Hvorfor heter de Norwegian Air Shuttle AOC?

sk931

ScanFlyer Rusty
Nogen der kan forklare mig, hvorfor Norwegians navn er

Norwegian Air Shuttle AOC ???

altså hvorfor er AOC tilføjet

Hilsen
Ole

Re: Norwegian

Det er et datterselskap som ble laget som endel av restruktureringen hvor deres norske AOC ligger. Således er jo navnet litt selvforklarende

Toppselskapet heter fremdeles Norwegian Air Shuttle ASA

Men det skal sies at «alt» nå skjer igjennom Norwegian air shuttle AOC AS. Selv på nyhetsbrevene på Mail står de som avsender, ikke norwegian air shuttle ASA. Så et rent driftsselskap av det flyoperasjonelle er de ikke.
Tanken var vel også at at ingen skulle være ansatt i morselskapet lenger, og dette selskapet nærmest skulle avvikles, hvis jeg husker det rett? Og at NAS AOC AS dermed er det «nye norwegian»?

Men det skal sies at «alt» nå skjer igjennom Norwegian air shuttle AOC AS. Selv på nyhetsbrevene på Mail står de som avsender, ikke norwegian air shuttle ASA. Så et rent driftsselskap av det flyoperasjonelle er de ikke.
Tanken var vel også at at ingen skulle være ansatt i morselskapet lenger, og dette selskapet nærmest skulle avvikles, hvis jeg husker det rett? Og at NAS AOC AS dermed er det «nye norwegian»?

Ja, det er jo nettopp der all driften er.

Et ASA er jo bare er «tomt» holdingselskap på toppen som gjerne er børsnotert og som egentlig bare skal eie og skaffe finansiering

Det er kun to aktive operatører

Norwegian Air Shuttle AOC DY NOZ
Norwegian Air Sweden AOC D8 NSZ

Re: Hvofror heter de Norwegian Air Shuttle AOC?

Når Norwegian ble NOZ så byttet de callsign til NORSEMAN, men her om dagen så hørte jeg de bruke callsign NORDIC. Er det en endring igjen?

Når Norwegian ble NOZ så byttet de callsign til NORSEMAN, men her om dagen så hørte jeg de bruke callsign NORDIC. Er det en endring igjen?

Ja. NOZ er nå Nordic og svenskene er Rednose. Skjedde for en uke eller to siden.

For oss som ikke vet så mye om slike ting, - er dette noe som brukes mellom piloter og tårnet ? Hva kallas da SAS og SAS Connect ?

Ja, dette er kallesignalet mellom luftfartøy og f.eks tårn.
SAS er SCANDINAVIAN.
SAS Connect er SPINNAKER.

SAS Link blir visst Discover .. ICAO-kode SVS.

Ja, dette er kallesignalet mellom luftfartøy og f.eks tårn.
SAS er SCANDINAVIAN.
SAS Connect er SPINNAKER.

Sier de da "This is SPINNAKER" når de snakker på flyradioen??

Sier de da "This is SPINNAKER" når de snakker på flyradioen??

De bruker SPINNAKER for å identifisere selskap, deretter rutenr eller et flightnummer. eks. med rutenr/flightnr 259:

Code:
"Flesland tower Spinnaker 259 request clearance to oslo gardermoen"

All kommunikasjon inneholder SPINNAKER 259 for identifikasjon.

De bruker SPINNAKER for å identifisere selskap, deretter rutenr eller et flightnummer. eks. med rutenr/flightnr 259:

Code:
"Flesland tower Spinnaker 259 request clearance to oslo gardermoen"

All kommunikasjon inneholder SPINNAKER 259 for identifikasjon.

Så da regner jeg med at det er samme standard i hele verden.
Og jeg som trodde at de brukte f.eks. SK259.

For mange år siden var jeg på et Continental fly og da hørte jeg på flyradioen, og jeg husker at jeg ikke skjønte mye. Og det er nok fordi at jeg trodde de brukte vanlig fly nummer.

DY/SK/WF osv. er IATA koder og brukes ikke i ATC verden. Der er det kun ICAO som gjelder.

Og det er nok fordi at jeg trodde de brukte vanlig fly nummer.

Det brukes ofte alfanummerisk rutenummer i kommunikasjon mellom fly og ATC, dette er for å prøve å unngå forveksling mellom like eller likelydende nummer.
Ser du på FR24 står dette noen ganger ved siden av rutenummeret til flyvningen.

DY/SK/WF osv. er IATA koder og brukes ikke i ATC verden. Der er det kun ICAO som gjelder.

Det brukes ofte alfanummerisk rutenummer i kommunikasjon mellom fly og ATC, dette er for å prøve å unngå forveksling mellom like eller likelydende nummer.
Ser du på FR24 står dette noen ganger ved siden av rutenummeret til flyvningen.

Tusen takk for forklaringer. Man lærer stadig noe nytt :) Moro :)

Noterer meg at på enkelte avganger dukker Norwegian Air AS opp, mens andre avganger står på Norwegian Air Shuttle AOC eller Norwegian Air Sweden AOC. Hva er greien?

Noterer meg at på enkelte avganger dukker Norwegian Air AS opp, mens andre avganger står på Norwegian Air Shuttle AOC eller Norwegian Air Sweden AOC. Hva er greien?

Kan det var LN-NIB som utför de flygningarna? Denne ligger väl ensam i ett eget bolag om jag minns rätt?

Back