Internasjonale flyreiser må få klimakostnad

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Internasjonale flyreiser må få klimakostnad

Pressemelding, publisert 24.09.2007
Nr.: 115-07

Stoltenberg varsler at internasjonale flyreiser må få klimakostnad

Stoltenberg ledet i dag klimatoppmøtets debatt om finansiering. I møtet understreket han de rike lands forpliktelse til å redusere verdens klimagassutslipp. Han varslet også behov for nye tiltak for å få større kutt i klimagassutslipp.

- Vi trenger større utslippsreduksjoner. Norge går inn for at internasjonal luftfart må med i en framtidig klimaavtale. Det betyr at luftfarten må bære kostnaden ved sine klimagassutslipp. Dette kan skje ved at luftfart inkluderes i et kvotehandelsregime. EU legger opp til å inkludere sin lufttransport i sitt kvotehandelsregime fra 2011. Norge støtter dette, sa Jens Stoltenberg til møtet.

Regjeringen har allerede lagt opp til at alle statlige tjenestereiser til utlandet skal være klimanøytrale, altså at det skal kjøpes kvoter tilsvarende utslippene fra disse reisene.

I sine innlegg gikk han gjennom den norske politikken for internasjonalt klimaarbeid:

1. Vi trenger et sterkt og forpliktende globalt mål som sørger for at den globale oppvarming ikke overskrider 2 graders temperaturøkning. Dette er grensen forskerne har satt før vi setter i gang prosesser i naturen som vil gi stor skade og som ikke kan stanses.

2. Vi må kutte med minst 50 prosent innen 2050 i forhold til 1990, og den globale reduksjon må starte raskt. Reduksjoner raskt har større effekt enn reduksjoner senere.

3. Flere land må påta seg forpliktelser. Landene som er med i dagens Kyotoavtale står for 30 prosent av utslippene. Når verden trenger et kutt på 50 prosent av utslippene er det tydelig at flere må med.

4. Avtalen må bygge på at de rike landene, de som har hovedansvaret for klimaproblemet, må ta storparten av regningen. Vi må betale for tiltak hjemme, men også for tiltak i fattige land. Til dette må vi ta i bruk de internasjonale mekanismene, som klimakvoter.

- Jeg vil flagge det norske standpunktet om at vi må få til en ny avtale innenfor rammen av FN, sa Stoltenberg før møtet.

Møtet samlet over seksti stats- og regjeringssjefer fra alle verdens land og ble ledet av FNs generalsekretær Ban-ki-Moon. Et annet sentralt tema var oppfølgingen til Kyoto-avtalen.

I tillegg til å lede sesjonen om finansiering, la også Stoltenberg fram Norges kunnskap og erfaringer med rensing og lagring av CO2.

- Mongstad-prosjektet med rensing og lagring av CO2 fra et varmekraftverk vekker stor interesse. Det er en teknologi hvor Norge leder an i utviklingen, sa Stoltenberg.

Re: Internasjonale flyreiser må få klimakostnad

Originally posted by M609

Pussig at man angriper flyindustrien (igjen). Hvorfor ikke ta mer tak i tungindustri og kraftproduksjon i stedet, der det monner? J**** hykler.... :)

Bygg atomkraftverk (flertall) og selg ren kraft til verden! :old

..som ett sidespor, så så er det like gøy hver gang noen nevner atomkraft som middel i klimakampen. Han albino'n fra Naturvernforbundet får helt noia hver gang. Ubehaglige sannheter er akkurat det, ubehaglige

Luftfarten må også bidra. Selv om det er det mange her på forumet er opptatt av luftfart så er er det litt naivt å tro at det bare er luftfarten man ser på. Kraftproduksjon og tungindustri belastes allerede i dag med kvoter og avgifter - det gjør luftfarten i veeldig liten grad. Det må være helt uproblematisk å flagge at man støtter innlemmelsen av luftfarten i EUs kvotesystem - det ligger jo allerede på bordet som et forslag i EU systemet. At luftfarten også skal betale sin andel av miljøbelastningen ser jeg på som helt naturlig. Det er vel ingen, såvidt jeg har sett, som hevder at luftfarten skal bære en større andel enn andre næringer (eller har jeg oversett noe?).

Nå presterte jeg å slette innlegget når jeg skulle rette på det, men det er ikke det at Luftfarten ikke skal ta sin del.

Det gjør den faktisk.

Hver gang nye fly kommer, er det med mer "grønne" motorer. Beskattning på Luftfarten vil bare føre til at selskapene må vente lenger med å bytte maskiner....

Dette har med å ta det som gir størst effekt først. Ikke ta det som virker mest politisk korrekt.

Det er vel ingen, såvidt jeg har sett, som hevder at luftfarten skal bære en større andel enn andre næringer (eller har jeg oversett noe?).

Når man ser på mengder, så sier man det. Man nevner flyindustrien i samme åndedrag som industrier som slipper ut flere ganger mer i volum. Man likestiller problemene, og det blir feil.

Nå presterte jeg å slette innlegget når jeg skulle rette på det, men det er ikke det at Luftfarten ikke skal ta sin del.

Det gjør den faktisk.

Hver gang nye fly kommer, er det med mer "grønne" motorer. Beskattning på Luftfarten vil bare føre til at selskapene må vente lenger med å bytte maskiner....

Dette har med å ta det som gir størst effekt først. Ikke ta det som virker mest politisk korrekt.

Man har da vitterlig tatt det som har størst effekt først - i Europa startet man med bl.a. kraft, tungindustri, mm. Luftfarten tar man tak i nå i andre fase av EUs kvotehandelssystem.

Det er jo heller ikke riktig at en "beskatning" av luftfarten nødvendigvis fører til at utskiftninger til grønne motorer går saktere. Om man allokeres kvoter for utslipp som man ikke benytter, f.eks. fordi man har investert i mer energieffektive fly, så sitter man med overskuddskvoter som man kan selge tilbake i markedet, alternativt at man ikke trenger å kjøpe så mye kvoter (som igjen gir mindre økonomisk belastning for et grønt flyselskap i forhold til et mindre grønt selskap).

De betaler jo allerede en heidudranes pris for Fuel da... Og det er greit at flytrafikken lager forurensning, og må betale litt for det. Men ta heller å gjør noe med de 600 kull kraftverkene Kina planlegger da...

Originally posted by ThomAAs

De betaler jo allerede en heidudranes pris for Fuel da... Og det er greit at flytrafikken lager forurensning, og må betale litt for det. Men ta heller å gjør noe med de 600 kull kraftverkene Kina planlegger da...

Eller alle gassturbinene som er i drift i norsk offshore, som ikke snakkes høyt om? Er snodig vi skal ha krangel om ett eneste gass-kraftverk på land, mens det vi allerede har offshore på plattformer og andre steder kverner jo ut CO2, så det teller?

-A

Kårstø slipper ut mer CO2 enn all bil og flytrafikk i Norge tilsammen.. det er forholdene :). Men alle monner drar sefølgelig, bare dra i de største først kanskje? ellers blir jeg mer og mer for atomkraft til strømproduksjon inntil vi finner andre måter å produsere mye strøm på.

Jeg har forsøkt å lete litt rundt etter hvilke CO2/miljø-avgifter man betaler på fuel for fly, men finner ikke noe (annet enn noen referanser til refusjonsordninger, som virket å indikere at internasjonal trafikk fikk refundert miljøavgiftene - men her leste jeg veldig kjapt over det). Jeg har også spurt her inne et par ganger, men har egentlig aldri fått svar. Så siden du sier at man betaler en heidundranes pris på fuel så vet du kanskje hva påslaget er?:smile2

Det er jo helt klart at man skal gripe fatt i de elementene som er store syndere, men det betyr altså ikke at luftfarten skal slippe unna.

Det er mye å ta tak i. Men flyreiser er visstnok "ok" å kaste se over... :(

Hva Stoltenberg mener, og hva som kan bli gjort i internasjonal sammenheng blir interessant. Men er vel noe klimautslipp med tanke på båter og oljevirksomheten. Men det er man rimelig blind på. Vel, jeg har ikke stemt Stoltenberg...:D

Det er mye å ta tak i. Men flyreiser er visstnok "ok" å kaste se over... :(

Vel, flyreiser er nå en av tingene man skal ta fatt i. Som nevnt så har man kastet seg over en rekke andre næringer allerede (som tilsammen står for ca 50% av EUs CO2-utslipp, og ca 11-12000 installasjoner), og har vært underlagt kvotehandelssystemet i EU siden 2005 (fase 1 av EU ETS). Det blir litt navlebeskuende å "glemme" dette bare fordi man er veldig interessert i og opptatt av luftfart...:wink

Originally posted by JohnnyEagle

Kårstø slipper ut mer CO2 enn all bil og flytrafikk i Norge tilsammen.. det er forholdene :). Men alle monner drar sefølgelig, bare dra i de største først kanskje? ellers blir jeg mer og mer for atomkraft til strømproduksjon inntil vi finner andre måter å produsere mye strøm på.

Men det som summer og går av turbiner offshore for å produsere strøm ti ldriftne og en del ilandsføring er faktisk en god del emr enn en Kårstø til sammen. Det har jo ikke vært nevnt med et ord i hele CO2-debatten.

-A

Fyte rakkeren - som Donald sa.

Når verden vokser, så vokser vareflyten over hele verden. Cargo kommer vi ikke unna - om varene kommer med fly, båt, lastebiler så blir ikke drivstoffet borte for å frakte dette.

Alltid er bare å snakke om fly - og ikke annet transport av vareflyten. Det å redusere CO2 så lenge oljeindustrien setter alle makter til - og at forskning / utviklere ikke for sjangsen til å benytte annet brennstoff - så hjelper det ikke ålegge på avgifter på en nødvendig vareflyt.

Bare i dag så betaler du i bensinavgift og moms til staten ca Kr.6.50 pr liter bensin og ca 5.- pr liter dielsel til bilparken pr d.d.

I dag er prisen på flyfuel ( den offentlige -ikke rabatert -årsvtale) ca 4.500 kr pr tonn ( det var det jeg fant på en side i en avis) - og ut i fra dette er det sikker et par tusen i avgifter/moms til staten på dedtte også.

Det blir ikke mindre vareflyt om du legger på kr. 2.000 pr tonn flyfuel -bare dyrere frakt og dyrere priser på varen og like mye CO2 !!

Blir drittlei når de også skal belaste oss som er avhengi av bil i jobb - + 50% bompengering når folk må møte på jobben :wow:

Si din mening - blir drittlei når de ikke løser problemene, men lager falsk regning til statskassen - men isen i polområdene fortsetter å tine.

Jan

Originally posted by ATC-flyradar

Si din mening - blir drittlei når de ikke løser problemene, men lager falsk regning til statskassen - men isen i polområdene fortsetter å tine.

Jan

...og løsningen er da...? Ikke gjøre noe som påvirker priser/inntekt, som igjen påvirker meg og deg...? Hva gjenstår da som virkemidler? Det lurer nå jeg på....

Hvordan kan du forresten tro at avgiften til staten er den samme for fuel som for drivstoff for biler (%-vis)?

Nei, alt skal være som det var, som en ironisk Øystein Sunde synger i en av sangene sine.

Det er alltid så sterke reaksjoner når det diskuteres tiltak som bl.a. kan redusere C02-utslipp og spare miljøet på andre måter. Det dummeste vi kan gjøre, er å leke struts. Vi bør ta inn over oss at noe bør gjøres, kanskje også drastiske tiltak. Kommer forslagene om atomkraft fordi man håper å slippe unna å gjøre noe selv?

Hvorfor akkurat flygingen, spør noen. Jo fordi den er en del (om enn ikke hovedtyngden) av problemet. Innenfor båttransportbransjen sier man sikkert "hvorfor akkurat skipstrafikken?"

Sutring om bensinpris er helt på jordet. Sammenlignet med bensinprisen på 70-tallet er bensinprisen (omregnet) lavere enn i dag.

Jeg er opptatt av fly, og jeg håper selvsagt at dette ikke skal ramme luftfarten for tungt. Men trolig bør alle bidra, og vi har ingen grunn til å klage her på berget.

Originally posted by Fly high

Nei, alt skal være som det var, som en ironisk Øystein Sunde synger i en av sangene sine.

Det er alltid så sterke reaksjoner når det diskuteres tiltak som bl.a. kan redusere C02-utslipp og spare miljøet på andre måter. Det dummeste vi kan gjøre, er å leke struts. Vi bør ta inn over oss at noe bør gjøres, kanskje også drastiske tiltak. Kommer forslagene om atomkraft fordi man håper å slippe unna å gjøre noe selv?

Hvorfor akkurat flygingen, spør noen. Jo fordi den er en del (om enn ikke hovedtyngden) av problemet. Innenfor båttransportbransjen sier man sikkert "hvorfor akkurat skipstrafikken?"

Sutring om bensinpris er helt på jordet. Sammenlignet med bensinprisen på 70-tallet er bensinprisen (omregnet) lavere enn i dag.

Jeg er opptatt av fly, og jeg håper selvsagt at dette ikke skal ramme luftfarten for tungt. Men trolig bør alle bidra, og vi har ingen grunn til å klage her på berget.

Amen!

Hvis alle mener at alle andre skal gjøre noe, blir lite eller ingenting gjort. Som enkeltperson er kanskje det aller viktigste at man ikke bedriver overforbruk, verken av bensin, jetfuel, indefilet, klær eller hva det måtte være.

Tvert i mot, Co2-avgifter vil føre til raskere utskifting av motorene, fordi det vil lønne seg for flyselskapene som sparer fuel.

Jeg kommer forresten til å ha et innlegg i Dagens Næringsliv i løpet av de nærmeste dagene om klimapolitikk, der de fleste politikerne skal få kjørt seg ganske kraftig :cool:

Originally posted by Isbamse
Jeg kommer forresten til å ha et innlegg i Dagens Næringsliv i løpet av de nærmeste dagene om klimapolitikk, der de fleste politikerne skal få kjørt seg ganske kraftig :cool:

Det skal bli interessant! Politikere trenger å få kjørt seg av og til ... :D

Kommentar om dette på Din Side i går:

- Flybillettene må bli dyrere.

"Vi har blitt så godt vant med billige flybilletter, at vi nærmest tror det er en menneskerett å fly på ferie til London, til Praha, til Costa del Sol og til Kreta.
Det er på tide å få beina på jorda."

skriver forfatteren bl.a

Originally posted by LN-RKF

Kommentar om dette på Din Side i går:

- Flybillettene må bli dyrere.

"Vi har blitt så godt vant med billige flybilletter, at vi nærmest tror det er en menneskerett å fly på ferie til London, til Praha, til Costa del Sol og til Kreta.
Det er på tide å få beina på jorda."

skriver forfatteren bl.a

Det er jo et spørsmål da. Om man tar modellen bak de billigste billettene, uansett hva selskapet heter, så er det jo interessant og se hvordan det genererer uheldig belastning, både på luftfarts-infrastruktur og på miljø.

Spesielt med tanke på miljø er det jo en spennende tanke å se om noen tar tak i det som er ofte en nødvendig skille og en trist mangel i tenking hos selskaper: forskjellen på "vi har LOV å åpne en rute fra A til B og selge billetter for omtrent ingenting", til tanken "hva må gjøres for at noe skal være regningssvarende i en større sammenheng?".

-A

Back