Rute: STR-LHR
Flight: BA917
Flytype: A320 (2 måneder gammel)
Reg: G-EUYY
Oppsatt avgang: 1115
Sete: 15F
Vel ombord på denne A320 ble jeg møtt av lukten av nye skinnseter og den nye innredningen til BA, setene ser veldig pene ut og samme med det blå lyset i kabinen utgjorde det en flott kombo. Var også hyggelig å bli møtt av noen snakket engelsk ved ombordstigning. Fant fort fram til setet og skjønte fort at midtsetet kom til å være tomt på denne turen, slang derfor fra meg jakka i midtsetet og fant plassen min ved vinduet. Setene var veldig behagelige og jeg hadde masse plass til beina, men nå skal sies at jeg er godt under den norske gjennomsnittshøyden for menn også da. Hadde forøvrig god plass i bredden også, ble ikke verre med ledig midtsete.
God plass til beina mine her.
Var ikke meningen å ta bilde av den skallede mannen foran meg.
Ett forsøk på å ta bilde av setet, men behagelig var det da. Skummel mann mellom setene...
Ble sittende i flyet i minst 30 min da en koffert skulle bli fjernet fra konteineren på flyet og man ventet på 2 andre personer, er selvfølgelig kjedelig å vente på folk men er man 13 timer forsinket så utgjør ikke en halvtime til noe særlig lenger. Vil tippe at flyet var rundt 80% fult når dørene ble lukket.
Der står kofferten som ble tatt av gitt…
Enda litt venting med lukket dør så startet turen ut mot rullebanen og det bar det opp i himmelen med oss, var en ganske kraftig akselerasjon så flyet var nok ikke tungt lastet i dag. Var bare å lene seg tilbake, lukke øya og nyte avgangen med musikk i øra, musikkvalget ble "Children" av Rober Miles noe som passet ganske perfekt egentlig. Jeg vet dette ikke er "lov" men når man har flydd 32 ganger med SAS innenlands i år så er den vanen med å skru av alt lei å bli kvitt.
Porsche fabrikken bak vingen.
Ca 20 min ut i flighten ble det servert drikke og noe smått og spise på, ble som vanlig cola med isbiter og av matutvalget ble det en pakke med kjeks. Var ikke mye men helt greit ettersom jeg hadde spist på flyplassen.
Fordelen med ledig midtsete er jo at man kan ha glasset med cola på bordet i midten og ikke bruke opp plassen foran deg. Han som satt i setet ved midtgangen tok ikke hintet når jeg tok ned bordet og satte glasset mitt der. Satt heller og holdt på glasset sitt mens han prøvde å lese boka si, enkelt og greit en urutinert fyr...
Ledig midtsete <3
Måltidet om bord på denne turen.
Kabinpersonalet på denne BA flighten var i en helt annen klasse enn de som var på Air Berlin flightene, mye høfligere og smilte hele tiden. Og ikke minst så snakket de engelsk, sikkert bare jeg som er kresen men var godt å bli forstått igjen. Uniformen er også penere og ser mer proffe ut enn hos Air Berlin, flyvertinnene derimot var ikke mye pent å se på. Men nå skal det jo sies at BA og AB er ganske forskjellige selskaper når det kommer til pris/kvalitet osv da.
Så ikke annet enn skyer mens vi var over Frankrike, men når vi til slutt kom inn i engelsk luftrom kom også finværet som gjorde innflygningen over London til ett fint skue. Ikke overaskende ble det tatt en del bilder da jeg endelig hadde fått vindusplass.
Etter landing var det rolig taxing fram til gaten og fikk den herlige utsikten over alle flyene som sto parkert på T5. Var mye fint å velge mellom men nytt for mine øyne var BA sin A380 og B787, må si at A380 kler BA sine farger veldig godt. Forhåpentligvis er det ikke alt for lenge til jeg får meg en tur med deres A380.
Fra gaten og inn til passkontrollen er det ikke lange biten, men køen for connecting flights var SINNSSYK lang. Fra flyet til bagasjebåndet brukte jeg ca 5 min, men hjalp lite det når kofferten min aldri kom på båndet. Gikk bort til baggasjeskranken og lot mannen der gjøre jobben sin for å finne kofferten min, sist den ble scannet var ved ankomst til Berlin. Nysgjerrigheten min var stor nok til å spørre om det hadde vært mye bagasje som hadde forsvunnet etter problemene i London startet, svaret var ett enkelt "ja" med ett skikkelig sukk etterpå. Var vist nesten 3 ganger så mye det siste døgnet som ellers. Var ikke noe annet å gjøre enn å gå ut til faren min som ventet på meg og videre ut til bilen. Fikk høre fra faren min at det var totalt kaos oppe i avgangshallen med massevis av folk i alle retninger og de fleste av dem var vist ganske sure. Etter ca 10 min kjøring fikk jeg en bekreftelse på at de lette etter kofferten min og en time senere var den vist ombord på ett nytt fly. Etter det hørte jeg ikke noe mer og det hjalp lite å ringe for å spørre etter den, virket som om de enten hadde massevis å gjøre eller bare ikke gadd å hjelpe meg...
Litt påfyllingsbilder fra turen STR-LHR
Bagasjebåndene på T5.
Alle tar vist ett sånt bilde når man flyr med BA.
Fly over oss på vei mot London.
Hvalene som skal til Dubai.
Velkjent syn på LHR.
Avslutter påfyllbildene med flyet på nabogaten.

Fortsettelse følger.