Ikke fotografere ombord ???

sk931

ScanFlyer Rusty
http://www.thedenverchannel.com/news/27636584/detail.html

Dette kan nok kune ske i USA...et par pax tog billeder ombord og en rapporterede til cabin crew..fly retur og ca. 2 1/2 times delay...
Hvor fjollet er det lige...:lol::lol:
Igen et flyselskab som ikke bruger indersiden af hovedet, men hovedkuls
returnerer flyet til gate,,,tager alle pax af...sweeper det og så kan det ikke engang lande det hvor det skulle....:headbang
Gad vide hvad det har kostet ??
Hilsen
Ole

Vel 100% av de selskapene jeg har fløyet med det siste året (1 US og 10 Europeiske) har hatt et klart forbud mot bruk av "elektronisk" inkludert kameraer fra Seatbelt On til Seatbelt Off.

Men er ikke forbudet mot elektronisk pga at fokuset kan bli dratt vekk ifra eventuelle meldinger på pa anlegget? Det utøver vel ingen fare mot det tekniske på flyet?

Som vanlig mangler det nok vesentilge detaljer fra artikkelen. Den var mildt sagt uklar på hva som faktisk hadde foregått ombord....

Hvem er det som ikke tar bilder during taxi og t/o/ og landing?

De som ikke følger reglene. Jeg er ikke redd (i dag) for at det skal blir noe kluss med elektronikken eller at man ikke er oppmerksom, men blir skeptisk til passasjerer som ikke gidder å følge noen enkle regler.

De som ikke følger reglene. Jeg er ikke redd (i dag) for at det skal blir noe kluss med elektronikken eller at man ikke er oppmerksom, men blir skeptisk til passasjerer som ikke gidder å følge noen enkle regler.

+7,36! Jeg blir alltid varm i nøtta av sånt. Hvilke andre regler var det personen også bestemte seg for at ikke gjaldt for han?

Men back to topic, det virker på meg som om det ligger mer i bunnen her. Og om de oppførte seg i overkant merkelig så er det jo faktisk bedre at noen sier fra en gang for mye enn at et fly detter ned.

Men back to topic, det virker på meg som om det ligger mer i bunnen her. Og om de oppførte seg i overkant merkelig så er det jo faktisk bedre at noen sier fra en gang for mye enn at et fly detter ned.
Fly detter ikke ned av at man tar bilder.

Jeg setter mobilen min i "flymodus" når jeg blir bedt om det, kunne ikke falle meg inn å slå den av. Den er ikke mer farlig enn klokka mi, og jeg tviler på at det er mange her som tar ut batteriet av klokka si når alt elektronisk utstyr skal slås av..

Hvis naboen slår på lyset i stua midt på natta, så ringer jeg ikke politiet og mistenker ham for å være terrorist.

Jeg setter mobilen min i "flymodus" når jeg blir bedt om det, kunne ikke falle meg inn å slå den av. Den er ikke mer farlig enn klokka mi, og jeg tviler på at det er mange her som tar ut batteriet av klokka si når alt elektronisk utstyr skal slås av..

Hvis naboen slår på lyset i stua midt på natta, så ringer jeg ikke politiet og mistenker ham for å være terrorist.

Det er vel ikke å sette den i "flymodus" du blir bedt om ?

Evinnelige diskusjonen igjen : ) Alle her har vel sett både passasjerer og crewmedlemmer ha på tlf under forskjellige faser av flight.

1. Det skader sannsynligvis ingen ting (det er testet flere ganger på fulle fly med masse mobiltelefonbruk)
2. Det er ikke tillatt

Da får man følge reglene eller bryte de. Det er jo spesifikt mobiltelefoner som nevnes, og ikke klokker. Bare å skru av telefonen den lille tiden så blir alle kjempefornøyde, da har man i alle fall ikke gjort noe feil

Tror du misforstod meg litt. Jeg påstår ikke at flyet detter ned av et foto, jeg sier at det sannsynligvis lå mer til grunn enn bare at noen tok et bilde.

At du nekter å slå av telefonen når flyselskapets regler sier at du skal gjøre det så setter du deg til overdommer over flysikkerhetsregler.

De sier tydelig at "alt elektronisk utstyr skal være slått av under take off og landing. Utstyr med sender eller mottaker skal være avslått under hele flygningen." (om jeg ikke husker helt feil) Jeg er litt usikker på hvordan man kan misforstå dette til å bety at det allikevel er ok å ha telefonen på.

Om man er Air Traffic Controller, som du har under nicket ditt, synes jeg kanskje det er enda værre at man føler at man ikke trenger å følge alle reglene om man synes noen virker unødvendige.

Til sist mener jeg dette som en prinsippsak. Ikke at jeg blir livredd og får gåsehud av å se en mobil. Man skal ikke velge hvilke regler man synes det er ok å følge.

På generell basis, så er det eneste jeg har opplevd som håndhever denne regelen japanske selskaper. Både ANA og JAL fikk jeg beskjed om å slå av kamera under taxi før take-off. Siden har jeg lært meg å være litt mer diskre på de selskapene her, aldri hatt noen problemer.

Siden har jeg lært meg å være litt mer diskre på de selskapene her, aldri hatt noen problemer.

Det er, som Fnate nevner, sikkert flere sider av saken her. Det står heller ikke om vedkommende tok bilder med et gammel Kodak instamatic (som burde være lov) eller veivet rundt med en eller annen mobil eller padde-dings.

Om folk ikke gidder å skur av mobilen og putter den i lomma, greit nok. Men om man sitter og prater/sender SMS åpenlyst når man har fått beskjed om å skur den av synes jeg er å tøye strikken iblandet en god porsjon med respektløshet for instrukser man har fått. Samme gjelder åpenlys bruk av videokamera mm.

Speilrefleks oppfatter jeg som "ikke elektronikk" på linje med en Kindle, klokke eller Tamagotchi (var det ikke det de het?)

De sier tydelig at "alt elektronisk utstyr skal være slått av under take off og landing. Utstyr med sender eller mottaker skal være avslått under hele flygningen." (om jeg ikke husker helt feil) Jeg er litt usikker på hvordan man kan misforstå dette til å bety at det allikevel er ok å ha telefonen på.
Jeg misforstår ikke, men jeg skjønner hva regelen er laget for. Jeg gidder ikke å gjøre dette til en diskusjon om hva jeg gjør eller ikke, men det prinsippielle.

Ved et nødstilfelle (som sånn sett har størst potensiale til å skje ved avgang/landing) skal man kunne ha alt fokus på kabinbesetningen/cockpit, i tilfelle man må evakuere flyet eller det gis andre livsviktige meldinger.

Da er det en klar fordel både for din egen og ikke minst de andres sikkerhet (f.eks. hvis du sitter ved midtgang) at du ikke sitter med en PC eller ipad med full musikk på ørene. Det blir jo også påpekt at bærbare PCer skal ligge i håndbagasjen i denne fasen av flygingen - jeg antar det er fordi den ikke skal ligge i veien ved en eventuell evakuering.
Noen (de fleste?) selskaper håndhever jo også at man skal ta opp blendingen av vinduene ved samme fase.

Som vi alle ser av tråden er det forskjellig hva folk oppfatter som "elektronikk".
Speilrefleks, kompaktkamera, videokamera, kindle, tamagotchi (!). En klokke er åpenbart elektronisk, men man slår vel ikke av den? Forskjellen på kindle og iPad er vel bare skjermen (sånn elektronikkmessig).
SAS påpeker vel spesifikt at flymodus ikke er lov såvidt jeg husker, NAX husker jeg ikke.

Jeg tror vi alle ser oss selv som litt dommere over hva som er lov og ikke lov.. men vi skjønner vel alle grunnen til at det er sånn.

Jeg har ikke utdannelse til å vite om det som omhandler sendere/mottakere, så snill gutt som jeg er så slår jeg av det.. ;)

SAS påpeker vel spesifikt at flymodus ikke er lov såvidt jeg husker, NAX husker jeg ikke.

Flymodus er lov, men de ber om å sette telefonen i den før du slår den av for takeoff, ellers vil den stråle når du skrur den på igjen og ikke har rukket å slå på flymodus (mange ville sikkert glemme dette også...)

Jeg tror vi alle ser oss selv som litt dommere over hva som er lov og ikke lov.. men vi skjønner vel alle grunnen til at det er sånn.

"Mobiltefoner med flight mode skal settes i flight mode nå og slåes helt av under avgang og landing"

Så både SK of DY krever at den slåes helt av. At noen er litt usikker på det betyr vel i grunn at de ikke følger med på annonseringen. Det er ikke lurt.

Jeg har opplevd at noen selskaper (husker ikke hvilke) ikke tillater å ha mobilen i flight mode på noe tidspunkt under flyvningen. Mens andre krever at det er kun under avgang og landing at mobilen skal være skrudd helt av.

Det vil vel sannsynligvis bli mer liberale mobilregler etter hvert når man evt. får mer kunnskap om elektronisk utstyr ombord i fly.

Kan aldri glemme da mobiltelefonproblematikken ble aktualisert på 90-tallet. En radiovert mente at mobiltelefon var den nye kapringsmetoden: "Fly me to Moscow or I will call someone" :D

Jeg har merket meg at SAS i fjor endret til at mobilen skal være helt av under start/landing og at flymodus ikke lenger er lov i de fasene. Dog forstår jeg ikke helt denne endringen da mobilen i flymodus ikke vil være "strålende", og så lenge den da er passivt i lommen er den heller ikke forstyrrende ihht instruksjoner fra cc. Jeg har heller ikke sett noen forklaring fra SAS på denne endringen, så jeg har ikke sett noen grunn til å endre min vane med å sette mobilen i flymodus og ikke slå den helt av. Disse hersens smarttelefonene har jo dessuten oppstarts-/nedslukningstider som Windows Vista ;).

Visstnok skal Wifi være mer "skadelig" for flyten i trafikken i flyet enn mobil, altså at pilotene kan bli påvirket av wifi og ikke "bip-bip-bip-bip-bip" som mange mener. Jeg bruker speilreflekskamera og videokamera under landing/takeoff men så ingen av de kabinansatte ser det, ettersom jeg regner med at de vil komme i diskusjon med meg hvorvidt jeg unnlater å overholde reglementet. Det er det samme som at du kan godt kjøre i over 80 km/t i en 80-sone, men det er a)ikke lurt b)det er ikke lov c)kan ødelegge for folk d)du må snakke med kabinansatt/politi. Personlig slår jeg av mobil men siden kameraene mine ikke har verken telefon eller internett i seg er disse totalt utenfor fare. Skru gjerne på radion' i bilen uten at polti' kommer og tar deg.

Back