• Hei

Vi i Foreningen Flyprat Þnsker takke de av dere som har valgt Ä vÊre medlem av foreningen gjennom det siste Äret, og dermed stÞttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi hÄper Ä kunne ha deg videre med til neste Är og at du fortsatt vil vÊre medlem nÄ som nytt medlemsÄr begynte 1. oktober 2025

Merk at etter ÄrsmÞtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i Är 150kr

Betalingen kan enten gjÞres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg pÄ linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn sÄ betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsÄret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Juleferie i Gulfen đŸ‡ș🇾

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
En liten trip report med en relativt u-eksotisk destinasjon. Denne pÄbegynnes pÄ bryggen med sol i Þyene og litt mimosa innabords som sammen med null korrektur sikkert blir fin.

Avreise var som planlagt lille julaften og julen bla masket hjemme med utallige julebord og komplett julaften lĂžrdagen fĂžr med besteforeldre, gaver og ribbe.

02323 leverte som vanlig og tar faktisk ganske ok priser for maxitaxi nÄr man bare er fem personer. Tenkte vi var modige og la inn kort tid pÄ OSL, men plutselig sitter man der i loungen med godt over en time pÄ seg som er litt i meste laget. Klem fra damene, men ingen spesialbehandling da musserende er tilgjengelig for alle fÞr 12 for tiden.

Veldig artig for en nerd at det var satt opp A321 pÄ denne korte flighten til CPH og fÄr gÄsehud med tanken pÄ om den bare hadde vippet oss direkte til Miami
 mmm

Super hyggelig crew, nydelig champis og ganske ok mat for denne korte turen. FruS godtet seg med Bloody Mary og mÄ jo si at dette er ganske perfekt mÄte Ä starte juleferien pÄ. Crewet pÄ disse flightene virker skikkelig old school SAS biz fra Janne tiden.

Barna fikk hvert sitt trone-sete, mens CFO og undertegnede en deilig to-seter.

IMG_8701.webpIMG_8706.webpIMG_8711.webpIMG_8758.webpIMG_8770.webpIMG_8764.webpIMG_8772.webp

SÄ var det CPH-MIA da.. La inn et saftig bud pÄ upgrade, men det var helt uaktuelt. Fikk forslag pÄ motbud pÄ 500.000 poeng for oss fem fra Premium til Business, og det er det ikke verdt. Kaoset pÄ CPH var ikke tilstede sÄ vi gikk faktisk fra fly til fly som gjÞr mellomland mer levelig. A321en dokket til pÄ utenfor Schengen sÄ ironisk nok mÄtte vi busses vekk og gÄ tilbake. PÄ dagflighter velger vi alltid hele rad 20 og synes faktisk den er best nÄr man ikke mÄ sove.

Har som vanlig et veldig varierende forhold til Premium. Det er lissom ikke verdt pengene, men samtidig uaktuelt Ä fly 11 timer i Eco. Men man kunne kjÞpt mye snÞkrabbe for det man betaler for oss fem for Ä sitte litt halvskuffet hver gang. Skulle Þnske de kunne gjort det lille ekstra sÄ man fikk bittelitt luksus-fÞlelse. Jeg tok klok av skade med meg egen "hot sauce" og fikk bestilt en Charles som de fÞrst la pÄ kjÞl da den var lunken.

Halve crewet var mugne og virket som de helst ville vÊre et annet sted lille julaften og de yngre var nesten litt Virgin Atlantic. Uansett.. 11 timer gÄr ganske radig og Captain fikk skuta vel ned gjennom noen smÄsinte skyer over sumpen.

Veldig mye poeng pÄ disse turene og FruS klokket inn EBD pÄ denne turen som er jo bra gjort uten en eneste jobbreise - hun virket dog svÊrt avslappet til denne achievementen.

IMG_8777.webp
IMG_8782.webp
IMG_8783.webp
IMG_8785.webp

A330en landet langt pokkerivold sÄ det ble en laaang fin gÄtur i terminalen. Her forsvant det skandinaviske sakte men sikkert og lukten av amerikansk flyplass (som noen fÄ raringer liker) strÞmmet pÄ. Mulig jeg blingser, men dette var nok en ny ankomsthall for oss (den tredje i nyere tid) og immigrasjonen tok komfortable 8 minutter inkludert kÞen. Noen kjappe spÞrsmÄl og ett varmt "welcome" som vanlig. Skulle til Ä furte over diskrimineringen av priority tags, men ble avbrutt av at alle seks kolli var tatt av bÄndet og ventet pÄ oss.

Litt klÞnete denne turen til leiebil-terminalen som vanlig og tok en tur innom Sixt for Ä smiske til oss et rÄskinn. Viste dem Platinum-statusen og at vi hadde en booking med Avis pÄ 1400USD for en Suburban. Miguel prÞvde alt han kunne og endte opp med 6000(!) USD for samme bil og da stemte jo de syke prisene som var pÄ nettet. Han sa det var helt kaos pÄ grunn av julen og alt premium var borte.

Da gikk vi ned til Avis Preffered hvor det var 10 minutter kÞ og noen voldsomt misfornÞyde kunder foran oss som hoiet og filmet de ansatte. Da tenkte vi at det blir lite premium pÄ oss og sÄ bare to kjipe base model Ford Expeditions med stusselige 6 sylindre pÄ Preffered parkeringen. NÄr det var vÄr tur spurte vi ydmykt om oppgradering og viste President statusen og upgrade voucheren fra SAS. De sa att oppgradering var umulig pÄ grunn av at vi hadde hÞyeste kategori og det var ferie. Det merkelige var at siden vi er President kunne vi velge mellom tre helt nye biler; en Jeep Grand Wagoneer (fet kjerre), Mercedes GLS450 (veldig fet kjerre hjemme) eller en Yukon Denali
 Da var valget ganske klart og vi gikk bort til plass E22..

Der sto vakre Debbie II som for det fÞrste var imin favorittfarge sÞlv, men det var ogsÄ en XL som er om mulig enda stÞrre enn Debbie I som fikk 6500km pÄ telleren i sommer.

Bilen er sÄ forbasket nydelig.. veldig amerikansk, men merkelig nok kunne den nesten vÊrt tysk. Deilig 6.2 liter V8 med ekte 420 hester, perfekt girkasse og meget bra inforainment (som jeg klarte Ä kÞdde til i gÄr sÄ nÄ er det "bare" CarPlay. Den brummer og koser seg og i Sport sÄ kan man til og med kose seg med en liten breisladd.. savner hun allerede selv om vi har hun i fem dager til..

Huset er forÞvrig terningkast 6 og det nytes til de grader. Et par dager til her nÄ fÞr vi mÄker gjennom sumpen (via ValjueJet memorial) og tar de tre siste dagene vel plassert pÄ stranden pÄ Miami South Beach.. kan ikke bare nyte - mÄ kos oss litt ogsÄ.

IMG_9174.webp
IMG_9278.webp
IMG_9320.webp
IMG_9322.webp
IMG_9290.webp
IMG_9579.webp
IMG_8887.webp

Herlig med tripreport igjen! Blir aldri lei av disse turene :)

Ang. upgrade vouchers fra SAS Eurobonus sÄ er vel disse "For USA & Canada, maximum upgrade to car group G". Dvs i praksis kun personbiler (sedan etc) og ikke mellom-stor/stor SUV - sÄ vidt jeg har forstÄtt det.

Mellomklassen blir vel aldri sÊrlig bra
der mÄ de som jobber alltid ha med seg at det skal vÊre dÄrligere enn klassen lenger frem
 Tror jeg tar med meg Skogfinne flagget til Italia i sommer

SÄ ble det en bitteliten, men minnerik road trip. Vi tok Tamiami Trail som er en fantastisk og eksotisk rute.. blant annet mÄtte vi svinge unna en overkjÞrt full size alligator. Var innom en indianer-park og fikk kost oss med alligatorer og fikk holde en fire Är gammel luring..

Ble ogsÄ en stopp innom ValjueJet memorial som er en ulykke som jeg husker som i gÄr og har brent seg fast i hukommelsen. Virkelig rart Ä vÊre der og det ble en meget rar stemning.

Lunch pÄ Smith & Wollensky er et must og hotellet med egen strand (Nautilus) leverer absolutt. To dager til her er innafor..

De har virkelig ryddet opp pÄ South Beach nÄ og mÄ si det fortjener plassen som en av de beste destinasjonene du har der ute nÄ.

IMG_9782.webp
IMG_9861.webp
IMG_9873.webp
IMG_9959.webp
img_0036-webp.58135

Attachments

• IMG_0036.webp
    IMG_0036.webp
    94.5 KB · Views: 193
Herlig Ä lese om en av mine barndomsdestinasjoner. Jeg lÊrte meg Ä svÞmme i et basseng hos venner av familien i Cape Coral for rundt 30 Är siden...

NÄr dere fÞrst kjÞrte TaMiami trail tok dere looproad? der ser man ikke dÞde alligatorer, men ville og levende pÄ kort avstand (1,5m for vÄr del)

NÄr dere fÞrst kjÞrte TaMiami trail tok dere looproad? der ser man ikke dÞde alligatorer, men ville og levende pÄ kort avstand (1,5m for vÄr del)
Nei, den prÞvde vi ikke - skal legges pÄ listen til neste tur. Stoppet pÄ en liten bensinstasjon hvor hun i kassen fortalte at det lÄ et par svÊre rett bak stasjonen i et lite vann. man glemmer litt hvor eksotisk det faktisk er i det omrÄdet.

SÄ var det pÄ tide Ä komme seg hjem.. Fikk forhandlet frem en utsjekk klokken 16.00 som er ny rekord i USA. De var litt i tvil, men jeg var klar pÄ at vi hadde sett fint lite andre fordeler av Hotels.com/Gold og hadde satt prise pÄ denne. Hotellet leverte virkelig og var definitivt verdi for pengene med premium beliggenhet pÄ stranden med egen solsenger og servering pÄ stranden. Artig nok bodde jeg pÄ samme hotellet i 2005 da vi stakk av fra cat 5 hurricane Emily i Cancun, og da var hotellet en skikkelig rÞnne og mistet sine to stjerner og ble kÄret av Tripadvisor til en av verdens dÄrligste hoteller. NÄ var det skikkelig shinet opp og til og med god frokost inkludert for alle fem. https://www.nautilushotelmiami.com/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=gmb

Det ble som vanlig litt for god tid selv om vi dro «bare» fire timer fÞr takeoff. Trafikken i Miami er meget vanskelig Ä forutsi samt en litt klÞnete rental car return. SÄ forferdelig trist det var Ä levere Debbie II tilbake.. SlÄr lotto-kupongen inn sÄ er dette uten tvil bilen det hadde blitt utenfor Knausen.. Den er rett og slett perfekt og šsÄ tÞff at men bare gliser nÄr V8eren brummer. Var veldig rart Ä sette seg inn i en tysk overpriset hÄrfÞner og fÞle seg som en hen igjen.

Innsjekk gikk veldig smooth og de sa vi kunne prÞve Delta Loungen, men da med to sikkerhetskontroller.. Vi stilte oss fÞrst i kÞen hvor loungen var, men sÄ fort at det ble bare stress.. De ble det mot F gatene og de var skikkelig krise
 Vi tenkte at vi kunne spandere pÄ oss litt kos der, men dette er vel den kjipeste terminalen i USA og man ble bare sittende i 90 minutter Ä glane pÄ mye artige folk.

Boardingen ble veldig skandinavisk og her var absolutt alle gruppe 1.. Absolutt alle sier jeg. Vi kom oss om bord og klok av skade sÄ hadde FruS og jeg rad 21 sÄ man kan strekke bena ut og ha bagasje og ikke minst skjerm tilgjengelig under takeoff og landing.

Crewet var litt som pÄ vei til bortsett fra at pÄ denne turen var den eldste danske virkelig hyggelig.. Hun kom tre ganger bort til oss for Ä komplementere de tre pÄ rad 20 som var unormalt hÞflige.

Bloody Maryene vĂ„res ble perfekte (da jeg lagde sen selv) og vĂ„r danske venn lo nĂ„r hun sĂ„ flasken, fordi hun gjorde akkurat det samme selv. Maten var OK.. jeg synes faktisk maten de serverer fra USA er bedre enn den til USA.. Mulig fordi amerikanerne ikke er fullt sĂ„ trendy pĂ„ syltede saker og couscous. Junior og jeg fikk syncet sĂ„ vi sĂ„ F1 The Movie samtidig og plutselig hadde alle sovnet og vĂ„knet av at nĂ„ MÅ dere rette opp setene.. Her hadde man sovet over frokosten og det som var.. Aner ikke en gang hvordan det gikk med Brad Pitt? Vant han formel 1? Han var jo sĂ„ rampete? FĂ„r sjekke senere.

Det var meget kort connection (som jeg hadde valgt selv ved en rutetidsforandring) sÄ vi fikk den deilige hvor du gÄr rett fra fly til fly. Her hadde vi gitt rad 1 til barna og rad 2 til oss selv. Igjen, fytte rakkern for en service det er pÄ denne korteste business flighten.. Det er sÄ BA 90 tallet over hele settingen. Relativt god mat, god plass (selv om FruS alltid klemmer seg inn i B setet og barna frivillig skviste seg inn pÄ en treseter).. Til og med kaffen blir god nÄr du fÄr den i de herlige koppene. Jeg ble spurt to ganger om Champagne, og hadde merkelig nok viljestyrke nok til Ä si nei takk..

PĂ„ OSL var alle seks koffertene borte og eneste fordelen med EBD da var at du gikk forbi hele den irriterte kĂžen og fikk smilende hjelp fra en som ikke kunne gjĂžre annet enn Ă„ kaste deg over til Bring. Akkurat dette konseptet om at du fĂ„r bagasjen dagen etter mellom 16-22.00 synes jeg er dyremishandling. SkjĂžnner at det er en kostnad, men mener dette kan sendes samme dag (koffertene kom inn to timer senere med neste fly). NĂ„r attpĂ„til er kunder med glad-kort og man reiser i Premium synes jeg det blir litt for slett. Det gikk greit for oss gutta, men de tre jentene var hakket mere irriterte – Welcome to my world.

SÄ det var det.. Nok en herlig tur til et herlig land.. Man mÞter sÄ ufattelig mange hyggelige mennesker og de byr pÄ seg selv og lader batteriene til de de mÞter. Er ogsÄ som vanlig imponert over hvor mye de vet om «lille Norge» med tanke pÄ hvor lite nordmenn ofte vet om stÞrre land en vÄres.. MÞtte en fra Drammen her om dagen som ikke en gang viste hva hovedstaden i Equador var..

HÄper neste tur kommer snart (Forhandler om PÄsken nÄ med CFOen.

Takk for denne gang,

01.webp
02.webp03.webp
04.webp

05.webp
06.webp
07.webp
08.webp

Back