Japan-Evenes fra og med oktober 09.

catocontrol

Air Traffic Controller
En gledelig nyhet, slo i mot meg, på forsiden av dagens Harstad Tidende.(papirutgaven).

Hentet fra dagens papirutgave, av Harstad Tidende.
"Harstad/Narvik lufthavn Evenes vil spille hovedrollen i en gigantisk reiselivssatsning. Satsningen er spesielt rettet mot å få asiatiske turister til landsdelen, og i løpet av høsten og vinteren kommer det flere fly fullsatt med turister. Det såkalte Asiaprosjektet støttes av innovasjon Norge, Avinor, reiseselskapene i Nordland, Troms og Finnmark, og flere mindre reiselivsaktører. Evenes får en fremtrendende rolle på grunn av at flyplassen i Tromsø er for liten til å ta i mot så store fly som A 340 vinterstid..."

Det kommer nok en nettutgave av artikkelen etterhvert.

:nor:nor:nor

Hva i granskauen skal japanesere til Troms å gjøre på vinterstid da? Er det bare ønsketenkning bak dette?

BF:cool2

Hva i granskauen skal japanesere til Troms å gjøre på vinterstid da? Er det bare ønsketenkning bak dette?

Japanere er klin gærn etter nordlys. Så enkelt er den granskauen ;)

Morsomt for Evenes at de får denne trafikken. Men som det stod i artikkelen, kyllingmarken på Tromsøya blir for kort for ordinær mellomlanding.

Japanerene tror visstnok at Nordlyset det hjelper for ekteskapet og øker fruktbarheten

Regner med at japanerne ikke har satt seg inn i befolkningsutviklingen og skillsmissetallene for Troms :rolleyes:

Leste jeg ikke et sted at også Evenes "mister" noen meter RWY av samme årsak som de andre plassene. Det var noe jamring om at man ikke kunne ta imot 747.

Men er det allikevel nok til disse Japan-flygingene?

Hotellbesøk i Tromsø på vinteren kan være interessant. Kanskje man sjangler inn fra pub klokka ett på natta. Der sitter japanerne fullt påkledd og venter på skyfri himmel og nordlys.
Cue min kjære kone på vei sørover fra Harstad. I setet ved siden av sitter en japaner som tar bilde av nordlys - i SAS-magasinet.

Man kødder ikke med nordlys i Japan.

K

Hotellbesøk i Tromsø på vinteren kan være interessant. Kanskje man sjangler inn fra pub klokka ett på natta. Der sitter japanerne fullt påkledd og venter på skyfri himmel og nordlys.
Cue min kjære kone på vei sørover fra Harstad. I setet ved siden av sitter en japaner som tar bilde av nordlys - i SAS-magasinet.

Man kødder ikke med nordlys i Japan.

K

Og noen synes det er rart at JEG drikker?:drunk:
De japsene må jo gå må noe mye sterkere saker.....

Leste jeg ikke et sted at også Evenes "mister" noen meter RWY av samme årsak som de andre plassene. Det var noe jamring om at man ikke kunne ta imot 747.

Men er det allikevel nok til disse Japan-flygingene?

Jo, leste noe om dette på fremover.no mener jeg det var. Synes det virker rimelig korttenkt av Avinor å droppe rullebaneutvidelse på akkurat Sola og Evenes, hvis det er to flyplasser i Norge (utenom OSL) som noenlunde regelmessig tar ned 747 så er det jo nettopp disse to. Pleier vel å være noen besøk av 747 på disse flyplassene hver sommer i forbindelse med utskifting av cruisepax.

Har forstått det slik, at for Evenes sin del, blir ikke dette et problem før i 2013. Innen den tid, tror jeg nok at de 150 meterene er på plass.

Har forstått det slik, at for Evenes sin del, blir ikke dette et problem før i 2013. Innen den tid, tror jeg nok at de 150 meterene er på plass.

Det mangler vel ikke akkurat på ledig areal til utvidelsen rundt EVE...?

Back