Innfellbare trapper på 737-100/200

Stone

ScanFlyer Gold
Medlem
Re: Da kom Onkel Brun med to BRA modeller

Boeing tilbød også en "integrert" trapp på bakre dør på 737. Ikke mange som tok den opsjonen så vidt jeg vet, men Lufhansa hadde det på sine 737-100, og det var operatører som tok den på 737-200 også.

Var visstnok en Pain in the A$$ på grunn av mye leamikk. På døren bak var den ikke under gulvet, men på innsiden av selve døra som var hengslet i underkant. Dette bildet av en Lufthansa 737-100 viser den i utfelt posisjon.

Mvh,
 
Re: Da kom Onkel Brun med to BRA modeller

Boeing tilbød også en "integrert" trapp på bakre dør på 737. Ikke mange som tok den opsjonen så vidt jeg vet, men Lufhansa hadde det på sine 737-100, og det var operatører som tok den på 737-200 også.

Var visstnok en Pain in the A$$ på grunn av mye leamikk. På døren bak var den ikke under gulvet, men på innsiden av selve døra som var hengslet i underkant. Dette bildet av en Lufthansa 737-100 viser den i utfelt posisjon.

Mvh,
Busy Bee's -2R4C LN-NPB hadde også denne, den hadde ikke trappa foran. Jeg har en anelse om at Mey-Air's to -200 også hadde den bakre, men er langt fra sikker på det..

Forøvrig er det sant at den bakre trappa hadde mye leamikk, men jeg har jobbet med begge to og er i grunnen ikke enig i at den hadde mer snag enn den fremre. Den fremre hadde også sin rikelige porsjon med snag, men ofte var det elektriske problemer det dreide seg om der....

Forøvrig var det nok en større operasjon å folde inn den bakre manuelt hvis hundreogett var ute enn å "sveive" inn den fremre.. :cry:

Og NPB's trapp sees her: http://www.airliners.net/photo/Busy...55395/L/&sid=5ade177a5222947576d67abe83010c0c
 
Last edited:
Re: Da kom Onkel Brun med to BRA modeller

Min søster var flyvertinne i BU den gang og jeg husker hun fortalte at de hadde ofte problemer med trappen, ut og inn. Det var vel en trapp og rekkverk som ble delt i to før alt forsvant ut og inn i kroppen, med eletrisk wiredrift, og ikke hydrolikkdrift ?
 
Re: Da kom Onkel Brun med to BRA modeller

Min søster var flyvertinne i BU den gang og jeg husker hun fortalte at de hadde ofte problemer med trappen, ut og inn. Det var vel en trapp og rekkverk som ble delt i to før alt forsvant ut og inn i kroppen, med eletrisk wiredrift, og ikke hydrolikkdrift ?
Trappa var/er elektrisk drevet, ja. Den består av en "kasse" (carriage) som kommer ut av trappedøra samtidig som selve trappa kommer ut av kassen. Alt er drevet av en elektrisk motor via et tannhjulsdrev på hver side. Selve trappa er også hengslet nederst slik at den nederste delen folder seg ut samtidig. Bevegelsen (og vinkelen) blir styrt av rollere i spor inne sidevangene på kassen mot stag i trappevangene. Dette reiser også rekkverket. Til slutt må man manuelt ta ut rekkverkets "forlengelse" og feste dette i spesielle braketter innenfor utgangsdøra.
Egentlig starter operasjonen når hoveddøra åpnes, da beveges en arm i dørkarmen som via en teleflexkabel drar bort en låsepinne for trappedøra. Denne teleflexen er besatt til å fryse til... Så kjøres trappedøra åpen, den igjen opererer en bryter som gir krets til trappas motor og spetakkelet glir ut.
Når trappa skal inn igjen reverseres alt dette.

Forøvrig ser jeg ikke bort fra at jeg kjenner din søster, jeg var selv i BU på åtti- og nittitallet...

Men nå er vi vel ganske langt OT fra Onkel Bruns leveranse til LN-MOW..:lol:
 
Last edited:
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200 (splittet fra MOW kjøper flymodeller)

Er det stor forskjell på trappeløsningen her kontra det f.eks Ryanair har på sine -800?
 
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200 (splittet fra MOW kjøper flymodeller)

Er det stor forskjell på trappeløsningen her kontra det f.eks Ryanair har på sine -800?
Trappa er i utgangspunktet lik på de aller fleste 737-modeller, men det er mindre forskjeller vedrørende operasjon og elektrisk/elektronisk styring.
 
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200 (splittet fra MOW kjøper flymodeller)

Har DY slike trapper på sine maskiner? (kan ikke huske å ha sett det)
 
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200 (splittet fra MOW kjøper flymodeller)

Nei, dette er svært sjelden å se på NG.
 
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200 (splittet fra MOW kjøper flymodeller)

Har DY slike trapper på sine maskiner? (kan ikke huske å ha sett det)
Classic'ene samt de fleste NG som kom "brukt" fra andre operatører har hatt dem. Men de ble tatt ut for noen år siden for å spare vekt og vedlikehold. Omrisset av døren er tydelig hvis du ser etter under inngangsdøren.
Trappene har blitt/blir satt inn igjen før retur av flyene til eier når leasingperioden går ut, rimeligvis.
 
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200

Disse trappene finnes også på Blue1 sine 717-maskiner som fortsatt brukes hyppig. I blant på OSL foregår boarding på fjernparkering, og da kan man få oppleve dette fortsatt :)
 
Innfellbare trapper på 737-100/200

De var vel på DC-9 også. Synes jeg husker Braathens' 737-er på venstre side på FBU (sett fra det store vinduet i avgangshallen) med egen trapp foran og trappebil bak, mens SAS' DC-9-ere på høyre side hadde egne integrerte trapper både foran og bak (under). Hadde MD-ene også integrerte trapper?
 
Last edited:
Re: Da kom Onkel Brun med to BRA modeller

Boeing tilbød også en "integrert" trapp på bakre dør på 737. Ikke mange som tok den opsjonen så vidt jeg vet, men Lufhansa hadde det på sine 737-100, og det var operatører som tok den på 737-200 også.

På døren bak var den ikke under gulvet, men på innsiden av selve døra som var hengslet i underkant. Dette bildet av en Lufthansa 737-100 viser den i utfelt posisjon.

Mvh,
Jeg husker godt jeg la merke til dette fra den gamle takterrassen på FBU da LH åpnet sin rute med B737-100 daglig til FBU i 1969.
Mener at både BU sine 737-200 hadde innfelt trapp ved inngangsdøren foran, og at SAS sine DC-9 også hadde det.
 
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200

Alle DC-9 og MD-80 var 'selvforsynt' med trapper. Også MD-90 ble produsert med trapper, men SAS valgte å ta dem ut for å spare vekt. Imidlertid ga dette uønskede bieffekter, så man endte etterhvert med 200k bly der trappa skulle være.
 
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200

Noen som vet hva som har skjedd med LN-SUA? (nummer 2)

Fløy denne 2 Juni 1990 BGO - LCA
 
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200

Noen som vet hva som har skjedd med LN-SUA? (nummer 2)

Fløy denne 2 Juni 1990 BGO - LCA
Såvidt jeg vet flyr den hos LAM Mozambique som C9-BAJ. Forøvrig sammen med ex-SUQ (eller N890FS om du vil) som har reg C9-BAO.
 
Re: Da kom Onkel Brun med to BRA modeller

Busy Bee's -2R4C LN-NPB hadde også denne, den hadde ikke trappa foran. Jeg har en anelse om at Mey-Air's to -200 også hadde den bakre, men er langt fra sikker på det..

Det er helt korrekt at Mey-Airs to B737-2H5 LN-MTC og -MTD (siden konvertert til -201 og levert til Piedmont i USA) hadde integrert trapp i venstre bakdør.

Integrert trapp i venstre bakdør var for øvrig en ganske vanlig opsjon på 737-200C (som LN-NPB), noe som ga gode muligheter for kombioperasjoner (pax og frakt) til lufthavner med begrenset infrastruktur. Mye benyttet i Alaska og nord i Canada, også i dag.

Beste hilsen Espen
 
Re: Innfellbare trapper på 737-100/200

Hadde ikke Busy Bee LN-NPB også en retractable stair på bakre pax-dør?
 
Back
Top