Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

LN-FHU

Superflyer
Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS, i tillegg kan de ta med seg familiene sine gratis på reiser.
Dette på Dagsrevyen idag 13/2-11.

Jeg må innrømme at dette skader omdømmet til Luftfartstilsynet, og i tillegg vil komme til å bli en sak for Samferdselsdepartementet. Dette er folk som i tillegg har et profesjonelt forhold til SAS.

Fikk ikke med meg alt , men det var en avtale som ikke ville kommenteres........

Re: Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Ja, det virker merkelig hvis det er slik at de samme som skal inspisere SAS også flyr gratis med det samme selskapet på fritiden. Samtidig virker det merkelig at tidligere SAS-ansatte som begynner i ny jobb drar med seg slike særordninger. Men det viser vel også hvor priviligerte noen i denne bransjen historisk sett har vært.

Saken her:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7505765

Det handler om å sikre sine egen interesser. sas har hatt sine "pensjonister" i tilsynet i alle år bla.a. for å blokkere for konkurranse før i tiden. Ett eksempel er forgjengeren til Transwede, Bergen Aviation som skulle fly OSL-BGO med Caravelle på 80 tallet. Dette ble selvfølgelig effektivt blokkert av nevnte myndigheter.

Det handler om å sikre sine egen interesser. sas har hatt sine "pensjonister" i tilsynet i alle år bla.a. for å blokkere for konkurranse før i tiden. Ett eksempel er forgjengeren til Transwede, Bergen Aviation som skulle fly OSL-BGO med Caravelle på 80 tallet. Dette ble selvfølgelig effektivt blokkert av nevnte myndigheter.

Det er vel en pensjonistavtale fra SAS (som alle pensjonister har)

At tidligere SAS-ansatte jobber i LT må de ha lov til, på linje med andre. Hva som har skjedd historisk sett tror jeg vi kan legge bak oss nå. Etter at LT flyttet nordover er det vel lite igjen av gmmelt "gruff"? Flybransjen i Norge er så liten at man ikke kan unngå at selkaper og LT har ansatte som har jobbet på andre siden av bekken.

Når det gjelder "gratis"-reisene så er det vel som Starhip sier, er det som LT-asnatte eller som tidlgere SK-ansatte, jeg tipper det siste. (Så vidt jeg vet har ikke de jeg kjenner i LT fribillett hos SAS)

Så da bunner det vel ut i: Burde de sagt fra seg rettighetene, eller burde LT sette som et krav at de ikke har slike rettigheter i ansettelsesforholdet.?

Nå har det vel vært en regel (skreven eller uskreven?) om at LT-inspektører ikke skal ha ansvaret for tilsyn av et selskap de selv har vært ansatt i, så det spørs om ikke NRK gaper litt høyt her. Men det burde jo Heine vite som har vært i både SAS og WF.
Jeg har i hvert fall i løpet av over 30 år i bransjen aldri vært ute for inspektører som har vært tidligere ansatte i "mitt" selskap.

Jeg vil anta at de det er snakk om er tidligere overtallige i SAS som har fått med seg reiserettighetene som en del av sluttpakken. Hvor gunstige disse reiserettighetene er lenger er jo en annen sak...

Så innslaget - det er SAS-pensjonister (ca 7 inspektører) som det er snakk om.

Hvis det er ID-rettigheter de har fått med seg som tidligere ansatte i SAS, så er det direkte løgn av NRK å kalle det "gratis"-reiser. Det er langt fra gratis!

Men saken til NRK reiser et interessant spørsmål i disse "antikorrupsjonstider". Er det greit å motta slike økonomiske fordeler fra tidligere arbeidsgiver når man jobber i et tilsyn i samme bransje? (Det er jo meget strenge regler på alle andre områder ifht. gaver/fordeler m.v. i staten)

Så innslaget - det er SAS-pensjonister (ca 7 inspektører) som det er snakk om.

Rettet: "Mellom seks og syv av inspektørene i Luftfartstilsynet har fått med seg en pensjonsordning fra sin tidligere arbeidsgiver SAS som sikrer dem rett til gratis billetter for seg og familien helt til de dør."

...skriver NRK, ja. Det var ikke veldig mange.

Last edited:

Dette er etter min mening en uakseptabel praksis som burde opphøre umiddelbart.

Om pensjonister skal fratas ID-billettrettighetene om man jobber for tilsynet noen år etter pensjon, kan tilsynet si hadet til denne muligheten til å få kvalifiserte folk til å jobbe for seg.

Om pensjonister skal fratas ID-billettrettighetene om man jobber for tilsynet noen år etter pensjon, kan tilsynet si hadet til denne muligheten til å få kvalifiserte folk til å jobbe for seg.

Jeg ser helt klart den vinkelen, at det er fra flyselskapene man får dyktige folk til LT. Men, sett i lys av at andre offentlige har det i sine regler at man knapt har lov å ta i mot en kulepenn uten at det skaper prolemer, så er det definitivt to sider til denne saken.

Jeg har ikke noe bedre svar selv, og jeg ser begge sider her, men har noen en bedre lsning enn bare "sånn er det!" eller "avskaff ordningen nå!"?

-A

Dette er vel bare en sak mellom Luftfartstilsynet og de ansatte det gjelder. SAS kan lite gjøre.

Ja Janteloven lever i bedste velgående. At pensionerede medarbejdere skulle fratages ID rettigheder, som de på lige fod med alle andre har optjent igennem et langt arbejdsliv fordi de tager et andet job kan jeg virkeligt ikke se nogen grund til.

ID billetterne er trods alt langt fra så attraktive som de har været tidligere og der er trods alt ikke tale om gratis billetter.

Det er en helt naturlig del af at have arbejdet et langt arbejdsliv i luftfarten. Jeg har svært ved at de hvordan det skulle indvirke på deres nuværende job.

Hvis det er ID-rettigheter de har fått med seg som tidligere ansatte i SAS, så er det direkte løgn av NRK å kalle det "gratis"-reiser. Det er langt fra gratis!

Hvis dette er en fordel som ikke er av stor betydning, så er det vel heller ikke problem å frasi seg denne goden.

Hvis det er en fordel som er av så stor betydning at de ansatte ikke vil gi den fra seg, så bør kanskje Tilsynet kreve avtalen fjernet. Noe annet vil kunne oppfattes som objektivitetsproblem.

Litt off topic, men allikevel: Den gang jeg jobbet i banken, kom en fornøyd kunde med en konfekteske som takk for god service. Den fikk jeg ikke ta imot.
Man skulle være 100% fri for alt som kunne oppfattes som smøring. Men det var altså i bank

IMM

Ja Janteloven lever i bedste velgående. At pensionerede medarbejdere skulle fratages ID rettigheder, som de på lige fod med alle andre har optjent igennem et langt arbejdsliv fordi de tager et andet job kan jeg virkeligt ikke se nogen grund til.

ID billetterne er trods alt langt fra så attraktive som de har været tidligere og der er trods alt ikke tale om gratis billetter.

Det er en helt naturlig del af at have arbejdet et langt arbejdsliv i luftfarten. Jeg har svært ved at de hvordan det skulle indvirke på deres nuværende job.

Tull. Dette har definitivt ikke noe med janteloven å gjøre, og slike innspill er bare en avsporing i forhold til essensen i saken. Det finnes regler for hvordan offentlige tjenestemenn skal/må forholde seg til de institusjoner man overser, og det er det man snakker om her.

Om det er et problem at inspektører har ID-rettigheter (om det er det man snakker om her) har ikke jeg tatt stilling til, men at man ikke ser potensielle problemer med dette sier litt. Skulle f.eks. tidligere ansatte i Telenor som går til Post- og teletilsynet fortsatt ha rabatterte teletjenester fra Telenor når de nå er ansatte for å ha tilsynet med sektoren? Skulle ex-ansatte i DnB Nor som går til FInanstilsynet ha tilgang på billigere lån fra DnB Nor? osv.

Det kan godt være at Nick F treffer spikeren på hodet, men spørsmålet er vel også om man kanskje burde bruke andre virkemidler for å tiltrekke seg ex-flyselskapsansatte til tilsynet.

Last edited:

Den gjelder i Danmark. I Norge gjelder bl.a. Lov om offentlige anskaffelser og Forvaltningsloven. Disse er vedtatt av nasjonalforsamlingen i kongeriket og ikke en misfornøyd dansk forfatter. ;)

Er du offentlig tjenestemann gjelder litt andre regler enn om du er "vanlig" pensjonist. Det er dét dette handler om, ikke om man kan reise gratis på tur med familien. Jeg forventer at Danmark har tilsvarende strenge regler - og de er på sin plass for å sikre nøytralitet og fjerne mistanke om korrupsjon.

Snudd på hodet: Jeg ville ikke likt å ha en slik ordning hadde jeg vært i en tilsvarende situasjon. En slik ordning ville kunne ført til at mine faglige og forhåpentligvis korrekte vurderinger kunne bli trukket i tvil og jeg ville ikke bli tatt så seriøst som jeg hadde ønsket.

Er det noen som i det hele tatt vet om disse eks-SAS ansatte jobber opp mot sin gamle arbeidsgiver? Det er jo vanlig ellers at du blir erklært inhabil i slike tilfeller!!!

Back