• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

i Ryanair kan man bare være sykemeldt fire dager i året

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
i Ryanair kan man bare være sykemeldt fire dager i året

Ryanair ”sparket” syk flyvertinne
Det irske lavprisselskapet Ryanair skal nylig ha sparket en 18-årig flyvertinne fordi hun var sykemeldt. Nå beskyldes flyselskapet for å drive tilnærmet slavearbeid på sin kabinansatte. – Ikke rart det er billig å fly Ryanair sier pappaen som satset 60.000 kroner for å oppfylle datterens ”drøm”. - Ryanair kommenterer ikke personalforhold, sier Norden og Baltikum-sjef Lotta Lindquist-Brosjö til boarding.no

http://www.boarding.no/art.asp?id=20611

Replying to Topic ' i Ryanair kan man bare være sykemeldt fire dager i året'

Hvis drommejobben er flyvertinne hos Ryanair skulle jeg likt aa vite hvordan marerittene hennes er?

Så håper jeg at alle som bestiller flybillett med Ryanair gjør det med en flau smak i munnen, og viten om at de reiser billig på grunn av at selskapet behandler sine ansatte uten anstendighet.
:baeh

Kjøpte nettopp 2 billetter hos Ryanair for 4 kroner, og er slett ikke flau av den grunn. Tvert imot så får jeg jo praktisk talt en gratis tur til London, bare fordi Ryanair ikke vil fly med tomme seter.

De ansatte får selvsagt info om vilkårene før de signerer arbeidsavtalen, og det er tross alt ingen som tvinger dem til å jobbe der.

Jeg hadde definitivt vært flau om jeg hadde reist med et selskap som behandler sine ansatte på en så uverdig måte som Ryanair gjør.
Jeg betaler heller litt mer for billetten. Det er uansett mulig å komme seg til London uten at det koster skjorta med andre selskaper.

Det er igrunnen rart at de har flyvertinner i det hele tatt hvis ting er så galt som noen hevder. Men mange av vertinnene jobber år etter år, og mange er faktisk ganske fornøyde med jobben sin. Jeg har reist med Ryanair mange ganger, og er skam ikke flau for det.
Er det noen som er flaue for å kjøpe klær eller andre ting som er laget i Kina eller andre utviklingsland, hvor man vet at folk jobber under mer eller mindre umenneskelige forhold? Neppe.
Dersom man er skikkelig missfornøyd med sin arbeidsgiver er det bare en ting å gjøre: slutte.

Imm

Man skal ikke ta denne spesielle saken for god fisk, det er godt mulig og mest sannsynlig at det ligger andre ting bak dette som faktisk gir grunnlag for oppsigelse. Ryanair er tross alt forpliktet til å følge den irske arbeidsmiljøloven, som også gir et oppsigelsesvern. Denne flyvertinnen ble visstnok oppsagt etter få måneder, muligens innenfor prøvetiden som ofte er 6 måneder. I denne perioden kan en arbeidsgiver lovlig si opp et arbeidsforhold uten noen spesiell grunn.

Men det er som sagt frivillig å signere en arbeidsavtale også i Ryanair...

Originally posted by Airwolf
Kjøpte nettopp 2 billetter hos Ryanair for 4 kroner,
du er også faldet for Ryan-speak. Har du ikke betalt skatte og "afgifter"???

du opgir vel heller ikke prisen på det du køber i Rema uden moms!

Kjøpte nettopp 2 billetter hos Ryanair for 4 kroner, og er slett ikke flau av den grunn. Tvert imot så får jeg jo praktisk talt en gratis tur til London, bare fordi Ryanair ikke vil fly med tomme seter.

De ansatte får selvsagt info om vilkårene før de signerer arbeidsavtalen, og det er tross alt ingen som tvinger dem til å jobbe der.

Er du av typen som "går over lik" dersom det fremmer din egen lommebok? Patetiske mannslinger som utbytter andre kan jeg bare ikke noe med!

"...det er tross alt ingen som tvinger dem til å jobbe der"... er et typisk utsagn som f.eks brukere av fattige og desperate prostituerte i den 3. verden benytter for å forsvare sin egen mangel på etikk. (MERK: jeg sier ikke at Airwolf tilhører denne gruppen!). Det er en ansvarsfraskrivelse av dimensjoner.

Unge uerfarne mennesker på jakt etter noe som fortoner seg som drømmejobben, fortjener bedre enn å bli behandlet som "disposables" i et stadig mer forrående arbeidsliv.

Originally posted by jens

Ja men kjære Jens, avgiftene er jo de samme uansett selskap, og ihvertfall ikke mindre enn hos Ryanair. Jeg betalte 668 kroner, hvorav 664 er avgifter.

Imm har et veldig godt poeng her. Vi tenker ikke mye på at det vi kjøper billig av klær og tekstiler her i Norge ofte er produsert i lavkostland der man utnytter barn i stor stil som arbeidskraft...og de er i tillegg ofte tvunget til det!

Jeg vil si at disse "fæle" arbeidsforholdene i Ryanair er som luselort å regne sammenlignet med det som foregår i disse lavkostlandene.

Cabincruiser: Dette kan da ikke sammenlignes. De stakkars sjelene som du sikter til i den 3.verden har ingen annen mulighet til å skaffe seg litt inntekt for å overleve. I Ryanair har de fleste ansatte andre alternativer om de ønsker det skulle jeg tro.

Originally posted by jens

Ja men kjære Jens, avgiftene er jo de samme uansett selskap, og ihvertfall ikke mindre enn hos Ryanair. Jeg betalte 668 kroner, hvorav 664 er avgifter.
Beklager men her tar du fejl. RyanAir opkræver beløb som de kalder skatter og afgifter, men som i realiteten er penge der går i deres lomme, med andre ord burde det være en del af det der kaldes "prisen" på varen.

Bortset fra det, så fatter du tydeligvis ikke pointen i det jeg sagde, nemlig at du ikke kun betaler 4 kr (som RyanAir gerne vil have dig til at tro) du betaler i dette tilfælde 167 gange det RyanAir kalder prisen - og en stor del af dette er IKKE skatter og afgifter - men penge ned i foret på RyanAir. Og det er fint nok at de får pengene, men de er bare ikke ærlige omkring det!.

Når jeg køber for 100kr i Rema går de 20 kr til staten i DK, men jeg render da ikke rundt og siger at jeg kun har betalt 80kr.
Din udgift er de 668kr og ikke de 4 kr som RyanAir vil ha' dig til at tro. Beklager men du er i den grad faldet for RyanAir speak:naughty:

Ja men så hyggelig da at noen flere enn de 4 kronene går til Ryanair, så blir det kanskje litt mer på de ansatte også ;)

Point is...Jens...at 668 gryn for to pax tur/retur London er superbillig! Kan du være vennlig å finne noe billigere et annet sted så skal jeg spise sokkene mine. Forsøkte SAS samme helgen, de forlangte den svimlende sum av 3818 kroner :wow:
Nei kjøss katta! Da blir valget såre enkelt.

Men er en ting som bekymrer meg litt her, lurer nemlig på hvordan det står til med vedlikeholdet hos Ryanair. Før jeg går ombord i Haugesund så skal jeg ta en skikkelig walkaround, sjekke at maskina ikke lekker olje, sparke i dekka osv. Så får dama bli så flau hun vil, denne gutten går ikke ombord i hva som helst.

Ja men så hyggelig da at noen flere enn de 4 kronene går til Ryanair, så blir det kanskje litt mer på de ansatte også ;)

Point is...Jens...at 668 gryn for to pax tur/retur London er superbillig! Kan du være vennlig å finne noe billigere et annet sted så skal jeg spise sokkene mine. Forsøkte SAS samme helgen, de forlangte den svimlende sum av 3818 kroner :wow:

Men er en ting som bekymrer meg litt her, lurer nemlig på hvordan det står til med vedlikeholdet hos Ryanair. Før jeg går ombord i Haugesund så skal jeg ta en skikkelig walkaround, sjekke at maskina ikke lekker olje, sparke i dekka osv. Så får dama bli så flau hun vil, denne gutten går ikke ombord i hva som helst.

Dette blir for dumt rett og slett:naughty: kjenner jeg blir irritert over din holdning!

Hva koster omveien til Haugesund da?

Nå skal du ikke være så kravstor Helge.. For 4 kroner så bør du være takknemlig for at du slipper å gå til London... :sarc

Kjære MD11,

Det er MANGE som forsøker å gjøre alt mulig (og umulig) for å sværte Ryanair som selskap. Tror du virkelig de ville tatt sjansen på å ha et dårlig vedlikehold på sine fly?
Hadde de hatt det, ville det vært avslørt for lenge lenge siden. De blir fulgt med argusønye av alle, og hver minste lille ting de gjør blir blåst opp.
De gangene de har gjort noe galt, som den gang en ansatt satt på toalettet under avgang og landing, fikk flygerne ombord sparken umiddelbart.
De gangene SAS eller andre har gjort alvorlige feil, som å benytte feil type bremser osv. har det ikke skjedd annet enn "en gjennomgang av rutinene".
Nei, jeg er 110% trygg når jeg flyr med Ryanair. Ingen som helst tvil om det!

IMM

Kjære Airwolf og likesinnede: Synes du arbeidsforholdene i Ryanair er akseptable? Synes du konkurransen i lufta er fair når en aktør oppnår resultater ved å tilby arbeidsvilkår vi ikke vil godta her i landet? Eller synes du vi alle (alle bransjer) burde ha vilkår som f.eks at det ikke aksepteres mer enn 4 sykedager før du får sparken? Fjerne alle faglige rettigheter kanskje?

Det ble nevnt kinesiske tekstilarbeider her tidligere i tråden. Godt eksempel. Og jeg er faktisk veldig bevisst på dette. Dessverre er det ikke enkelt å finne norskproduserte klær lenger. Men da jeg bestilte bunad valgte jeg helt klart norsk håndverk til 25.000,- fremfor kinesisk sydd til 2000 kr. Jeg kjøper norsk mat uten å klage på prisen, bruker ikke litauere eller polakker som svart og billig hushjelp eller snekkerhjelp. Jeg prøver så godt jeg kan å unngå å bruke tjenester/produkter fra bedrifter som har flagget ut. Jeg kjøper ikke Porsgrunn Porselen produsert i Bangladesh.

Vil vi at luftfarten ender opp som skipsfarten? De såkalte norske skip som ikke seiler under norsk flagg , og som ikke har en eneste nordmann ansatt. Skipene kalles norske kun fordi rederen er norsk. Men realiteten kjenner vi jo alle.

Hva med å tenke litt lenger enn til egen lommebok? Eller er det heeelt uinteressant hva slags arbeidsforhold folk må finne seg i?

Hei Kenneth! Hyggelig :)

Hadde håpet at ingen skulle spørre om det, når min bedre halvdel nå forlanger hotell med et visst antall stjerner så går vel vinninga opp i spinninga likevel :laola

Imm: Jo du har rett i det du sier der. Ryanair's -800 er jo rimelig nye også. Jeg stoler på deg.

Originally posted by imm

Kjære MD11,

Det er MANGE som forsøker å gjøre alt mulig (og umulig) for å sværte Ryanair som selskap. Tror du virkelig de ville tatt sjansen på å ha et dårlig vedlikehold på sine fly?
Hadde de hatt det, ville det vært avslørt for lenge lenge siden. De blir fulgt med argusønye av alle, og hver minste lille ting de gjør blir blåst opp.
De gangene de har gjort noe galt, som den gang en ansatt satt på toalettet under avgang og landing, fikk flygerne ombord sparken umiddelbart.
De gangene SAS eller andre har gjort alvorlige feil, som å benytte feil type bremser osv. har det ikke skjedd annet enn "en gjennomgang av rutinene".
Nei, jeg er 110% trygg når jeg flyr med Ryanair. Ingen som helst tvil om det!

IMM

Til opplysning så sverter jeg ikke FR. Det jeg synes var for dumt ved Airwolfs innlegg var hans ønske om å gå seg en runde rundt flyet og sparke i dekkene før ombordstigning.......

Ved å boikotte for eksempel kinesiske varer, så ødelegger man sjansen for den fattige stakkaren som tjener noen få krone til å tjene disse. Anbefaler deg å lese boka til einar Lunde, "Paradisveien" tror jeg den het. Han reiste som korrespondent for NRK til Afrika med ambisjoner om ikke å være "konge" der nede med hushjelp og gartner og slike lukseriøse ting. Men fant fort ut at det var deres eneste sjanse til å klare å skaffe seg noen penger til mat for seg og familien. Så han gjorde fort endring i den beslutningen, og ansatte lokale folk til å hjelpe til. Og det ga de noe, om ikke like mye som her hjemme.

Selv boikotter jeg i størst mulig grad USA, på grunn av deres utenrikspolitikk.

IMM

Back