sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
Knut Arild vil øke flyprisene
Nettavisen
Miljøvernminister Knut Arild Hareide vil ha høyere avgifter på drivstoff til fly. Han følger dermed linjen til Tyskland og Danmark.
Miljøvernminister Knut Arilv Hareide.
Foto: Departementets hjemmeside/CF-WesenbergEtter at den danske og tyske miljøvernministeren tok til orde for å la flyselskapene betale CO2-avgift, har Hareide kastet seg på bølgen.
– Jeg synes det er positivt at land i EU arbeider for løsninger som kan gjøre det mulig å innføre tiltak på CO2-utslipp fra drivstoff til bruk i internasjonal luftfart. Dette vil Norge støtte, sier Hareide til Dagsavisen.
Den danske miljøvernministeren, Connie Hedegaar, kom med skarpe utspill mot flyselskapene i Politiken.
– Det er noe helt galt i transportsektoren når flydrivstoff er fritatt for CO2-avgifter i motsetning til andre sektorer, sier Hedegaard til avisen Politiken. Hun sier at drivhuseffekten ved utslipp av CO2 i 10.000 meters høyde er tre ganger høyere enn hvis du slipper det ut på landjorda.
Den tyske miljøvernministeren, Jürgen Trittin, ønsker å samle EU mot USA i denne saken. USA fikk unntatt flydrivstoff fra Kyoto-avtalen i 1997.
Nettavisen
Miljøvernminister Knut Arild Hareide vil ha høyere avgifter på drivstoff til fly. Han følger dermed linjen til Tyskland og Danmark.
Miljøvernminister Knut Arilv Hareide.
Foto: Departementets hjemmeside/CF-WesenbergEtter at den danske og tyske miljøvernministeren tok til orde for å la flyselskapene betale CO2-avgift, har Hareide kastet seg på bølgen.
– Jeg synes det er positivt at land i EU arbeider for løsninger som kan gjøre det mulig å innføre tiltak på CO2-utslipp fra drivstoff til bruk i internasjonal luftfart. Dette vil Norge støtte, sier Hareide til Dagsavisen.
Den danske miljøvernministeren, Connie Hedegaar, kom med skarpe utspill mot flyselskapene i Politiken.
– Det er noe helt galt i transportsektoren når flydrivstoff er fritatt for CO2-avgifter i motsetning til andre sektorer, sier Hedegaard til avisen Politiken. Hun sier at drivhuseffekten ved utslipp av CO2 i 10.000 meters høyde er tre ganger høyere enn hvis du slipper det ut på landjorda.
Den tyske miljøvernministeren, Jürgen Trittin, ønsker å samle EU mot USA i denne saken. USA fikk unntatt flydrivstoff fra Kyoto-avtalen i 1997.