Men det skal sies at «alt» nå skjer igjennom Norwegian air shuttle AOC AS. Selv på nyhetsbrevene på Mail står de som avsender, ikke norwegian air shuttle ASA. Så et rent driftsselskap av det flyoperasjonelle er de ikke.
Tanken var vel også at at ingen skulle være ansatt i morselskapet lenger, og dette selskapet nærmest skulle avvikles, hvis jeg husker det rett? Og at NAS AOC AS dermed er det «nye norwegian»?
Når Norwegian ble NOZ så byttet de callsign til NORSEMAN, men her om dagen så hørte jeg de bruke callsign NORDIC. Er det en endring igjen?
Ja, dette er kallesignalet mellom luftfartøy og f.eks tårn.
SAS er SCANDINAVIAN.
SAS Connect er SPINNAKER.
Sier de da "This is SPINNAKER" når de snakker på flyradioen??
"Flesland tower Spinnaker 259 request clearance to oslo gardermoen"
De bruker SPINNAKER for å identifisere selskap, deretter rutenr eller et flightnummer. eks. med rutenr/flightnr 259:
Code:"Flesland tower Spinnaker 259 request clearance to oslo gardermoen"
All kommunikasjon inneholder SPINNAKER 259 for identifikasjon.
Og det er nok fordi at jeg trodde de brukte vanlig fly nummer.
DY/SK/WF osv. er IATA koder og brukes ikke i ATC verden. Der er det kun ICAO som gjelder.
Det brukes ofte alfanummerisk rutenummer i kommunikasjon mellom fly og ATC, dette er for å prøve å unngå forveksling mellom like eller likelydende nummer.
Ser du på FR24 står dette noen ganger ved siden av rutenummeret til flyvningen.
Noterer meg at på enkelte avganger dukker Norwegian Air AS opp, mens andre avganger står på Norwegian Air Shuttle AOC eller Norwegian Air Sweden AOC. Hva er greien?
Kan det var LN-NIB som utför de flygningarna? Denne ligger väl ensam i ett eget bolag om jag minns rätt?