KLM og utfasing B747

Det kommer ikke som noe sjokk, men da nederlandsken min ikke er helt stø, står det noe om hvordan de skal erstatte 747 Combi?

Det kommer ikke som noe sjokk, men da nederlandsken min ikke er helt stø, står det noe om hvordan de skal erstatte 747 Combi?

Ikke i dette intervjuet men meningen er at frakt skal transporteres mest mulig i belly på 777. Pr i dag vurderes resten av fraktoperasjonen som "ulønnsom". For combi flåten kommer det også nytt regelverk (særlig USA); jeg tror combi-konseptet neppe kan være lønnsom i fremtiden.

A350 og 787-9 som de har i bestilling, så en direkte erstatter blir det ikke.

KLM si eldste 747 er 25,5 år, så noen de begynner jo merke kjøret de også, men holdt uansett ut lenger enn MD-11

KLMs MD11 fløy stort sett to sykler per dag (t/r < 24 timer), mens en stor andel av deres B744 har har holdt seg ned mot en sykel per dag (t/r > 24 timer). Begge flytyper har en maksgrense på 20 000 sykler. Dermed er det ikke vanskelig å forklare hvorfor MD11en ble pensjonert først.

Back