Innreisetillatelse (ETA) til England fra 2/4-25

Re: Innreisetillaatelse til England fra 2/4-25

Iflg. Aftenposten må nordmenn søke om innreisetillatelse til England fra 2. april 2025.
Dette gjelder også hvis man har tenkt å forlate transit-området ved mellomlandinger.

https://www.aftenposten.no/norge/i/63gk7r/planlegger-du-london-tur-i-paasken-da-maa-du-soeke-om-lov

Dette har vaert kjent lenge. Det blir et lignende system som ESTA i USA. Briter maa snart gjoere det samme om de skal til Schengen-omraadet, men dato for implementering har ikke blitt bestemt ennaa.

https://www.gov.uk/guidance/eu-entryexit-system

Dette har vaert kjent lenge. Det blir et lignende system som ESTA i USA. Briter maa snart gjoere det samme om de skal til Schengen-omraadet, men dato for implementering har ikke blitt bestemt ennaa.

https://www.gov.uk/guidance/eu-entryexit-system

Og det samme må 'vi' amerikanere når vi skal til Schengen eller UK. Litt usikker på hvordan det blir for oss med to pass, men mistenker at vi slipper å gjøre noe.

Så vidt jeg forstår, trenger du ikke ETA dersom du ikke passerer grensen til UK - med andre ord trenger du ikke ETA når du bytter terminal på LHR så lenge du ikke passerer passkontrollen. Fra nettsiden til Heathrow: As of 16 January 2025, the UK government has agreed a temporary exemption for passengers who transit airside (and therefore do not pass UK border control) from needing an ETA.

Så vidt jeg forstår, trenger du ikke ETA dersom du ikke passerer grensen til UK - med andre ord trenger du ikke ETA når du bytter terminal på LHR så lenge du ikke passerer passkontrollen. Fra nettsiden til Heathrow: As of 16 January 2025, the UK government has agreed a temporary exemption for passengers who transit airside (and therefore do not pass UK border control) from needing an ETA.

Det er korrekt, men det var visst foerst planlagt at man maatte ha ETA, men det innfoeres ikke naa om man ikke passerer passkontroll.

https://homeofficemedia.blog.gov.uk/electronic-travel-authorisation-eta-factsheet-march-2025/

Det mildt sagt ironiske med dette fjaset er at britene skal ha betalt i …..trommevirvel… EURO!

Jepp. Helt sant. I går kostet det 12, 59 EUR. Eneste betalingsmulighet.

På London Stansted må du gå via UK Border for å fly ut av England igjen. Ingen transit og ny sikerhetskontroll. På vei fra Ryanflyet fra Oslo, sto det ett sted riktignok transit, men der var det ingen adgang, og da jeg spurte de om dette forholdet, sa de at de ikke hadde hatt transit siden forrige århundre. Jeg skulle videre til Tyskland. Hadde sjekket inn på fly nr. to allerede før jeg dro fra Norge. Kun håndbagasje.

På vei fra Ryanflyet fra Oslo, sto det ett sted riktignok transit, men der var det ingen adgang, og da jeg spurte de om dette forholdet, sa de at de ikke hadde hatt transit siden forrige århundre./QUOTE]
Men selger Ryanair gjennomgående billett. Om du har to billetter er du teknisk ikke in transit. Og det er iflg. ting som skrives om saken så er det kun LHR og MAN som har transit uten passkontroll.

På London Stansted må du gå via UK Border for å fly ut av England igjen. Ingen transit og ny sikerhetskontroll. På vei fra Ryanflyet fra Oslo, sto det ett sted riktignok transit, men der var det ingen adgang, og da jeg spurte de om dette forholdet, sa de at de ikke hadde hatt transit siden forrige århundre. Jeg skulle videre til Tyskland. Hadde sjekket inn på fly nr. to allerede før jeg dro fra Norge. Kun håndbagasje.

Det gjelder selvsagt kun flyplasser hvor det er fysisk mulig med transfer uten å passere grensekontrollen. Som Discus skriver er det kun i LHR og MAN dette er mulig. Det var egentlig overraskende få, ville trodd det gjaldt flere av de større flyplassene.

I USA har jo aldri dette vært mulig f.eks., selv om samme fly fortsetter til endelig bestemmelsessted må man ut og gjennom passkontroll. Dette er jo tilfelle for rutene fra Paris til Tahiti som stopper i LAX.

Minnes at Gatwick hadde "airside transit", men "manns minne" er visstnok ikke alltid til å stole på... ?

Minnes at Gatwick hadde "airside transit", men "manns minne" er visstnok ikke alltid til å stole på... ?

Manns minne kan ofte vaere litt foreldet ;) Jeg tror jeg kun har byttet fly med gjennomgaaende billett paa Gatwick én gang og det er meget lenge siden, foer ESTA og Schengen. Vi reiste fra FBU til MIA via Gatwick og St. Louis (med Braathens og TWA, som jo i seg selv viser at det er lenge siden). Vi maa jo uansett ha vist frem passene baade i Oslo, London og i USA, men jeg er usikker paa om vi passerte UKs grense eller bare viste pass for videre reise.

Last edited:
Det gjelder selvsagt kun flyplasser hvor det er fysisk mulig med transfer uten å passere grensekontrollen. Som Discus skriver er det kun i LHR og MAN dette er mulig. Det var egentlig overraskende få, ville trodd det gjaldt flere av de større flyplassene.

I USA har jo aldri dette vært mulig f.eks., selv om samme fly fortsetter til endelig bestemmelsessted må man ut og gjennom passkontroll. Dette er jo tilfelle for rutene fra Paris til Tahiti som stopper i LAX.

Det samme for rutene fra Paris til Tahiti som stopper i Seattle ;)

Søkte ETA i går ettermiddag, og på ca 5 min var den betalt, mottatt og godkjent!

Så nå er alt ok frem til 2 April 2027. :)

Kim

Back