Hvorfor flyr ikke SAS til Brasil?

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Jeg syns the er rart at SAS ikke flyr til Brasil lenger.

Jeg mener det burde vært et ganske godt marked.

Oslo - Rio de Janeiro - Natal - Oslo for eksempel.


Ser ikke ut til at Norwgian heller har langdistanse planer i dette området.

Jeg har vel merket meg at Brasil blir mer og mer populær destinasjon i alle fall for Nordmenn ?
 
Tror nok ikke det er tilstrekkelig med pax grunnlag til en slik rute. Jeg jobbet tidligere i charterbransjen og min erfaring var at Brasil var en stor media hype. Det ble skrevet reportasjer og artikler i magasiner og aviser om hvor flott og populært Brasil var som reisemål og at "alle" reiste dit. På den andre siden solgte vi flybilletter t/r for under 2000 kroner på enkelte avganger. Ola Charternordmann syns Gran Canaria er vel så bra...
 
Noe av problemet er at det er fryktelig langt tror jeg. Mnage flotte plasser som ligger nærmere.
Vi er bortskjemt, vil til paradis, så lenge det er i nærheten.
 
Grunnen til at Ving kuttet ut Brasil var at det var altfor få "repeaters", dvs gjester som reiste dit flere ganger.
 
Egentlig er det heller dårlig dekning til Sør-Amerika generelt synes jeg.
Skal man til Argentina, Chile, Brasil, er det ikke mange valgene, og prisene er høye.

LH skulle ha ca 30 laken for en biz billett Norge - Buenos Aires.

BF:cool2
 
Egentlig er det heller dårlig dekning til Sør-Amerika generelt synes jeg.
Skal man til Argentina, Chile, Brasil, er det ikke mange valgene, og prisene er høye.

LH skulle ha ca 30 laken for en biz billett Norge - Buenos Aires.

BF:cool2

Du må ikke kjøpe ting ut fra Norge, Norge er et alt for rikt og dermed dyrt sted.

LHR-EZE i ufleksibel biz med IB, AF, AZ, JJ, BD eller LH kan fåes for 18 laken pluss avgifter. ;)

-A
 
vet ikke jeg, charterselskapene ga vel opp Brasil.....

---

Thomas Cook Scandinavia med A330-300 (VING) fløy til Natal et par sesonger, men la ned da forventningene ikke innfriddes.

Så hjalp det vel heller ikke med alt det tullet omkring kriminelle som ødela for eiendomsmarkedet der borte. I flere år skygget nesten alle nordmenn vekk fra eiendomsmarkedet, etter disse gjengenes økonomiske falitter.

Men Brasil kan hurtig dukke opp på Thomas Cook's destinasjonsliste igjen, men i alle fall ikke til første vinter.

Tally-Ho
 
SAS la vel ned Brasil/Soer-Amerika midt paa nitttitallet, etter at de ikke klarte aa tjene penger selv med 767-200 ...
 
Noe av problemet er at det er fryktelig langt tror jeg. Mnage flotte plasser som ligger nærmere.
Vi er bortskjemt, vil til paradis, så lenge det er i nærheten.


Tror faktisk ikke det er lengere flytid til Rio enn til Bangkok og Thailand virker jo å være et umettelig reisemål for Nordmenn.

Jeg har sjøl vært i Brazil, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker flytiden....
 
Hvor mange timer i forskjell blir det ?

Climb og decent blir tilnærmet det samme for begge strekningene ved samme værforhold og samme fly/teoretisk samme takeoff mass, jeg ser også bort fra SID / STAR som vil forlenge rutene med x antall nautiske mil i forhold til punkt-til-punkt storsirkel track. Nå vil også Rio flyet ha et større behov for fuel ombord, som nødvendigvis vil øke takeoff mass, men jeg ser bort fra det i dette regnestykket for å holde det basic...

Et noe forenklet regnestykke med 470 knop som GS uten hensyn til vær og vind og alt mulig annet som kan forpurre flytiden:

5392 nm = 11 timer 28 minutter 20 sekunder
6484 nm = 13 timer 47 minutter 45 sekunder

med andre ord en forskjell på 2 timer 19 minutter 25 sekunder på det teoretiske plan... :)
 
Last edited:
Jeg syns the er rart at SAS ikke flyr til Brasil lenger.

Jeg mener det burde vært et ganske godt marked.

Oslo - Rio de Janeiro - Natal - Oslo for eksempel.


Ser ikke ut til at Norwgian heller har langdistanse planer i dette området.

Jeg har vel merket meg at Brasil blir mer og mer populær destinasjon i alle fall for Nordmenn ?
Nå flyr vel snart ikke SAS noen steder ;-) , men man kommer seg da rundt i verden med StarAlliance.
Poenget med slike konstellasjoner er vel å "dele" på destinasjonene istedenfor å konkurrere hverandre ihjel - med tomme seter.
 
Forskjellen med Brasil og Thailand er at "folk flest" nøyer seg med et besøk i Brasil, mens Thailand er som en magnet, der man returnerer gang etter gang.

Hver enkelt får gjøre opp sine egne meninger, men det er sikkert en grunn til at f.eks Thomas Cook har 0 avganger dit denne vinteren (Natal), mens de øker til 22 avganger til Thailand i uken fra Skandinavia...

Flytiden til de to landene blir noenlunde det samme.

Tally-Ho
 
Back
Top