KLMs flåte

Re: KLMs flåte

Mtp antallet neoer i bestilling og nåværende 737-flåte vil altså all eventuell vekst på short-haul skje på KLC-plattformen
 
Re: KLMs flåte

Mtp antallet neoer i bestilling og nåværende 737-flåte vil altså all eventuell vekst på short-haul skje på KLC-plattformen

Det er vekst i seg selv å bytte en 737-800 med en A321neo

Og deres 6. A321neo skal ankomme i ettermiddag

Airbus A321 -252NX 12472 PH-AXF KLM Royal Dutch Airlines delivery 15apr25 XFW-AMS
 
Re: KLMs flåte

Det er vekst i seg selv å bytte en 737-800 med en A321neo
Og deres 6. A321neo skal ankomme i ettermiddag

Nå vet ikke jeg nøyaktig hvor mange 321er og 737er de skal fly med i sommer, men hvis man antar 8 321er og 42 737er (6 -700, 31 -800 og 5 -900), blir det da totalt 9193 seter (med forbehold om regnefeil). I fremtiden, med 33 A321neo og 9 A320neo blir det 9111 seter om man antar 180 seters A320neo. Men om minst én av de nå parkerte 737ene er ferdig for KLM blir det en liten økning i fremtiden ja.
 
Re: KLMs flåte

De yngste 738ene er jo relativt "unge". 2019 modeller.

Hva er egentlig årsaken til at det kun er 180 seter i disse hos KL? Er det så god plass ombord? Må nærme seg 10 år siden jeg sist var ombord i en 737 fra Royal Dutch.
 
Re: KLMs flåte

De yngste 738ene er jo relativt "unge". 2019 modeller.

Hva er egentlig årsaken til at det kun er 180 seter i disse hos KL? Er det så god plass ombord? Må nærme seg 10 år siden jeg sist var ombord i en 737 fra Royal Dutch.


God plass foran…
 
Re: KLMs flåte

De yngste 738ene er jo relativt "unge". 2019 modeller.

Hva er egentlig årsaken til at det kun er 180 seter i disse hos KL? Er det så god plass ombord? Må nærme seg 10 år siden jeg sist var ombord i en 737 fra Royal Dutch.
De 6 første radene er eurobiz/seter med ekstra benplass

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
 
Re: KLMs flåte

De yngste 738ene er jo relativt "unge". 2019 modeller.

Hva er egentlig årsaken til at det kun er 180 seter i disse hos KL? Er det så god plass ombord? Må nærme seg 10 år siden jeg sist var ombord i en 737 fra Royal Dutch.
Jeg mener å ha hørt at grunnen til at det kun er 180 seter var at det var maksimum hva B738-739 (NextGen) var sertifisert av myndighetene både i USA og Europa.
Dette har muligens blitt utvidet til flere seter for nyere produserte fly enn det KLM har som vel var blant de første kundene for B738-739.
 
Last edited:
Re: KLMs flåte

Jeg mener å ha hørt at grunnen til at det kun er 180 seter var at det var maksimum hva B738-739 (NextGen) var sertifisert av myndighetene både i USA og Europa.
Dette har muligens blitt utvidet til flere seter for nyere produserte fly enn det KLM har som vel var blant de første kundene for B738-739.

Grænsen har hele tiden været 189 på 738/9 (ikke ER) modellerne. Det er bare klassisk netværksselskaber, at de har lidt færre rækker, fordi særligt de forreste har en smule mere benplads. SAS' flåde, undtagen CRJ-900 og ATR, ligger også et stykke under max grænsen for eksempel.
 
Re: KLMs flåte

De yngste 738ene er jo relativt "unge". 2019 modeller.

Hva er egentlig årsaken til at det kun er 180 seter i disse hos KL? Er det så god plass ombord? Må nærme seg 10 år siden jeg sist var ombord i en 737 fra Royal Dutch.

KLMs PH-BCL är den sista tillverkade Boeing 737-800.
 
Last edited:
Re: KLMs flåte

Nye tider i A321neo da med 227 seter?

LH har jo "bare" 215 i sine, men skyldes det ekstra toalett?
 
Re: KLMs flåte

Nye tider i A321neo da med 227 seter?

LH har jo "bare" 215 i sine, men skyldes det ekstra toalett?

A321Neo har en max kapacitet på 244, så der er stadig "god" plads. Lufthansas har 37 rækker (1-39 minus 13 og 17), plus et toilet som tager 6 pladser, KLMs har 38 rækker (1-39 minus 13)
 
Re: KLMs flåte

«God plass» foran kanskje, men ikke lenger bak. I økonomi har de valgt Recaro R1, den enkleste modellen Recaro tilbyr som kommer uten recline. Aerolopa melder om at majoriteten av radene der bak har 28-29” i benplass. https://www.aerolopa.com/kl-32q

Norwegian har til gjengjeld valgt R2 på Max og har i snitt mere plass mellom radene. Ganske interessant at lavprisselskapene begynner å tilby et bedre produkt i økonomi enn de tradisjonelle fullpris selskapene…
 
Re: KLMs flåte

Status p.t. er at syv nye A321neo er tilført rutenettet, uten at noen av de eksisterende 737'erne er tatt ut av trafikk. Det er jo en ikke uvesentlig kapasitetsøkning.
 
Re: KLMs flåte

Status p.t. er at syv nye A321neo er tilført rutenettet, uten at noen av de eksisterende 737'erne er tatt ut av trafikk. Det er jo en ikke uvesentlig kapasitetsøkning.
Absolutt, da snakker vi vel 20-25% flere seter i mainline-flåten.
 
Re: KLMs flåte

Ellers har de bommet litt på 787 vedlikeholdet, så 7 maskiner ble/er satt midlertidig på bakken.

https://www.airdatanews.com/klm-grounds-seven-boeing-787-dreamliners-after-maintenance-error/

Dutch carrier KLM temporarily grounded seven of its Boeing 787 Dreamliners on Saturday after discovering a maintenance error involving the aircraft’s refueling system. The issue led to the cancellation of several long-haul flights from Amsterdam Schiphol Airport, including routes to Mexico City, Chicago, and Portland.
 
Re: KLMs flåte

KLM har tydeligvis bestilt noen A321neo som "undisclosed". A321neo maskinen levert i mai, var ikke endel av deres tidligere annonserte ordre. Men ble ved levering omgjort fra Undisclosed til KLM i Airbus bøker.
 
Back
Top