JT med ny megakontrakt

Jan

ScanFlyer Gold
Da hev Jettime en ny storkontrakt med Startour i land.

Det danske flyselskab Jet Time har indgået en trecifret millionkontrakt med rejseselskabet Star Tour, der betyder, at selskabet skal sende 170.000 af Star Tours gæster til fjerne destinationer i sommeren 2012.

Vi har nu lavet en historisk stor kontrakt med 170.000 pladser alt i alt. De 100.000 af dem går ud af Danmark. Det er specielt i Jylland, vi bruger dem meget - Billund, Aarhus og Aalborg, men også lidt i København," siger salgsdirektør i Star Tour Stig Elling.

Derudover skal Jet Time flyve ud af Norge med 26.000 pladser i højsæsonen. Og ud fra små regionale lufthavne i Sverige med 44.000 pladser.
http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/210228/jet_time_faar_millionkontrakt_med_star_tour.html

Og denne aftale betyder formentlig flere ansatte og flere fly !

Den udvidede kontrakt vil formentlig betyde behov for flere end de ni Boeing 737, selskabet har på vingerne i år. Samtidig venter Klaus Ren, at Jet Time næste år skal bruge yderligere ca. 50 ansatte – selskabet har i år op mod 300 medarbejdere.

Denne aftale giver os til næste års højsæson – fra påske til efterårsferien – i alt 170.000 Star Tour-gæster; ca. 100.000 fra Danmark, 46.000 fra Sverige og de resterende fra norske lufthavne. Det kan vi næppe klare med den nuværende flyflåde på to Boeing 737-700 og syv B737-300,” siger Klaus Ren.

http://www.standby.dk/news/25638

Grattis til Jet Time. Men betyr dette at de store charterselskapene Tui, Thomas Cook etc har tapt anbudet eller er chartermarkedet i så stor vekst at avtalen med JT kommer i tillegg?

Grattis til Jet Time. Men betyr dette at de store charterselskapene Tui, Thomas Cook etc har tapt anbudet eller er chartermarkedet i så stor vekst at avtalen med JT kommer i tillegg?

Vedr. DK
Her har chartermarkedet været i vækst de sidste par år, SK
har tabt massive andele og tror jeg i mindre grad TUI Fly Nordic.

------------------------------

Star Tour, Apollo og de mindre selskapene fisker hele tiden etter rimeligste leverandør av flytjenester. Således er det ganske kortsiktige tjenester man snakker om. Denne gang var det Jet Time som ga det billigste budet.

VING / SPIES / Tjæreborg har en annen filosofi, og der man klarer det, opererer Thomas Cook Scandinavia alene. På en del mindre steder i Sverige og Norge, samt i noe større grad fra DK har man hentet inn eksterne flyselskaper for mindre produksjon.

Jet Time lever således på "nåde" hos Star Tour, og kan vanskelig bygge opp en langsiktig strategi som leverandør for Star Tour. Reiseselskapene er ikke spesielt "trofaste" mot anbudsgivere som SK, DY, JetTime. Bare se på Sterling som lenge baserte mye av sin drift på charter. Det holdt ikke lenge.

SK, DY og andre tilsvarende selskaper kan i perioder (helger o.l.) levere tjenester til priser som reiseselskapenes egne operatører (Thomas Cook, TUI etc) ikke kan konkurrere mot.

Tally-ho

Litt OT - men etter hva man hører "internt" er Jet Time et av de selskaper som tenker "kreativt", og dermed har valgt å ansette bl.a. piloter på egne "null-skatt-avtale". Dette er et kjent fenomen i luftfarten, og en måte for både de ansatte og firmaet for å slippe skatter og avgifter. Dette er kun "sladder", og må tas for det.
Men det er bortimot umulig å konkurrere mot operatører som holder på slik. Norwegian tenker jo like kreativt når de nå ansetter skandinaviske piloter på estlandske kontrakter i HEL.

Hadde finansinstitusjoner, industrien generelt, oljebransjen, ja hvem som helst ellers holdt på slik - så hadde det blitt førstesider i avisene. Men luftfarten er veldig spesiell i så måte, og litt ugjennomsiktelig selv for skattebyråkratene i Danmark.

Tally-Ho

Kanskje 186 seter blir for mye kapasitet, er vel mindre risiko å selge 148. Neste sommer har vel DY kun 186-setere...

Uten at jeg sitter med masse tall foran meg så tviler jeg vel på at Star Tour har noe problem med å fylle 186 seter. Med det været vi har her så er det et bra trykk på sydenreiser.

Nei det er nok det siste problemet, de siste ukene har
det vært en storm uten like til alle turoperatørene -
nesten ikke restplasser å oppdrive. TUIfly sine egne
B738 maskiner med 189 seter, kunne gjerne vært
"hypotetisk" enda større - og man hadde uten problemer
fått fylt opp dette. Flere enn tidligere, vil nok også
sikre seg sommerferien i utlandet for 2012 allerede nå.

Uten at jeg sitter med masse tall foran meg så tviler jeg vel på at Star Tour har noe problem med å fylle 186 seter. Med det været vi har her så er det et bra trykk på sydenreiser.
----

Nå midt i høysesongen er det fullt trykk på leisure / charter, og VING / Thomas Cook Scandinavia hadde 99,9 % kabinfaktor i juli måned (ruteselskapene ligger typisk på 75 %).

Men flyene skal jo fylles resten av året også, og da kan selv 186 seter bli mye å fylle (til riktig pris) til/fra enkelte reisemål.

Tally-ho

----

Nå midt i høysesongen er det fullt trykk på leisure / charter, og VING / Thomas Cook Scandinavia hadde 99,9 % kabinfaktor i juli måned (ruteselskapene ligger typisk på 75 %).

Men flyene skal jo fylles resten av året også, og da kan selv 186 seter bli mye å fylle (til riktig pris) til/fra enkelte reisemål.

Tally-ho

Nå tenkte jeg på sommer mnd her og er vel det JT har kontrakt med Star Tour.
Men er jo som Blackhawk sier og, er jo nesten ikke restplasser igjen.
Uansett om man må selge/dumpe prisen på enkelte avganger hvis man har 186 seter så regner jeg med at de vil tjene penger uansett.

Nordmenn reiser jo bare mere og mere sydover på sommeren.

At jet-time fikk kontrakten ikke betyr automatisk at Norwegian tapte denne kontrakten.

Det er fullt mulig at NAX valgte a bruke sine bottle-neck ressourcer pa andre mater. Dersom man ser frem til 2012, sa blir det en ar full av transformering og forandring for Norwegian som selskap. Da kan det vaere klok a ikke bruke sine ressource pa Charter, som er alrede idag en meget sma del av virksomheten. Den som splitter opp sine ressourcer kan aldri satse pa en ting for fullt...

Kanskje 186 seter blir for mye kapasitet, er vel mindre risiko å selge 148. Neste sommer har vel DY kun 186-setere...

DY skal neste sommer fly mye for Star Tour fra TRD, BGO og SVG samt andre mindre flyplasser. Fra OSL har det meste av DY's chartertrafikk i sommer vært flydd av 300 serien og den forsvinner som kjent ut av DY's flåte. Star Tour har chartret DY med 800 OSL-LPA neste sommer.

DY skal bla. fly TOS-AYT for Star Tour (og Ving?) neste sommer, SunExpress forsvinner helt om ikke noen andre charteroperatører skal bruke de på TOS.

Braathens hadde alltid en god miks mellom rute og charterflygninger.
Det vil vi nok også se hos Norwegian fremover. (Kanskje også charter med B787?)

Back