Jet- A1? Nei, Jet2. Hvor? SVG!

Aleksander Maaland

ScanFlyer Silver
Har da vært en spotteralert om at Jet2.com skulle komme med en 757 til Sola i dag. Vell, det gjorde det!:)
Det var tidlig morgen, våknet klokken 5 i morges. Fri fra skole i dag, så jeg kunne valgt å sove lenge. Men det er en stund siden jeg har fotografert på Sola. Jeg tok nå de tre bussene som må til for å komme meg ut til flyplassen. Og så er jeg lei av flybussen nå, har ikke skaffet meg bankkort, har ikke tatt initiativ til det. Og jeg tar ikke med meg pass når jeg ikke skal reise. Jo, så jeg måtte betale voksen billett- 15 år gammel. Må skaffe meg legitimasjon. :)

Traff også den påskeuheldige Harald:) Hyggelig å møtes.

Er litt varierende kvalitet på de første bildene, men det for nå gå:)

SverigeSola94204.jpg

Mye kondens i dag.

SverigeSola94232.jpg

Virkelig flott stil!

SverigeSola94246.jpg

Blink

SverigeSola94261.jpg

Stive vinger og runde motorer gjør susen

Jeg mesunner dem! hvem? jo:
SverigeSola94271.jpg


SverigeSola94293.jpg

The whoole plane!

SverigeSola94347.jpg

Mennesker blir plutselig maur.
SverigeSola94355.jpg

LN-WDE helt frisk før hun fikk problemer i dag.

SverigeSola94357.jpg

Alltid litt Tysk

SverigeSola94392.jpg

Agressivt!
SverigeSola94412.jpg

Litt morsomt "Grimhild".
SverigeSola94415.jpg

Denne drev å sjekket meg opp, gaula som bare det.
SverigeSola94440.jpg

Første gang jeg ser den rullende.
SverigeSola94449.jpg

Prop finnes i doser

SverigeSola94460.jpg

De vokser, enormt!
SverigeSola94461.jpg

Kondens ja. Høy QNH i dag.
 
Stå opp kl 05 på en fridag for å ta 3 busser i regnet - det står det virkelig respekt av...! Flott miljø ungdommene ved SVG har, bedre med fotoapparat hengende rundt halsen på Sola enn hjemmebrent på indrelommen ved Rutebilstasjonen... Stå på ungdom!


H
 
Enig med Harald! Dette var godt dokumentert, og viser at dere har litt variasjon på Sola også.

Kan tenke meg at spottingen får en ny dimensjon når man har vært ute og tatt bilde av et frisk og klart fly på vei til NCL, og så senere samme dag får beskjed om at den står syk på TRF.

Og hva er det egentlig som har skjedd med Grimhild? Hun var skikkelig grim!
 
Last edited:
Fine bilder dette ! -Og den kler jo fargene til Jet2 fint også !
Bra gjort å står opp så tidlig og ta tre busser for å komme seg til flyplassen ja ! -Bor jo selv kun 5 minutt unna Flesland, har bil,- men er eg ofte der oppe....? -Nix... -Er kansje mange årsaker til det,-men var vel mye ivrigere før ja...

Stå på ! :up:
Dere har stor variasjon med flytyper der nede hos dere!
Koser meg med bilder derfra! ;)
 
Fine bilder! :)

Men det var vel LN-WDJ som fikk problemer, ikke WDE? ;)

Nei, sorry, jeg som bommer.. ;)

WDE fikk tech ut fra SVG, og gikk til torp, der de byttet til WDJ.. SÅ fikk WDJ teknisk, men etter en liten halvtime var denne fiksa, og fløy WF384 TRF-NCL :D
 
Ja bra bilder dette maaland !!
Jeg kunne ikke møte siden jeg måtte på skolen men skal ta den 757 fra Jet2 på søndag kveld. :D
 
Nais nais nais! Liker at du har "lekt deg litt" med redigering og forskjellige stiler. Spesielt grimhild viking var fin, in my opinion :)
 
Ble bra dette Alexander Salamander :)

Godt å se at det ikke bare er jeg som til tider er ute før fuglene fiser :lol:
Man ofrer til tider mye for interessene
 
Bra jobba! Jeg sitter bare igjen med et spørsmål om hva du mener med høy QNH ifm det siste bildet...
 
Takk for alle kommentarer!:)

Bra jobba! Jeg sitter bare igjen med et spørsmål om hva du mener med høy QNH ifm det siste bildet...

Høy QNH = Høy luftfuktighet og da dannes det ofte kondens. Hvis jeg ikke tar aalt for feil nå.

Dewpoint var også i dag det samme som temperaturen.
 
QNH= lufttrykket målt på flyplassen omregnet til havflatenivå vha. Standaratmosfæren.

Det med fuktighet (kondens) har ikke noe å gjøre med QNH. Men heller med relativ fuktighet og metningspunkt. Relativ fuktighet angir forholdet i prosent mellom den vandampen som er i en kubikkmeter luft, og den maksimale mengden vann samme kubikkmeter kan inneholde før den er mettet, dvs. Den ikke kan holde på mer vann og dampen går over til vann/is forutsatt samme temperatur og trykk.

Den temperaturen luften må kjøles ned til for å bli mettet kalles duggpunktstemperatur. Hvis det er liten spredning mellom denne og aktuell luftemperatur er det stor sannsynlighet for at det blir dannet tåke. Dessuten kan også trykkendringer føre til at vandampen kondenserer, for eks; de brå trykkendringene en flyvinge skaper.


Bildet av Camilla Collett var pent;)
 
Back
Top