• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvorfor nytt AOC?

LN-BIZ

ScanFlyer Blue
Hei alle oppdaterte folk innen flybransjen. Hvorfor vil SAS Braathens ha eget AOC?? Etter mitt skjønn koster dette masse penger, og ikke nok med det; Er det ikke slik at SAS Braathens Crew/Flightdeck ikke kan fly på SAS (SVERIGE & DANMARK) AOC...Jeg forstår seriøst ikke hvorfor dette lønner seg..Kan noen forklare dette??? CK? :skep :skep

Replying to Topic 'Hvorfor nytt AOC?'

$$ i dette ser vel ikke så mange fordelen ved , trodde store enheter var lønnsomt, men er ikke blåruss.

Ang kabin crew så kan man fly på begge AOC , om man er kurset for dette, og det er jo det de norske CC blir iom at de skal fly 737 på CNO og store busser for The Real SK.
Konvertering mellom 737SK og 737CNO var et 3 dagers kurs for kabinene, det er jo endel prosedyrer som er omgjort til "best practices..." , samt at man må lære hvor nødutsyret et stuffet bort i classic flyene. De fra BU hadde vel er 2 dagers kurs for å finne frem i NG kabinen, men de har vel oppdatert prosyderyene til "best practices" tidligere i år.

Gutta foran kan vel redgjøre for deres omskolering.

Men det egentlige spørsmålet forblir vel ubesvart.

/G

Det er naturlig at man lurer på hvorfor et flyselskap plutselig bygger kunstige interne vegger som gjør at personell og flyindivider mister fleksibiliteten ved å opererere fra de forskjellige hovedbasene etter selskapets behov, når man istedet bare kunne bygget økonomiske resultatenheter for å "synliggjøre kostnader". Spekulasjoner fra ansatte i et eventuelt flyselskap som gjorde slikt vil normalt ikke ha anledning til å diskutere dette, eller bekjentgjøre sin mening om eller vurdering av det, i et fora som dette...

det der har INGENTING med økonomi, og alt med politikk å gjøre - jeg har INGEN logisk forklaring på hvorfor SAS Braathens skal ha et eget AOC, mens SK SE/DK/INt flyr på det samme... Jeg gremmes!!!

Originally posted by CK
det der har INGENTING med økonomi, og alt med politikk å gjøre - jeg har INGEN logisk forklaring på hvorfor SAS Braathens skal ha et eget AOC, mens SK SE/DK/INt flyr på det samme... Jeg gremmes!!!

En ting jeg har lurt litt på er hvorfor kunne ikke SAS NO og Braathens bestått som to forskjellige selskap? SAS NO kunne tatt seg av de regulære linjene, mens Braathens kunne vært et rent leisure/charter selskap. Kan tenke meg at man hadde unngått mye av de problemene man ser crewmessig i dag.

Back