• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvorfor så "sære" flightnummer på SAS innenriks?

AN0510

ScanFlyer Blue
Hvorfor så "sære" flightnummer på SAS innenriks?

For noen år siden var SAS sine flightnummer på norsk innenriks tresifrede. Det var flightnummer som hadde eksistert i en "mannsalder" og som faktisk var godt innarbeidet i manges besvissthet.
Så plutselig endret SAS disse til noen "sære" fire-sifrede nummer som begynte på 4. Etter en stund ble noen av disse igjen endret til tresifrede, men ikke de samme som tildigere. Mange av SAS sine flightnummer på norsk innenriks er fortsatt 4-sifrede. F.eks SK4031 (til Stavanger).
Hvorfor endret SAS sine flightnummer til firesifrede nummer som begynte på 4 i sin tid?

Re: Hvorfor så "sære" flightnummer på SAS innenriks?

Jeg bare lurte på hvorfor disse numerene er endret? De gamle flightnumrene er såvidt jeg ikke overført til andre ruter.

Last edited:

SK4xxx var som følge av innføringen av Braathens AOC i SK-programmet (BRA-CNO). Nummerseriene ble da tildelt etter BU sin mal. Men så vidt jeg husker så var det en del flightnummer som ble for like så ATC/Eurocontrol sa nei, dermed fikk enkelte ruter nye numre igjen. Når man skulle tilbake til SAS AOC så ble det noen justeringer, men man gjorde ikke en ny totalendring. OSL-ARN er vel ruteparet som fortsatt ikke er så veldig tilpasset.

Jooo, rutene som er på Ålesund (sk13xx) var tidlegare på SVG meiner eg.

Jooo, rutene som er på Ålesund (sk13xx) var tidlegare på SVG meiner eg.

Ja, og jeg vil gjerne ha SK1330 tilbake til SVG. Minnes når denne ble lansert, og jeg har fortsatt en t-skjorte et sted med reklame for lanseringen av "SK1330 Lunchflyet" :D

Ja, og jeg vil gjerne ha SK1330 tilbake til SVG. Minnes når denne ble lansert, og jeg har fortsatt en t-skjorte et sted med reklame for lanseringen av "SK1330 Lunchflyet" :D

Var ikkje det noko med at F50-ruter hadde firesifra nummer også?

*slettet...*

Last edited:

Langt fra sannheten. Norske nummer var x3xx, men det kunne være både 0, 1 og 2 foran.
SVG og TRD hadde 13xx. Norlink var 23xx.

Står litt om det her (og i flere andre tråder) http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=17605

Det er vel et Dato stempel på denne "sannheten" - når jeg satt å pressa billetter på FBU var det 3 sifferede rutenummere - f.eks. var OSL - TRD 350, 352, 374 (disse dro alle nordover etter TRD). faktisk var det kun unntakene (ekstra avganger i sesonger etc. som var 4 sifferede) og som det antydes i tråden var det et system 300 serien innenlands i Norge, 400 intra skandinvia, 500 til / fra UK, Benelux, Frankrike, Spania og Portugal. 600 Tyskland, Sveits, Østerrike og Italia - 700 til Hellas og Tyrkia -800 var Oddballs som gikk intraskandinavia secondary (CPH - SVG, CPH BGO etc.) 000 og 100 domestic Danmark, 200 Sverige og 900 var interkontinentale

og 000 var vel Cargo ganske lenge...

Men tilbake til utgangspunktet for tråden, så er det vel i dag så mange flyruter at å ha alle på 3 sifrede rutenumre ikke fungerer lenger.

og 000 var vel Cargo ganske lenge...

Men tilbake til utgangspunktet for tråden, så er det vel i dag så mange flyruter at å ha alle på 3 sifrede rutenumre ikke fungerer lenger.

Mye 0 flighter gikk innenlands i Sverige f.eks. 020 serien gikk vel ARN - GOT

Finnes det en oversikt over plasseringen av flightnumre? Her er bare et tilfeldig utvalg.

000 Svensk innenriks
100 Stockholm-Göteborg, Helsingborg
200 Oslo-Kristiansand, Oslo-Bergen
300 Oslo-Trondheim, Oslo-Haugesund,
400 Sverige-København
500 Sverige-London, København-London, Amsterdam, Madrid
600 Stockholm-Frankfurt, Sveits, København-Tyskland, Italia
700 Stockholm/København-Russland, København-Frankrike
800 Skandinavia-London, Paris, Stockholm, Amsterdam
900 Interkontinentalt

1000 Stockholm-Skellefteå, Stockholm-Kiruna
1100 Stockholm-Rönneby
1200 Dansk innenriks
1300 Oslo-Bardufoss, Oslo-Aalesund
1400 Oslo-København, Stockholm-København
1500 Stockholm/København-Brüssel, Amsterdam, København-Spania
1600 Stockholm-Sveits, København-Tyskland
1700 Stockholm-Praha, København-Vilnius, København-Lyon
1800 Stockholm-Island, Spania, Frankrike, København-Stavanger

2000 Stockholm-Østersund/Åre, Luleå
2100 Stockholm-Malmö, Stockholm-Helsingborg
2300 Oslo-Kristiansund
2400 København-Göteborg
2500 Sverige-Spania, Frankrike, Düsseldorf, Manchester
2600 Stockholm-Frankfurt, Berlin, Italia, København-München
2700 Skandinavia-Russland, København-Frankrike, Palanga, Katowice
2800 København-Bergen, Ålesund, Trondheim

4000 Oslo-Stavanger
4100 Oslo-Bodø, Bergen-Trondheim, Bergen-Stavanger
4400 Oslo-Tromsø
4500 Oslo-Molde, Oslo-Alta, Trondheim-Bodø-Tromsø
4600 Norge-Spania
4700 Oslo-Frankfurt, Oslo-Brüssel, Oslo-Island, Oslo-Gdansk, Norge-Nice, Norge-Kroatia, Oslo-Milano, Norge-Spania

Back