jeg det var. Dette var i level flight. Knut nevnte stup, men fremdeles i kontrollerte former. Tony Martindale foretok en kontrollert landing etter sitt stup til Mach 0.92, dog uten propell og reduksjonsgir:

p03t5cr3.jpg

Meget bra folkens! Her er det mange gode og riktige svar. Som vi ser kan det være noen diskusjonsemner, men det synes jeg bare er artig! Drøyer ennå litt med svar og/eller hint, men regner med det kommer noe ila. kvelden..;)

Back