KABINSTREIK i Sverige : TUIFly Novair Primera

Man kan undres på hva et selskap som TUI Nordic og Primera har til felles, det førstnevnte så vidt jeg vet med ordnede forhold og rimelige avtaler for de ansatte, det sistnevnte i søkelyset for tvilsomme arbeidskontrakter (sosial dumping). Novair kjenner jeg ikke til - men mitt inntrykk er at det er ordnede forhold der. Men de er vel sammensluttet i samme forening?

Thomas Cook Scandinavia har tilkjennegjort at man IKKE bryter inn i konflikten ved å tilby "back up".

Tally-Ho
 
Ikke noe inside-sladder fra noen her om hvordan det går med forhandlingene?

Litt uvant at TUIfly og Novair er i streik, de må ha fått svært dårlige vilkår lagt på bordet...?
 
Bla Air Europe, Air Finland & Air Italy är inhyrda av Fritidsresor/Apollo för att sköta flygningarna. Air Italy utför interkontentala charterflygningarna med en B767-300ER. Idag flög den ARN-CUN
 
Så da har både Primera og Novair blitt enige om at kabinansatte ikke skal ha mer enn 47,5 arbeidstimer pr 7 dager, mot 60 timer som EU tillater. Blir interessant om TUIFly velger dette også. Og hvordan vil dette innvirke på konkurransen med lavkostselskaper som beholder 60 timer pr 7 dager.

Artikkelen sier at de ansatte vil jobbe like mye men vil kunne hente seg mer inn mellom turene. I UK skal to charterselskaper redusere bemanningen nå. Kan bli tøffe tider for selskapene her hjemme også.
 
Jag kan tänka mig att Apollo och Fritidsresor/Star Tour på sikt kommer använda sig ännu mer av Norwegian på charterflygningar från Sverige. DYs kabinpersonal kan schemaläggas 60 timmar per 7 dagar.
 
Jag kan tänka mig att Apollo och Fritidsresor/Star Tour på sikt kommer använda sig ännu mer av Norwegian på charterflygningar från Sverige. DYs kabinpersonal kan schemaläggas 60 timmar per 7 dagar.

---
Det er nok ikke umulig at dette blir utviklingen. På den annen side skal man være klar over at det opplyses at Norwegian har større sykefravær blant de kabinansatte enn i disse andre nevnte selskapene. Særlig på lengre flygninger som f.eks t/r Kanariøyene.
Så spørs det om en CA holder ut et helt yrkesliv når man kan skjemalegges 60 timer i uken.
 
Skönt att strejken är över för samtliga berörda charterflygbolag nu.

Unionen vill också teckna nytt avtal med Norwegian Air Shuttle, det sista stora flygbolaget med med svensk kabinpersonel som tillåter schemaläggning upp till 60h per 7 dagar. Det ska bli spännande att se om Kjos & Co kommer ge sig direkt eller om det blir strejk även hos DY.

Intervju med Unionens förhandlingschef.
http://www.unionen.se/Templates/Page____58093.aspx
 
Gledelig at man kommer ned på fornuftige avtaler her, håper dette kan bli malen fremover.
 
Back
Top