Jomfrutur til Alicante

  • Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date

imm

ScanFlyer Crusty
Så har Ryanair hatt sin jomfrutur fra Torp til Alicante. SAS hadde tidligere denne ruta, men la den ned. Så får vi bare håpe det går bedre med Ryanair.

148 passasjerer dro avsted 4 minutter før rute.


IMM
 
Har skjønt det slik at der er mye bestillinger fra Haugesund til Alicante også, den starter vel opp i begynnelsen av Juli.
 
Enig.
Jeg er skeptisk.
SAS klarte det ikke i tider med høykonjungtur. Nå starter Ryanair midt i nedgangstiden med større fly. De trenger høyere belegg enn SAS for å få sorte tall. Så en har vel all grunn til å være skeptisk.

IMM
 
Det er vel nå som er den store sesongen for ruter mellom Norge og ALC. Turister skal nedover, og fastboende nordmenn skal hjem for sommeren.

BF:cool2
 
NYO-ALC verkar också gå väldigt bra för FR. De startade med 3/7 men flyger nu 5/7, (blir dock 2/7 i vinter som det ser ut) efter att ha lagt ned NYO-VLC (vilket jag tycker var väldigt synd då den rutten passade mig perfekt).
Gå bra, vad grundar jag det på? Jo, priserna är väldigt höga under sommaren (en enkel kostar oftast 1500 SEK + skatter + avgifter, dvs ca 2000 SEK) och NYO-ALC är aldrig med på några kampanjer.
Alicante är en flygplats dit många skandinaver flyger. Runt Alfas del Pi finns det mycket norrmän och runt Torrevieja väldigt mycket svenskar.
Enda direktflygande konkurrenten från Stockholm är ju DY som flyger 4/7 till ALC från ARN. Även deras priser tyder på bra beläggning under sommaren (fattas bara annat...).
 
Last edited:
Alicante virker jo nærmest å ha et umettelig behov for LCC fra Osloområdet, så det BURDE jo la seg gjøre å få det til.
 
Jeg har for vane og ikke kommentere særlig FR , men i dette tilfellet gjør jeg et unntak.
Faktisk tror jeg at Ryanair her vil kunne få denne ruten til å gå muligens også på helårsbasis.
Ser man på omtale i media over folks nye reise-og transfer vaner så har Torp
fått mange reisende fra Gardermoen.
NSB rapporterer om 30% økning med Intercity togene som stopper på Torp Sandefjord Lufthavn stasjon siden denne stasjonen åpnet Januar ifjor.
At reisende publikum kommer fra ulike deler av landet for så å bytte lufthavn fra OSL til Torp er en ny trend for de som er ute etter de billigste billettene og dem er det mange av etter hvert.
Med gode transfer muligheter vil nok både Torp i første omgang og etter hvert også Rygge ta mye av trafikken fra ferie-og fritidsreisende over OSL.
Nok et bevis på at reisemønsteret til folk er i konstant endring og hvilken utfordring dette representerer for flyselskapene.
 
Jeg har for vane og ikke kommentere særlig FR , men i dette tilfellet gjør jeg et unntak.
Faktisk tror jeg at Ryanair her vil kunne få denne ruten til å gå muligens også på helårsbasis.
Ser man på omtale i media over folks nye reise-og transfer vaner så har Torp
fått mange reisende fra Gardermoen.
NSB rapporterer om 30% økning med Intercity togene som stopper på Torp Sandefjord Lufthavn stasjon siden denne stasjonen åpnet Januar ifjor.
At reisende publikum kommer fra ulike deler av landet for så å bytte lufthavn fra OSL til Torp er en ny trend for de som er ute etter de billigste billettene og dem er det mange av etter hvert.
Med gode transfer muligheter vil nok både Torp i første omgang og etter hvert også Rygge ta mye av trafikken fra ferie-og fritidsreisende over OSL.
Nok et bevis på at reisemønsteret til folk er i konstant endring og hvilken utfordring dette representerer for flyselskapene.


Ja, Torp har hatt en eventyrlig vekst, også under finanskrisen. Men Alicante skiller seg ut i forhold til andre destinasjoner. Det er mye langtidsturister og fastboende. De har bagasje, og de har mye av det. Det passer dårlig med filosofien til Ryanair. I tillegg er snittalderen på passasjerene svært høy, og disse passasjerene synes kanskje det er mer komfortabelt å ringe sitt gode gamle reisebyrå enn å kjøpe billetten på Ryanair sin hjemmeside, og sjekke inn online.
Tiden vil vise hvordan det går.
 
Ja, Torp har hatt en eventyrlig vekst, også under finanskrisen. Men Alicante skiller seg ut i forhold til andre destinasjoner. Det er mye langtidsturister og fastboende. De har bagasje, og de har mye av det. Det passer dårlig med filosofien til Ryanair. I tillegg er snittalderen på passasjerene svært høy, og disse passasjerene synes kanskje det er mer komfortabelt å ringe sitt gode gamle reisebyrå enn å kjøpe billetten på Ryanair sin hjemmeside, og sjekke inn online.
Tiden vil vise hvordan det går.

Er ganske sikker på at de som er fastboende i Spania, uansett alder, vet å benytte seg av bestilling på nett. Reiste noen turer opp og ned til malaga med Sterling og det var mest "gamlinger" ombord. Her var man vel pent nødt til å bestille på nett, så tror ikke det er et hinder for målgruppen
 
Jeg må si at dette er en rute jeg har tro på, i alle fall på sommeren. FR kan jo ta ganske høye priser fordi betalingsvilligheten er stor og sannsynligvis ligger de prismessig allikevel under SK og DY som virkelig vet å ta seg betalt om sommeren ned til Spania. Skjønner egentlig ikke at FR ikke har prøvd seg her før. Men antar at Torp-Alicante i alle fall ikke har hatt dårlig salg ettersom Haugseund fikk rute dit også like etterpå. Bare en antakelse...

Apropos klientell; mitt inntrykk fra opphold i Malaga-området er at eldre nordmenn der nede er svært oppegående på flyruter hjem og priser. Tror ikke internett er noe probelm (selvsagt for noen). Bagasjekostnader kan derimot være det, tror jeg.

Men på sommeren er det langt færre eldre og langt mer barnefamilier som reiser, og for dem passer nok FR like godt som SK og DY.
 
Last edited:
Denne ruten vil sikkert gå bra - i likhet med enhver annen Alicante-rute fra Norge. Jeg kan selv ikke helt skjønne hvorfor absolutt alle må til Alicante og Costa del Solkysten...
 
Denne ruten vil sikkert gå bra - i likhet med enhver annen Alicante-rute fra Norge. Jeg kan selv ikke helt skjønne hvorfor absolutt alle må til Alicante og Costa del Solkysten...

Du sa det selv, SOLKYSTEN.....vi nordmenn trenger sol og varme og denne kysten passer oss perfekt tydeligvis.
 
At reisende publikum kommer fra ulike deler av landet for så å bytte lufthavn fra OSL til Torp er en ny trend for de som er ute etter de billigste billettene og dem er det mange av etter hvert..

Skulle vært interessant å se hvor mange som gjør et slikt bytte som har regnet inn billettprisen mellom flyplassene i totalprisen, for ikke å snakke om tidskostnaden og strevet.

En tidligere medstudent av meg dro en gang til London med FR fra Säve ved Gøteborg. Det ble klart billigere selv inlkudert buss nedover, men råtne flytider og mye røde øyne fikk henne til å si "aldri mer!"
 
Skulle vært interessant å se hvor mange som gjør et slikt bytte som har regnet inn billettprisen mellom flyplassene i totalprisen, for ikke å snakke om tidskostnaden og strevet.

Jeg tipper at de aller aller fleste er klar over at det tar lengre tid for eksempel fra Oslo til Sandefjord enn fra Oslo til Gardermoen. Jeg tipper de aller aller fleste også vet at det er lengre fra Stansted til London sentrum enn fra Heathrow til London sentrum. Jeg tror også at folk flest vet hva det koster.
Og folk flest reiser gang etter gang, mens andre ikke gjør det igjen. Men når Ryanair nå har over 50 millioner reisende i året, sier det seg selv at de færreste er førstegangsreisende.

Jeg tor at man skal være forsiktig å undervurdere folks intelligens når det kommer til å velge mellom to produkter. Jeg tror de fleste har regnet inn det meste, og også vet hvilken tid det tar. Enklet og greit.
 
Back
Top