Jakarta - Bergen med SQ/KL + litt ekstra

MountainDew

ScanFlyer Rusty
Medlem
Hei!

Her er en kort og enkel reiserapport for følgende flygninger:

Singapore Airlines:
Jakarta (CGK) – Singapore (SIN)

KLM:
Singapore (SIN) – Amsterdam (AMS) – Bergen (BGO)
Stockholm (ARN) – Amsterdam (AMS) – Kuala Lumpur (KUL) – Jakarta (CGK)

+ litt bonusmateriale


Billetter ble bestillt hos våre venner i Mosjøen/ATL/Jomtien beach, www.wideroe.no


CGK-SIN
25 April 2011
SQ, Boeing 777-300
Load: Ca 70%

Første gang jeg flyr med Singapore Airlines og gledet meg til en ny opplevelse.
Flyet kom ca 30 min forsinket inn til Jakarta og returen ble også forskøvet med 30 minutt.
Jeg hadde ikke så god connection tid i Singapore men bekymret meg ikke for det.
Europatur044.jpg


Fargerikt interiør, og noe gammelt system som ikke var i bruk. (Radio fungerte)
Gode seter og plass til beina ihvertfall
Europatur045.jpg


Europatur046.jpg


Europatur048.jpg


Europatur047.jpg


Vi kunne velge mellom kylling eller beef. Jeg valgte beef, men hadde valgt kylling
om jeg var klar over at det var Asiatiske ”gummi”boller.
Uansett flott at de har en såpass bra servering på en kort tur (1t40min), hadde ikke forventet det.
Europatur049.jpg


Rutenett og flyflåte:
Europatur052.jpg


Europatur054.jpg



Etter ankomst i Singapore stod det faktisk transport å ventet på meg for å ta meg videre til neste fly.
Jeg ble kjørt til skytrain som jeg tok videre til terminal 1.
Overraskende nok stod det transport å ventet på meg på andre siden, ble fraktet helt til gate.
Ombordstigningen var igang men langt fra ferdig når jeg kom fram.
På Singapore Changi er det veldig god service og alt er veldig organisert. Kan ikke sammenlignes med øyriket litt lengre sør som jeg oppholder meg i ;)

Transport:
Europatur055.jpg


Europatur057.jpg
 
Last edited:
SIN-AMS
26 April 2011
KLM, Boeing 777-300ER
Load: Ca 100%

KLMs største fly, ihvertfall når det kommer til antall seter (425)
Europatur059.jpg


Jeg hadde forhåndreservert plass på Economy Comfort, og av en eller grunn kostet det ingenting.
Normalt koster det 140 euro ekstra i forhold til den prisen du måtte ha på economy.
Jeg hadde sete 10K som er vindusete helt fremst i economy. Kun ett sete ved siden av meg så det er godt.
Europatur061.jpg


Europatur062.jpg


Så var det tid for mat igjen, og sulten var jeg.
Valget nu var kylling eller pasta. Jeg tok kylling, den var helt ok. Vil tro at en del pax hadde
problemer med at det var vel mye chili i sausen. Jeg er så vant til det fra Indonesisk mat så brydde meg ikke.
Europatur064.jpg



Nice!
Europatur067.jpg


Bra frokost ihvertfall, selv om omelett på fly alltid smaker noe rart. Vanligvis liker jeg ikke
varm frokost pga har vondt i magen etter å ha sittet i et trangt sete i så mange timer.
På Economy Comfort var det såpass bra beinplass og ryggen kunne legges lengre bak.
Det gjorde underverker for magen.
Europatur069.jpg



Innflygning etter nesten 13 timer i luften:
Europatur070.jpg


Europatur072.jpg


Europatur073.jpg


Siden jeg hadde noen timer til neste fly var det helt herlig å kunne gå ut på spotter terrassen
i den friske europeiske vårluften. Dette er noe jeg virkelig liker på Schiphol, så savnet etter
noe businesslounge var ikke eksisterende!
Europatur074.jpg


Europatur078.jpg


Europatur080.jpg


God frokost på resturanten rett innenfor spotterdekket.
Europatur094.jpg


Europatur081.jpg


Europatur088.jpg


En kjenning fra Jakarta
Europatur095.jpg
 
Last edited:
AMS-BGO
26 April 2011
KLM cityhopper, Fokker 70
Load: 100% (minus noen reserved for comfort seter)

Når jeg reiser med MD eller Fokker bruker jeg alltid å reservere sete rett forran motorne. Liker lyden!
Nå hadde jeg sete på rad 10(?) eller noe og prøvde å finne et annet ledig sete på automatene lengre bak.
Det gikk ikke. Hørte med gateperonalet om det var åpnet opp for noen ledige seter bak i flyet,
men economy var helt full. Faktisk en for mange, og da var spørsmålet om jeg heller kunne tenke
meg å sitte på business klasse, sete 1 A.
Så sær er jeg da ikke at jeg takker nei til et slikt tilbud :)
Europatur097.jpg


Europatur099.jpg


Et hyggelig måltid, designet av en berømt kokk. Dressingen var kjempegod!
Europatur103.jpg


Europatur102.jpg


Den nye businessklassen på europarutene har alltid et ledig sete ved siden
Europatur104.jpg


Haugesund Lufthavn, Karmøy
Europatur105.jpg


Europatur107.jpg


Endelig tibake på BGO! Flytting av taxebane for å kunne bli CATIII godkjent
Europatur111.jpg


Europatur112.jpg


@Home:
Europatur117.jpg



Første flytur jeg har med det nye himmelinteriøret(LN-NOR). En veldig bra oppgradering av 737!
Europatur127.jpg


Europatur129.jpg


Europatur133.jpg



Hotellrom på Arlanda for natten etter Profency check i simulatoren på Oxford Academy.
Radisson Blu, Sky city:
Europatur135.jpg


Lunch på Arlanda før avreise. Må selvfølgelig ha en rekesmørgås før jeg stikker fra Sverige

Europatur136.jpg


Europatur137.jpg
 
Last edited:
ARN-AMS
07 Mai 2011
KLM, Boeing 737-800
Load: Ca 80%

Europatur139.jpg


Europatur141.jpg


Matpakke fra KLM med ost og salami. Litt smør og agurk hadde ikke skadet!
Europatur142.jpg


Europatur143.jpg


Europatur144.jpg


Landet i Amsterdam på rute, men hadde lang vei å taxe (ca 10 min) Ingenting spesiellt å
rapportere fra denne flyningen. Normal god standard.

Freetown, et passende navn på KLM Asia :up:
Europatur145.jpg


Fikk akkurat tid nok til å kjøpe noen produkter fra duty free før fortsette til gate.
Vannflasker kunne de ikke legge inn i forseglet pose hvis du kjøpte 0,5 liters flasker...hva er det for noe?
Var tvunget til å kjøpe noen små flasker med rundt 0,33 liter. Det var greitt med en liter sprit i forseglet pose visstnok (!)

Har da aldri hørt om noen slike regler før.
 
Last edited:
AMS – KUL – CGK
07 Mai 2011
KLM, Boeing 777-300ER
Load: Ca 90%


Ombordstigning var nesten ferdig når kom til gaten. Tror de har begynt ganske tidlig.
Måtte gjennom ny sikkerhetskontroll, så de var godt de små vannflaskene var forseglet.
Sikkerhetsvaktene på Schiphol er alltid i godt humør, og tøyser og tuller med passasjerene
Europatur146.jpg


Europatur147.jpg



Frem mot den øvre klassen
Europatur148.jpg


Veldig god plass og ledig sete ved siden av meg. Ingen problem å reise 12 + 2 timer når det er slik.
Normal økonomiklasse blir ihvertfall ikke aktuelt å bestille, for der sitter du trangt!
Europatur150.jpg


Europatur149.jpg


Kylling igjen, men godt smakte det ihvertfall. Desserten var den beste, sitronfromasje

Europatur151.jpg


Europatur155.jpg


Jeg sov ca 6 timer på natten og ellers brukte jeg tiden til å utforske KLMs utmerkede AVOD system.
Frokost: Omelett, poteter, frukt og yoghurt. Helt standard greitt
Europatur157.jpg


Vi hadde ca 1,5t bakkestopp i Kuala Lumpur før fortsatte siste del av den lange reisen
Europatur160.jpg


Europatur161.jpg


Så bærer det over ekvator igjen
Europatur162.jpg


Back to Asian food, ingen valg her
Europatur163.jpg


Landet i Jakarta klokken 1740, som var ca 30 minutt etter rutetid.
Igjen er jeg veldig fornøyd med KLM, og ting fungerer veldig bra. Den ekstrautgiften for
Economy Comfort er verd hvert øre, men er usikker på hvorfor jeg fikk velge comfort uten å betale ekstrakostnaden.
 
Last edited:
Her noen ekstrabilder fra Indonesia (tilfeldig rekkefølge, de fleste fra jan/feb tror jeg)

Banjarmasin, Borneo
Europatur176.jpg


Denpasar, Bali
Europatur175.jpg


Jakarta
Europatur170.jpg


Diverse crewmat
Europatur166.jpg


Europatur167.jpg



Her har kabinsjefen laget spesialmat til meg. Brød med sjokoladepålegg..nam nam
Europatur169.jpg


Denpasar, Bali
Europatur165.jpg


Crewtransport på Jakarta
Europatur171.jpg


Når jeg var på linetraining
Europatur002.jpg


På vei fra Manado, North Sulawesi til Jakarta
Europatur168.jpg


Hjelp for å holde orden på radiofrekvenser og navstasjoner
Europatur005.jpg


Hotell, Quality Manado
Europatur008.jpg


Crewhotell i Lombok
Europatur009.jpg


Ser ihvertfall litt av vingen fra cockpit
Europatur001.jpg


Medan, Sumatra
Europatur010.jpg


Pekanbaru, Sumatra
Europatur043.jpg


Garuda teknisk, Jakarta
Europatur041.jpg


Min venn James flyr over meg på FL400 (fergeflygning)
Europatur034.jpg


Vulkaner
Europatur039.jpg


Masse øyer som dette her nede:
Europatur037.jpg
 
Last edited:
Vi henger oss på med ros for flotte bilder!

Et lite spørsmål. Du skrev at flyet sto 90 minutter på Kul før videre ferd mot Cgk.

Må man bli sittende ombord eller får man mulighet til og strekke på beina i terminalen?
 
Takk for skryt...he he :)

Jo du må gå ut av flyet, men håndbagasjen må ligge igjen i bagasjehyllene.
Fikk beskjed om å være tilbake på gaten innen 45 minutt, og i mellomtiden kunne de som ønsket shopping osv gjøre det.
 
Flott rapport! Men hva måtte du gjøre i simulatoren på Oxford? Er dette noe Lion forlanger at du betaler selv, eller var det company sponsored?
 
Flott rapport, et spørsmål om hvorfor du tok SQ til SIN og ikke fløy KL hele veien? "Kebanyakan lembar hijau???"
 
Siden jeg hadde noen timer til neste fly var det helt herlig å kunne gå ut på spotter terrassen
i den friske europeiske vårluften. Dette er noe jeg virkelig liker på Schiphol, så savnet etter
noe businesslounge var ikke eksisterende!

For de som er interessert så kan jeg melde om at spotterterrasen nå er blitt utvidet med en ny attraksjon. Igår ble en Fokker100 heist opp plattformen. Der skal det være mulig å ta en titt inn i cockpit o.l.
Mer her:
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuw...e9449011.ece/Fokker-100-landt-op-dak-Schiphol
 
Super rapport ja!

Hva slags fly er det du flyr i jobben din der nede, Fredrik?

BF:cool2
 
Flott rapport! Men hva måtte du gjøre i simulatoren på Oxford? Er dette noe Lion forlanger at du betaler selv, eller var det company sponsored?

Takk, jeg betalte ikke for denne PC :)

Flott rapport, et spørsmål om hvorfor du tok SQ til SIN og ikke fløy KL hele veien? "Kebanyakan lembar hijau???"

Det var nok prisen som var gjorde det slik + jeg hadde lyst å teste ut SQ

Super rapport ja! Hva slags fly er det du flyr i jobben din der nede, Fredrik?BF:cool2

Takk, Boeing 737-900ER :)
 
Last edited:
Back
Top