Iphone-kjøp

LN-SUV

ScanFlyer Blue
Iphone-kjøp

Et spørsmål til dere USA reisende, kan man som turist kjøpe Iphone på Apple Store i USA??? Skal dit nå straks pga jobben, noen kamerater som ønsker at jeg kjøper med. Mulig at dette har vært oppe i en annen tråd, men spør igjen jeg. På forhånd takk for info....

Re: Iphone kjøp..

Jada, det går fint. Bare pass på at du får en unlocked AT&T telefon.

Null stress. Gjorde det samme selv i fjor sommer og stappet bare inn mitt norske simkort så kom Æ,Ø og Å opp med engang. Vet ikke noe om AT&T, men sålenge du sier du vil ha en tlf uten binding så får du det.

Tror det er litt viktig at du får en AT&T og ikke en Verizon-telefon, da sistnevnte benytter annet nettverk. Og selvsagt unlocked.

Tror det er litt viktig at du får en AT&T og ikke en Verizon-telefon, da sistnevnte benytter annet nettverk. Og selvsagt unlocked.

Jeg tror du har helt rett. Såvidt jeg husker så er AT&T sitt 3G nettverk basert på UMTS/GSM som er det vi bruker i Europa og som er i bruk mange andre steder i verden, mens Verizon bruker en annen teknologi (CDMA).

Er ganske sikker på at iPhone 4S har støtte for alle mobilnett inkludert Verizon sitt nettverk, altså det er kun en versjon.
Men mulig jeg tar feil her .. så spør selgeren før du kjøper noe.

Last edited:

Fra apple.com:

The unlocked iPhone works only on supported GSM networks, such as AT&T in the U.S. When you travel internationally, you can also use a micro-SIM card from a local GSM carrier. The unlocked iPhone will not work with CDMA carriers such as Verizon Wireless or Sprint.

Er ganske sikker på at iPhone 4S har støtte for alle mobilnett inkludert Verizon sitt nettverk, altså det er kun en versjon.

Jeg har forstått det som at det IKKE er slik -- har en del venner som må benytte Verizon pga. dekningsissues, og en venninne switchet nylig fra en Blackberry som hadde både GSM og CDMA(?) og dermed kunne benyttes i Europa også, til iPhone, med det trade-off at hun ikke lenger kan benytte telefonen i Europa.

EDIT: Forøvrig benytter såvidt jeg vet Verizon ikke sim-kort, så der har du jo problem #1.

Nå har jeg bare en legmanns forståelse av disse teknologiene, men såvidt jeg har forstått det så bruker ikke Verizons iPhone SIM-kort noe som vil gjøre bruk av en slik telefon litt vanskelig i Norge/Europa. Det er mulig jeg har misforstått dette. CDMA og GSM er nokså forskjellige teknologier, så jeg ville antatt at telefonene er forskjellig.

Jeg ville ikke ha kjøpt Iphone eller Ipad i USA om du ikke har tenkt å bo der. De hundrelappene du sparer kan fort bli bortkastet om du får problemer. Mulig jeg har hatt uflaks, men er nå på min tredje Iphone fra jobben ila. av mindre enn halvannet år. Apple er ille nok på garanti/reklamasjon, men i Norge har vi tross alt 5 års reklamasjonsrett.

Iphone 4 finnes/fantes(?) i to versjoner; en for GSM/UMTS og en for CDMA. Ulåste eksemplarer av førstnevnte kan benyttes med SIM-kort fra alle GSM/UMTS-operatører. CDMA-utgaven har imidlertid ikke SIM (bruker- og nettverksinformasjonen ligger i stedet lagret i selve telefonen) og tilbys bare låst til Verizon. Den kan imidlertid, hvis jeg har forstått det riktig, benyttes på andre CDMA-nett (f.eks. Sprint) etter en "omprogrammering" av bruker- og nettverksinformasjonen.

Iphone 4S har støtte for begge nettverkstypene, og følgelig også plass for SIM. Så lenge man kjøper en ulåst iPhone 4S kan den derfor fint brukes i Norge.

CDMA-abonnenter kan også sette inn et SIM-kort og bruke telefonen på GSM/UMTS nettverk når de er ute og reiser. GSM/UMTS-abonnenter kan imidlertid IKKE roame på CDMA-nett. (Til min store ergrelse; på prærien i Nord-Dakota er for eksempel Verizon mer eller mindre enerådende.)

Back