Kjos mener DY er kommet for å bli

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Kjos mener DY er kommet for å bli

http://webtv.tv2.no/webtv/main.do?treeId=1110&progId=208121

En milepæl for Norwegian

Norwegian-gründer Bjørn Kjos er i Seattle for å hente det første av
53 nye fly han har bestilt fra den amerikanske flyprodusenten Boeing.
Kjos kaller handelen en milepæl. Flyene er av typen Boeing 737-800.

Kjos sier de nå får fly som er veldig "fuel-besparende". - De gir
mindre utslipp, så vi får til alle ting ved denne bestillingen,
fortsetter han med en tilfreds mine.

Kontrakten ble undertegnet i sommer, og Norwegian har opsjon på
ytterligere 42 fly. Kjos mener dette er det definitive tegnet på at
Norwegian vil forbli i lufta.
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

At Norwegian er kommet for å bli ble vel klart for en tid tilbake. ;)

Hvis de ikke forblir selvstendige er de en svært attraktiv oppkjøpskandidat for mange selskaper.
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Noen andre som legger merke til at de har jukset i animasjonen, den ikke så pene "knekken" på halen er retusjert bort, det er laget en mer strømlinjeformet overgang. Pussig at de pynter på denne måten..
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Hvem har tvilt på dette de siste årene??? Bjørn Kjos selv???? Lykke til med overtakelsen 737NG`n...
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Noen andre som legger merke til at de har jukset i animasjonen, den ikke så pene "knekken" på halen er retusjert bort, det er laget en mer strømlinjeformet overgang. Pussig at de pynter på denne måten..

Samme som de har gjort på diverse bilder og på flymodellen i plastikk...

Uansett, Norwegian har kommet for å bli! Og jeg gleder meg til å teste LN-NOB!!
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Begynner de å fase ut eldre fly fortløpende som de nye kommer, eller venter de til de har 53 fly før de begynner å dra ut eldre fly?
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Ikke alle -300 hestene er så gamle at de bør byttes ut med det første.
Kostnader leasing opp mot eierskap er jo andre faktorer som spiller inn.
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Husk at Norwegian skal ekspandere. Da kan de ikke bare hive ut gamle fly, de er avhengig av nytt materiell for å fortsette ekspansjonen. Men på sikt vil selvsagt eldre 737-300 gå ut, i første omgang maskinene de har størst kostnader med ift. vedlikehold. Noen er jo 20 år gamle nå, andre bare ti.
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Hvem skulle da ønske å overta DY?
FR: Kjøpte buzz for vrakpanten da de nesten var konk. DY er noe helt annet, og forretningsmodeller klart forskjellig. Neppe.
NB: Har de råd da? Kan bli en god match, men da er det mer sannsynlig at DY kjøper NB og lærer dem å drive flyselskap. Eller, enda mer sannsynlig, lar NB gå dukken og plukker opp det de trenger av slots, fly og folk.
LettJet: God match i forretningsmodellen, så spørs det bare om Stelios har penger nok og kulturene passer.
Berlin: Som lettjet.
Men hva skal lettjet og AB med noe som er utenfor kjerneområdet deres, geografisk?
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

DY is definately in a position to stay.

Unlike some of their direct competitors, they do make money. Furthermore, they managed to establish an abroad base and turned also that into profits. DY did reach the "2nd level" when they grew by buying FlyNordic.

AB did try to establish abroad bases in AMS and STN. Both attempts failed. PMI is no base, it is only a lot of flights hubbed into banks of arrivals and departures. But no Crews etc based there.
AB's organic growth is currently negative. Routes get cancelled, planes are taken out of service. Just as these words are written 7 F100 are in storage, plus a number of -300s ready to go. 5 early -800s have been leased to Shenzhen Airlines.
All growth in AB is currently created by taking over competitors and thereafter trying to consolidate this companies into one entity. For the moment, these efforts are rather unsuccessfull. Financial results are poor and new routes do not live up to expectations. Competition with EasyJet and Ryanair in key markeds is high and AB looses that battle.

EasyJet did try CPH as kind of a base. Not very successfull.
They did establish based all over Europe. But main focuss is still the British Isles. Their growth is both organic and via buy-in. In comparision to Ryanair, their transport volumes and profit margins are of smaller growth / smaller. But EasyJet has strong positions at some key European airports and owns a sizeable amount of slots at ORY and especially at LGW (~25% of all slots!!!). Biggest problem for the Oranges is the bad dispatch reliabililty.

Sterling is in its last breaths.
Todays announcements to start flying domestically in Norway is no more than the cry out "He Norwegian, we want to be bought up". It is not gonna happen. Sterling is still a inhomogenous company. The integration of the former Maersk people failed. Many leaving. Cost structure in Sterling is rather high. Worst of all, no fortress hub, but lots of small and vulnerable activities in BLL, STO, GOT & OSL. Even CPH is not as strong as it could be for NB.
With current cash crisis in Iceland, liquidity is limited. At the same time, new (desperate) routes are started. NB will be gone by year end if no wonder happens.
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Couldn't me more agree! The last desperate attempt.....
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Tittet på easyjet.com, lenge siden sist. Ser ut til at de har åpnet huber i Milano, Berlin og Madrid?
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Norwegian har bitt seg godt fast ja, men det blir spennende å se hvordan de takler en nedgangstid (som jo kommer før eller siden). Det er som regel en god test for hvor "kommet for å bli" et selskap virkelig er.
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Jeg er enig med Kjos. Jeg tror ogsaa at DY er kommet for aa bli :rolleyes:
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Norwegian er utvilsomt kommet for å bli og har gjort en meget god jobb. Men kan rapportere fra DY 1816 Oslo-Las Palmas i dag at folk ikke akkurat var blide etter behandlingen de hadde fått når det gjaldt benplass på XL-maskinen. Etter å ha sittet på flyet i 6 1/2 timer totalt er det klart at det er en helsefarlig opplevelse. Det gir ikke goodwill til DY å fly rundt med XL-maskinen til Kanariøyene.

Takket være Scanair hadde jeg sikret nødutgang noe som gjorde benplassen problemfritt! Men personalet gjorde sitt beste for å forklare at nå var de nye flyene klare til å fly fra 1. februar allerede. Er den første klar så fort??
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Burde teoretisk det ja...delivery på lørdag/søndag og en kjapp sjekk ved ankomst (på noen dager) inkludert forskjellige klistermerker og lignende som skal på plass så kan maskinen være igang til 1 feb
 
Re: Kjos mener DY er kommet for å bli

Det stemmer nok ja .. siste nytt fra Seattle sa at NOB skal i trafikk paa Kanari umiddelbart og XL sendes hjem i skam. For mange klager og problemer ...

Men er 189 seter i en 738 saa veldig mye bedre da ...... ?
 
Back
Top