Jeg blir så sur

TwoJet

Newcomer
Jeg blir så sur

Hvordan har det seg at det går an å legge en hovedflyplass på tåkemoen??
Det må ha vært norges største forsvarshemmelighet at det ikke var flyvennelig vær på den plassen før beslutningen kom om hovedflyplass. I tre uker nå har det vært daglig tett tåke, så flyene til tider hver dag har måttet bruke cat III. Jeg blir så til de grader provosert at jeg har betalt skatt til en flyplass som er så til de grader malplasert i forhold til dårlige værforhold. Hva i h...e skjedde med folk som står opp for det dem sier bortsett fra han som "tilfeldigvis" falt ut av et hotellvindu i københavn. (vet det litt sent å flytte plassen nå)
Noen må ha visst om denne forbanna tåka!??
Jeg jobber på tåkemoen selv, og dette gjør meg mildt sagt forbanna.
Er det ingen som føler det samme?

Ellers ønsker jeg alle en god jul.

Re: Jeg blir så sur

Makt er definert som evnen til å nå sine mål, mot andres vilje og interesser. Desto mer man oppnår av sine egne mål på tvers av andres vilje og interesser, desto mer makt har man.

Kjell Opseth hadde en del av dette ...

Plasseringen kan vi takke Det Norske Arbeiderparti for...

Og ikke kan vi vite hvordan en flyplass på Hurum ville vært heller.

Jeg blir så til de grader provosert at jeg har betalt skatt til en flyplass som er så til de grader malplasert i forhold til dårlige værforhold.

Du kan godt være sur, men skattekroner har ingen av oss bidratt med. OSL ble stiftet som et ordinært AS med egen gjeld som nedbetales. Stifter man et selskap, eller går inn med kapital, er det en investering.

Flytoget derimot, dvs. byggingen av Romeriksporten, ble et skattesluk den dagen Stortinget vedtok å slette selskapets gjeld.

Er det egentlig så mye verre på OSL enn på andre flyplasser når man ser året under ett? Jeg tenker da på statistikken som viser at OSL alltid er blant flyplassene i Europa med best regularitet og punktlighet. Forklaringen på det kan jo ikke være at det ALLTID er dårlig vær på OSL :)

...rart ikke FrP er på banen i disse dager og klager og syter over at nå må flyselskapene skjerpe seg, og at de ønsker å bygge ny hovedflyplass et sted det ikke finnes tåke ;)

Makt er definert som evnen til å nå sine mål, mot andres vilje og interesser. Desto mer man oppnår av sine egne mål på tvers av andres vilje og interesser, desto mer makt har man.

Kjell Opseth hadde en del av dette ...

Dette er nok riktig, LN-MOW. Kjell Opseth var rett nok samferdselsminister i 1992, men at hovedflyplassen skulle ligge på Gardermoen er nok mer Kjell Borgens (tidligere samferdselsminister og representant for innlandsfylket Hedmark) fortjeneste.

Det var mye fokus på at innlandsfylkene Hedmark og Oppland hadde havnet i bakevja i forhold til kystfylkene med tanke på næringsutvikling. Dette gjelder spesielt fylkene som på den tida hadde oljeindustri. Hans oppgave slik han så det som hedmarking var å skaffe arbeidsplasser til innlandet. Det klarte han.

Så vil historien vise om det var et klokt valg.

En annen ting man skal ta med er bedriftene som er lokalisert øst og nord-øst av Oslo. Da Hurum i første omgang ble vedtatt, så noen av disse bedriftene at de måtte selv måtte betale for kommunikasjonslinjer (tele, fiber, o.l.) og da satte de igang skikkelig lobbyvirksomhet overfor bl.a. Kjell Borgen og en del andre i Ap. Så startet man en desinformasjonskampanje mot Hurum i forhold til tåke (alle har jo hørt om vaselin på siktmålere) og vips, så kom vedtaket opp igjen i Stortinget, og Gardermoen ble valgt.

Man har fått mye fiberoptikk, vei og jernbane gratis mellom Oslo S og Jessheim...

Og ikke kan vi vite hvordan en flyplass på Hurum ville vært heller.

Jo, det kan vi nå vite - en mye bedre lokalisering enn dagens Gardermoen. FZFG forefinnes ikke her, og så hadde man spart mye CO2 (nesten 1000 fot høyere opp, nærmere befolkningstyngdepunktet i Østlandsregionen og nærmere dagens trafikkmønstertyngdepunkt).

Men, men hestehandel er og blir hestehandel

Jo, det kan vi nå vite - en mye bedre lokalisering enn dagens Gardermoen. FZFG forefinnes ikke her, og så hadde man spart mye CO2 (nesten 1000 fot høyere opp, nærmere befolkningstyngdepunktet i Østlandsregionen og nærmere dagens trafikkmønstertyngdepunkt).

Man kan vite en del (kanskje til og med mye), men jeg har litt problemer med å se at man i dag vet mer om å drive flyplass på Hurum enn man visste om å drive flyplass på Gardermoen den gang valget ble gjort.

Vel, uavhengig av valg og beliggenheten, så HAR nå engang man lært seg å drive flyplassen, og i slike forhold som råder nå om dagen, ville vel de aller fleste flyplasser ha slitt uansett....

Som TCAS sier så er vi jo stort sett år etter år den flyplassen i Europa med høyest driftsregularitet og det viser jo at en klarer å takle de fleste situasjoner og har lært seg å takle de utfordringer som kommer....

Flyplassen er der og kommer alltid til å bli der....

Det finnes 2 meget gode bøker om emnet.
1. "Gardermoen et nasjonalt bedrageri" av Ebbe Ording.Dette er historien bak valget av Gardermoen 8 okt 1992, hvor det er sterke næringskrefter og politikere fra alle leire som er med å trekker i trådene.
2. "Post festum Gardermoen", av Ronald Bye og Finn Sjue. Denne handler om det politiske spillet helt fra avgjørelse om Hurum i 1988 og til at Gardermoen ble vedtatt i 1992.Da Arbeiderpartiets ledelse bestemte seg for at flyplassen skulle ligge på Gardermoen spilte det ingen rolle at Stortinget hadde stemt for Hurum. Her har du maktspill, taktikkeri, kynisme og manipulasjon.
I de 30 årene det tok å bestemme seg for ny hovedflyplass var ikke Gardermoen i nærheten av å være favoritt blant noe fagpersonell!

Men iflg Jo Kobro idag har ikke GM et værproblem..

Veldig mange visste at GM ikke var et passende sted, snakket men en som jobbet i gamle GM tårn som bare ristet på hodet av det hele. De kjente til problemene.. Det var også en grunn til at Luftfartsverket lokaliserte kontrollsentralen til Røyken, jo, det er jo ikke sååå langt fra Hurum.

Back